غفلت‌هایی در صیانت از سبک زندگی اسلامی صورت گرفته است

مسئول مرکز تحقیقات فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه سبک زندگی یعنی الگویی که افراد بر اساس آن زندگی می‌کنند، گفت: در صیانت از سبک زندگی اسلامی غفلت‌هایی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، ترویج و تبلیغ سبک زندگی ایرانی اسلامی وظیفه نهاد‌های متولی امر فرهنگ و هنر است؛ اگرچه کار‌های تبلیغی و ترویجی مرتبط با این سبک زندگی انجام شده اما این کافی نیست و نیازمند کار بیشتر است، مقام معظم رهبری بار‌ها و بار‌ها در سخنرانی‌هایشان بر سبک زندگی ایرانی اسلامی تأکید داشتند بر این اساس درباره نقش نهاد‌های فرهنگی و هنری در تبیین و جریان‌سازی سبک زندگی ایرانی و اسلامی با حجت الاسلام "علی رضا پیروزمند"، مسئول مرکز تحقیقات فرهنگستان علوم اسلامی قم به گفتگو نشستیم که در زیر می‌آید:

 

 

نهاد‌های فرهنگی و هنری چقدر در ترویج و تعمیق سبک زندگی ایرانی اسلامی نقش دارند؟


سبک زندگی از مسائل فرهنگی است که شیوه زندگی جامعه را شکل داده است؛ سبک زندگی بعنی الگو و چهارچوبی که افراد و خانواده‌ها بر اساس آن زندگی می‌کنند در واقع سبک زندگی موضوعاتی چون چه لباسی بپوشیم یا نپوشیم، چه محصولاتی را مصرف کنیم، در چه محله‌ای زندگی کنیم و با چه افرادی در موقعیت‌های مختلف در ارتباط باشیم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

 

عملکرد نهاد‌های فرهنگی و هنری چقدر در ترویج و تعمیق سبک زندگی ایرانی اسلامی چگونه است؟

 

نمی‌توان درباره عملکرد دستگاه‌های فرهنگی و هنری پاسخ مناسبی داد به دلیل اینکه ماموریت دستگاه‌ها با یکدیگر متفاوت است اما از نگاه کلان باید اذعان کرد غفلتی در صیانت از سبک زندگی ایرانی و اسلامی از سوی شخصیت‌های حقوقی وجود داشته است؛ شاید علت غفلت هم این باشد که دستگاه‌ها این موضوع را امر واضحی می‌دانند که مردم به طور طبیعی آن را رعایت می‌کنند. دلیل دیگر این می‌تواند باشد که دستگاه‌ها فکر می‌کنند مردم از طریق اعلام سبک زندگی از سوی رسانه‌های رسمی آن را می‌پذیرند و اگر عده‌ای هم آن را نپذیرفتند نمی‌شود آن‌ها را مجبور کرد.

 

 

آیا عملکرد دستگاه‌های فرهنگی در تعمیق سبک زندگی اسلامی با ماموریت‌های شورای فرهنگ عمومی در یک راستا قرار دارد؟


دستگاه‌های فرهنگی هر کدام در ذیل لایه شورای فرهنگ عمومی ماموریتی دارند. ما شورای فرهنگ عمومی را داریم که ائمه جماعات ذیل آن فعالیت می‌کنند؛ این ساختار قرار بود موضوع سبک زندگی را رصد کند و به دستگاه‌ها در ارائه الگوی مناسب کمک کند اما نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

 

 

چه عواملی می‌تواند بر سبک زندگی تأثیر بگذارند؟


عوامل اقتصادی، سبک مصرف رسانه‌ای، نظام آموزشی، مدل روابط خانوادگی مثل عادات به سبک زندگی حکمرانان و نوع ارتباط آن‌ها با مردم، میزان ارتباط عاطفی مردم با قرآن و روحانیت، الگوی مصرف و نوع محصولاتی که مردم مصرف می‌کنند هر کدام از این عوامل تأثیرات شگرفی در تغییر سبک زندگی مردم دارد. دستگاه‌های فرهنگی و هنری باید توجه داشته باشند سبک زندگی اسلامی و ایرانی را کدام یک از عوامل می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد و یا این‌ها تحت تأثیر مداخلات حاکمیتی قرار نگیرند. این محاسبه جامع و شناخت عوامل تاثیرگذار بر سبک زندگی ایرانی و اسلامی امری است که سازمان‌های فرهنگی باید ان را بشناسند و به ان توجه کنند.

 

در گذشته شهر‌ها محله محور بودند و همه امورات در محله‌ها انجام می‌شد و محله‌ها تحت تأثیر مرجعیتی بودند که آن مرجعیت هم روحانیون بودند اما امروز محله محوری در کلان شهر‌ها کمرنگ شده و فروشگاه‌های کوچک به مراکز خرید بزرگ تبدیل شده است و مردم به آنها مراجعه می‌کنند و تأثیرات زیادی بر سبک زندگی آن‌ها می‌گذارد. وقتی موجی مانند راه‌اندازی مراکز خرید بزرگ در جامعه به راه افتاد بسیاری از نهاد‌های حاکمیتی هم وقتی سودآوری این رخداد جدید را می‌بینند پیشگام این موج می‌شوند. نمونه‌هایی مانند مثال گفته شده در سبک زندگی ایرانی و اسلامی تأثیرگذار است که مورد غفلت واقع می‌شوند.

 

 

 

 

 

کد خبر 1257980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha