سنت جزءخوانی قرآن در ماه رمضان  را باید در محلات تقویت کرد

حجت الاسلام قمی بر لزوم تقویت سنت جزءخوانی قرآن در ماه رمضان تاکید کرد و گفت: این سنت های زیبا را باید در محلات تقویت کرد. علی رغم همه مشکلات و مسایلی که در جامعه داریم ولی این فرصت را به راحتی می توان در جامعه فراهم نمود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی امروز (چهارشنبه 24 اسفند) در نشست خبری تشریح برنامه های عملیات رمضان سازمان دارالقرآن الکریم گفت: مکتب قرآنی در لایه های عمیقی از هویت، شخصیت و فرهنگ ایران ریشه دوانده است. به تعبیر شهید مطهری؛ اسلام و ایرانی بودن مانند شیر و شکر در هم آمیخته شده است. طبق افکارسنجی های صورت گرفته بیش از 90 درصد مردم قرآن را به عنوان یک کتاب هدایت می شناسند، گرچه بهره اندکی از آن می بریم و یکی از حسرت های عمومی این است که از این کتاب الهی کمتر بهره مند می شویم و این مسئله هم ارتباطی به اقشار مختلف جامعه ندارد و بیشتر مردم از برکات قرآن محروم هستند.

 

وی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان بهار قرآن است، اظهار کرد: گرچه دوست داریم در طول سال جلسات تفسیر داشته باشیم ولی در ماه مبارک رمضان فرصت بهره برداری از قرآن بیشتر است. انشاءالله بهار قرآنی ما امسال سال قرآنی متفاوتی را برای مردم ایران رقم بزند و بهره مندی مردم جامعه از قرآن بیشتر شود.

 

حجت الاسلام قمی با اشاره به سنت های رمضانی در جامعه تصریح کرد: یک سری سنت های رمضانی مانند جزءخوانی داریم؛ بسیاری از مردم ایران در ماه مبارک رمضان با شیوه های مختلف قرآن خوانی می کنند بهعنوان مثال برخی از افراد نیت می کنند که برای والدین و اموات خود ختم قرآن کنند که همه اینها از سنت های بسیار خوب و حسنه در جامعه است. این زمینه از طریق جزءخوانی که از صدا و سیما نیز پخش می شود، بیشتر فراهم می شود؛ ضمن اینکه سنت جلسات جزءخوانی محلی از دیگر سنت های خوب رمضانی مردم ایران است که در مسجد محله، حسینیه ها و یا منازل برگزار می شود. این سنت های زیبا را باید در محلات تقویت کرد علی رغم همه مشکلات و مسایلی که ما در جامعه داریم ولی این فرصت را به راحتی می توان در جامعه فراهم نمود.

 

رییس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: یکی از غصه های جلسات جزءخوانی محلی یا فامیلی عدم تفسیر سوره های قرآن است بر همین اساس تبیین قرآن در جامعه بسیار مهم می باشد. تبیین یعنی حقیقت و واقعیت مانند روز روشن باشد، برای این کار خداوند متعال پیامبر (ص) را مامور کرد و فرمود:«لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ»،(بعد از آن بیان فرماید که پیغمبران را از آدمیان فرستادیم). تبیین یعنی روشن کردن. تبیین محل و منبع معرفت قرآن است. اگر کسی بتواند فرازی از آیات قرآن را در جزءخوانی تبیین و روشن کند به بهره مندی جامعه از قرآن کمک شایانی کرده است.

 

حجت الاسلام قمی بیان کرد: با توجهات معنوی حال مان خوب می شود. گرچه با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می کنیم ولی همین که در محلات، برخی خانواده ها از فقرا و نیازمندان جامعه دستگیری می کنند، همین کار باعث خوب شدن حال جامعه می شود یا وقتی یک بهره معنوی از انجام کاری می بریم، حالمان بهتر می شود؛ در واقع ما در سایه عمل به فرمان قرآن کریم است که به دستگیری از فقرا و نیازمندان می پردازیم. سوره ای که به نام سوره حضرت رسول (ص) مزین شده است در صورت اهتمام بیشتر موجب حال خوب مردم هم می شود.

 

وی افزود: مجموعه اقدامات و فعالیت هایی که سازمان دارالقرآن برای این ایام پیش بینی و تدارک دیده است، همه اینها در راستای خوب کردن حال مردم جامعه است؛ بنابراین از سازمان دارالقرآن الکریم توقع داریم یک سال قرآنی متمایز را در بهار قرآنی شیرین و جذاب برای مردم ایران به ارمغان بیاورند تا مردم بهره بیشتری از قرآن در جهت رفع مشکلات خود ببرند.

کد خبر 1257806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha