مسجد، نمادی استوار از تمدن اسلامی در طول تاریخ  است

آیت الله علما ،گفت:مسجد، نمادی استوار از تمدن اسلامی در طول تاریخ بوده و ارزش و اعتبار خود را میان مسلمانان حفظ کرده است.

آیت الله مصطفی علما در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه ، با اشاره به گرامیداشت دهه تکریم و تعظیم مساجد ،گفت:دهه آخر ماه شعبان به عنوان دهه تکریم و غبارروبی مساجد نامگذاری شده که طی این دهه علاوه بر غبارروبی از فضای کالبدی و ظاهری مساجد در آستانه ماه مبارک رمضان نسبت به غبارروبی از ظرفیت ها و کارکردهای استفاده می شود.

 

نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه، با اشاره به اینکه مسجد، نمادی استوار از تمدن اسلامی در طول تاریخ  است، افززود: در این میان، دوران صدر اسلام، درخشان ترین دوره در طول حیات مساجد است؛ چرا که در آن زمان، مسجد نه صرفاً محل عبادت، که محل فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، قضایی و نظامی به شمار می آمد.

 

وی خاطر نشان کرد: در صدر اسلام، خدمات رسانی اجتماعی یکی از کارکردهای مسجد بود. شناسایی نیازمندان منطقه، دستگیری از آنها و گردآوری کمک برای ایشان، پرداخت وام، اقدامات تسهیل ازدواج زوج های جوان، برنامه ریزی برای عیادت و سرکشی از بیماران و اموری از این دست، مواردی است که بسیاری از مساجد با پیروی از مساجد صدر اسلام، در ایفای نقش خود در تعاون اجتماعی به آن می پردازند.

 

آیت الله علما، تصریح کرد:نوجوانان و جوانان در مسجد رشد می یابند و تربیت می شوند لذا باید هر مسجد پایگاه آموزش و تربیت کادر مؤمن  و نیروهای انقلابی باشد تا بتوانیم در قالب دفاعی و هوشمند در برابر دشمن بایستیم.

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه ، با بیان اینکه مسجد، محل گردهمایی مسلمانان و تجلی گاه پرشکوه انسجام و یک پارچگی ملت مسلمان است، اظهار کرد: مسجد، حافظ سلامت دین و جامعه است و نمایش وحدت و همدلی نمازگزاران، بقای اسلام را تضمین می کند همچنین در صدر اسلام نیز حضور مردم مسلمان هنگام نماز در مسجد، نشانه قدرت اسلام بود و توان مردمی، اجتماعی، سیاسی و نظامی مسلمانان را اثبات می کرد.

 

وی در پایان گفت: مسجد، همواره نقش وحدت آفرینی را در جامعه اسلامی ایفا کرده است و اگر مسجدی چنین نقشی نداشت، مورد سرزنش پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم قرار می گرفت. مسجد ضرار، نمونه ای از این مسجد است که منافقان با هدف تفرقه انداختن میان مسلمانان ساختند و پیامبر به فرمان خداوند، مؤمنان را از حضور در این مسجد نهی فرمود.

کد خبر 1257688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha