تلاش ضد انقلاب برای وارونه نمایی موفقیت دیپلماسی ایران در توافق تهران و ریاض!

ارگان رسانه سازمان سیا مثل دیگر معاندین جمهوری اسلامی، نتوانسته است خشم خود را از دست برتر ایران در توافق بین ایران و عربستان پنهان کند و سعی دارد موفقیت دیپلماسی ایران را «زیرکی عربستان» و «نیاز نامتعارف ایران به پکن» قلمداد کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، رصد و پایش سایت های ضدانقلاب به ما کمک می کند تا فهم دقیق تری از اهداف ضدانقلاب و سپس تبیین و تشریح چالش های پیش رو داشته باشیم و در بحبوبه این جنگ تمام عیار بتوانیم به سهم خود گامی در جهت تحقق خواست رهبری مبنی بر "جهاد تبیین" برداریم؛

 

 

ارگان رسانه سازمان سیا مثل دیگر معاندین جمهوری اسلامی، نتوانسته است خشم خود را از دست برتر ایران در توافق بین ایران و عربستان پنهان کند و سعی دارد موفقیت دیپلماسی ایران را «زیرکی عربستان» و «نیاز نامتعارف ایران به پکن» قلمداد کند و می نویسد: «گفته می‌شود که عربستان در این دیدار از چین خواهان میانجی‌گری برای احیای رابطه با ایران شده است، گفته‌ای که شاید نیمی از واقعیت باشد. طرح میانجی‌گری چین از سوی عربستان را می‌توان بیش از همه نشانه زیرکی رهبران ریاض تلقی کرد. نقش چین در گستره بین‌‌المللی و اهمیت فزون‌تری که تهران در قیاس با عراق و عمان برای رابطه با پکن قائل است، مبنای ایده عربستان بوده است. محاسبه این بوده است که تهران با توجه به نیازها و تأسی‌های غیرمتعارفی که در نتیجه مناسبات بین‌المللی‌ نامتوازنش به چین پیدا کرده در متن میانجی‌گری این کشور مطالبات و مدعاهای خود را تعدیل کند، و متقابلاً به طور نسبی به شرایط و خواست‌های سعودی‌ها انعطاف بیشتری نشان دهد».

 

 

این رسانه معاند با تقلیل محتوای توافق ایران و پکن، و بزرگنمایی توافق پکن با عربستان به تشریح دلایل وساطت پکن در شکل گیری توافق ایران و چین می پردازد و می نویسد: «سرمایه‌گذاری‌های عظیم چین در عربستان و شراکت آن در پروژه‌های بزرگ این کشور و حتی اجرایی‌‌شدن ولو نیم‌بند توافق ۲۵ ساله راهبردی با ایران هم بیش از همه نیازمند امنیت و نبود تنش و تشنج در منطقه است. این نیز هست که نیاز بزرگ چین به نفت و گاز و تولیدات پتروشیمی خاورمیانه زمانی بی‌خلل و عاری از نوسان‌های قیمت تداوم می‌یابد که در منطقه آرامش برقرار باشد و جریان عادی صدور نفت مختل نشود. تداوم تنش و هماوردی میان تهران و ریاض هر آن می‌توانست این امنیت و آرامش را به خطر بیاندازد».

 

 

رسانه سازمان سیا نتوانسته خشم خود را از پیروزی دستگاه دیپلماسی ایران مخفی نگه دارد و تلاش دارد نیاز عربستان به توافق با ایران را معکوس جلوه دهد و همکاری و تعامل ایران و پکن را به «مناسبات نامتوازن» و «نامتوازن تر» به نفع پکن توصیف کند: «گفتن ندارد که جمهوری اسلامی به دلیل بحران‌های بیشمار و انزوای بین‌المللی و منطقه‌ای، که خود نقش اصلی را در آن دارد، بیش از دو طرف دیگر به جوش خوردن توافق و تفاهم برای احیای رابطه با عربستان اشتیاق داشته است. در همین رابطه، موفقیت توافق می‌تواند بیش از پیش تهران را مدیون پکن ‌‌کند و شاید مناسبات نامتوازن ایران و چین را بیش از این‌ها به سود چین نامتوازن کند».

 

 

این رسانه در ادامه می نویسد: «انزوایی که در عرصه بین‌المللی به سبب جنبش مهسا عارض جمهوری اسلامی شد، بی‌ارتباط با فشارهای چین و مذاکراتی که رئیسی دی‌ماه امسال در پکن پیش برد هم نبوده است». این در حالی است که توافق ایران و عربستان بعد از معرکه "مهسا امینی" و شکست پروژه براندازی دقیقا برخلاف ادعای این رسانه های معاند است چرا که این مهم، حاکی از فهم محور عربی-عبری-غربی در عدم توانایی آنها برای منزوی کردن ایران به شمار می رود.

 

 

رادیو فردا تلاش دارد توافق تهران و ریاض را مقدمه ای برای نزدیکی بیشتر ریاض و تل آویو عنوان کند و می نویسد: «عربستان حالا دستش باز است که در معامله و تعامل با اسرائیل برای برقراری رابطه حل مناقشه با تهران و تهدید به نزدیکی بیشتر به آن را هم به عنوان یک کارت برنده در دست بگیرد و امتیازات بیشتری برای احیای رابطه از اسرائیل و آمریکا طلب کند». این در حالی است که تا پیش از این ناظران سیاسی علت گرایش ریاض به نزدیکی به تل آویو را افزایش سطح تنش بین ایران و عربستان قلمداد می کردند.

 

 

این رسانه ضد انقلاب در پایان با ذکر شروطی برای موفقیت ایران در عرصه بین الملل در یک ادعای مضحک سعی دارد تحقق آن شروط را به تغییر رویکرد ایران نسبت به رژیم نامشروع و موقت اسرائیل پیوند دهد: «گفتن ندارد که تحقق همه شروط بالا، تنها زمانی به وضعیتی عادی برای جمهوری اسلامی در معادلات و مراودات بین‌المللی و داشتن مناسباتی عادی یا حسنه با همه کشورهای جهان می‌انجامد و خروج قطعی آن را از تنش و انزوا رقم می‌زند که علاوه بر انجام برجام‌های اساسی داخلی و تغییر رویکردها نسبت به جامعه و حقوق مردم، با تغییر رویکرد در قبال اسرائیل هم تکمیل و بدرقه شود، شرط و شروطی که با توجه به سابقه ۴۴ سال و تفکرات و رویکردهای هسته سخت قدرت در ایران به سختی قابل تحقق خواهند بود».

 

 

این در حالی است که بسیاری از صاحب نظران و حتی مسئولین فعلی و سابق رژیم اسرائیل از فروپاشی قریب الوقوع این رژیم خبر می دهند.

 

 

کد خبر 1257560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha