شهدای شاخص مدافع حرم استان البرز تربیت یافته کدام مساجد هستند

کتاب حماسه البرز در شامات روایتی از زندگی نامه شهدایی است که در جریان دفاع از حرمین شریف به فیض شهادت نائل آمدند اما نکته بارز آن جایگاه مسجد و نقش تربیتی کانون مسجد در رشد و بالندگی این شهداء است.

خبرگزاری شبستان - استان البرز؛ رهبرمعظم انقلاب می فرمایند: « اگر شهدای مدافع حرم نبودند اثری از حرم اهل بیت(ع) نبود». زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهداء یک رسالت و تکلیف برای ادامه رشد درخت تنومند انقلاب اسلامی است که امروز در جریان مقابله با نظام استکباری ظلم محکم و استوار ریشه دوانده است.

 

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان یکی از شاخص های اجتماعی فرهنگی از دغدغه های اصلی مربیان و مدبران فرهنگی محسوب می شود، آنچنان که در این جریان توجه به جایگاه و نقش مسجد در قالب شعار «  نهضت بازگشت به مساجد» اهمیت دوچندان پیدا می کند. 

 

روایت ایثارگری و شهادت طلبی مدافعان حرم استان البرز در جریان مقابله با نیروهای تکفیری از جمله مسائلی است که با بررسی آن می توان به ابعاد نقش و جایگاه مسجد در رشد و بالندگی این جوانان توجه داشت. 

 

شهید کارگر برزی تربیت شده مسجدجامع غدیر در نظرآباد

 

شهید رضا کارگربرزی با نام مستعار محمدمهدی مهدوی در سوریه، روستای کفرآکار با اصابت گلوله از طرف نیروهای تکفیری به فیض شهادت نائل آمد. مزار این شهید والامقام گلزار شهدای شهرستان نظرآباد است. او نخستین فرزند خانواده بود که در مردادماه سال ۵۸ در شهرستان نظرآباد به دنیا آمد. 

 

 

شهید رضا کارگر برزی فعالیت های خود را از پایگاه بسیج و مسجد الغدیر نظرآباد آغاز کرد. او در رشته کونگ فو و شنا مهارت داشت و از خطاطان به نام انجمن خوشنویسان شهرستان نظرآباد بود. که همزان با تحولات منطقه غرب آسیا در سال ۸۹ به عنوان مستشار نظامی به سوریه رفت. 

 

او مخترع نوعی از بمب های الکترونیکی و تله های انفجاری بود. ولی بیش از همه رفتار خوب و وقار مسلمانی است زبانزد نیروهای همرزم وی همچنین نیروهای سنی مذهب بود. آنچنان که او را مصداق یک جوان تربیت یافته مکتب مسجدی نشان می داد. 

 

شهید مهدی نوروزی ملقب به شیرسامرا تربیت شده مسجد جامع بندرعباس و پایگاه بسیج شهید تیموری

 

شهید مهدی نوروزی ملقب به شیرسامرا و مهدی ذوالنور، متولد شهر کرمانشاه در سال ۶۱ بود. به واسطه توانمندی جسمی و روحی ضابط نیروی انتظامی و قوه قضاییه شد و در نهایت در سوریه به فیض شهادت نائل آمد.

 

تنها ۶ سال داشت که در عملیات مرصاد در حالی که پشت وانت دایی اش پنهان شده بود حضور پیدا کرد. شاید این شجاعت و میل به مبارزه بود که باعث شد در جریان مقابله با تکفیری جندالله به مرزهای شرقی ایران برود و درست زمانی که مراسم اعدام نصرالله شنبه زهی که از عوامل بمب گذاری اتوبوس نیروهای سپاه در زاهدان بود بدون نقاب حاضر شود و همان وقت عبدالمالک ریگی برای سر او جایزه تعیین کند.

 

ازدواج با مریم عظیمی او را به البرز و شهر کرج کشاند. سال ۹۳ در حالی که دیگر پدر محمدهادی شده بود در عملیات ویژه سامرا شرکت کرد و با رادمردی خود لقب شیرسامرا را از آن خود کرد. در نهایت در ۲۰ دی ماه سال ۹۳ در العوینات در چهل کیلومتری سامرا مورد اصابت تک تیرانداز دشمن قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد.

 

 

 

شهید محسن کمالی دهقان تربیت شده مسجد جامع حصارک و مسجد جامع رجایی شهر کرج

 

شهید محسن کمالی دهقان محبوب دل بسیاری از جوانانی است که در مسجد جامع رجایی شهر کرج آمد و شد دارند. او دانش آموخته دانشکده افسری متولد سال ۶۳ بود. متولد منطقه ای در حصارک کرج بود. که در سنین نوجوانی به منطقه رجایی شهر آمدند. خوش اخلاق و مهربان بود. کارهای فرهنگی و برپایی نمایشگاه از علایق اصلی او میان دوستانش بود. 

 

شهید کمالی دهقان در سال ۹۴ در جنوب حلب منطقه خناصر در درگیری با نیروهای تکفیری به فیض شهادت نائل آمد. توجه به محرومان و رسیدگی به خانواده بی بضاعت شاخصه رفتاری او بود. همرزمانش از او به عنوان الگوی اخلاق و ادب یاد می کنند.

 

 

تیم خبرگزاری شبستان استان البرز http://shabestan.ir/detail/Photo/656306 در جریان افتتاح مدرسه شهید مدافع حرم محسن کمالی دهقان در روستای بزمان میزبان پدر و مادر این شهید والامقام بود.

 

این رسانه در نظر دارد با توجه به کتاب حماسه البرز در شامات در هر گزارش به ویژگی های شهدای مدافع حرم استان البرز با رویکرد تربیت مسجدمحوری بپردازد. 

 

*مهدیه دانایی، نویسنده و پژوهشگر کتاب حماسه البرز در شامات

 

 

کد خبر 1257945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha