بازگشت سراوان به دامان طبیعت

دفنگاه زباله سراوان که جنگل‌های زیبای منطقه را به کوهی از زباله تبدیل کرده بود امروز(۲۷ اسفند) طی مراسمی با نهال‌کاری به دامان طبیعت بازگشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، دفنگاه زباله سراوان که با بیش از ۱۱۰ متر کوه زباله در دل طبیعت به معضلی جدی در حفظ محیط زیست و سلامت مردم تبدیل شده و آب‌های زیرزمینی را با شیرابه خروجی از زباله‌ها آلوده کرده بود، به چالشی غم‌بار نه تنها برای استان بلکه برای کشور بدل شد.

 

این ابر معضل گیلان که روزانه حدود هزار تن زباله را در دل خود جای می‌داد، حاصل بیش از ۴۰ سال سو مدیریت، بی‌تدبیری‌ و سهل انگاری مدیرانی بود که سال‌ها وعده احیای دوباره و بازگشت زیبایی به دامان طبیعت را به مردمانی داده بودند که تنفس هوای جنگل آنها را بیمار کرده بود.

 

 

اردیبهشت سال جاری مردم منطقه از آلودگی‌های زیست محیطی و کشنده زباله این سایت به تنگ آمده و راه را بر خودروهای حامل زباله بستند تا مسئولان صدای نفس‌های بیمار آنان را بشوند و مطالبه به حق آنان را پاسخگو باشند. تحصن حدود ۲۰ روزه اهالی روستای سراوان که سال‌ها رنج بیماری‌های حاصل از دپوی زباله در این منطقه را به دوش می‌کشند، با دخالت نیروی انتظامی به پایان رسید و راه‌ها باز شد و مردم سراوان وعده گرفتند که دیگر هیچ زباله‌ای وارد سراوان نشود.

 

دولت سیزدهم وعده داد تا سایت زباله سراوان را ساماندهی کرده و آن را به دامان طبیعت باز گرداند. با دستور رییس جمهور و بازدید وزیر کشور از دفنگاه زباله سراوان، زمانبندی پروژه یکساله اعلام شد و از آبان ماه با مشخص شدن پیمانکار و قراردادن مصالح و امکانات در اختیار وی، کار در این منطقه آغاز شد و به گفته استاندار، هم‌اکنون شیرابه‌ها در حال کنترل است و ۲ خط تولید کود آلی نیز به مجموعه اضافه و پردازش شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

 

عباسی پیشرفت کار را رضایت بخش اعلام کرد و افزود: نسبت به زمانی که داریم وضعیت کار رضایت‌بخش بوده و با سرعت بخشی به کار می‌خواهیم با حداکثر امکانات ساماندهی این منطقه را در کمترین زمان ممکن به پایان برسانیم.

 

 

امروز در حالی که کمتر از سه روز به پایان سال ۱۴۰۱ باقی مانده است، طبق وعده‌ای که به مردم این منطقه داده شد، درختکاری در سراوان با حضور استاندار گیلان و جمعی از مسئولان آغاز شد تا این منطقه به طبیعت برگردانده شود. چهار هکتار از هفت هکتار محوطه بالای دپوی زباله سراوان توسط پیمانکار با خاک طبیعی محوطه‌سازی و آماده کاشت نهال و رویش گیاهان طبیعی شده است.

 

اسدالله عباسی- استاندار گیلان- در این مراسم بازگشت سراوان به طبیعت را که از سال ۶۳ با تصمیمات غیر کارشناسی در خصوص دفن زباله در این منطقه مشکل‌ساز شده بود را اقدام جهادی دولت سیزدهم دانست و گفت: دولت سیزدهم کار ۴۰ سال بر زمین مانده را با جدیت تمام شروع کرده و اعتبارات اختصاص یافته به حل این معضل بی‌سابقه است.

 

وی با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به گیلان یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به حل معضل پسماند سراوان اختصاص یافت اذعان کرد: در فروردین ماه سال جاری نخستین اعتبار با مبلغ یکصد میلیارد تومان تخصیص یافت.

 

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه نباید در عملیات ساماندهی دقت فدای سرعت شود تصریح کرد: هیچ بهانه‌ای در خصوص عدم بازگشت کامل سراوان به طبیعت طی مدت یکسال را نمی‌پذیرم و پیمانکار موظف است در زمان تعیین شده، منطقه را به طور کامل به دامان طبیعت بازگرداند و بعد از بهسازی هر هکتار در آن محل نهال کاشته شود.

 

 

وی با بیان اینکه پیمانکار موظف است در مدت زمان یکسال سراوان را به دامن طبیعت بازگرداند، تصریح کرد: پیمانکار در ابتدا اعلام کرد، در پایان دوره چهار ساله اول دولت سیزدهم، سراوان را به طبیعت باز‌ می‌گرداند ولی به پیمانکار دستور داده شد این زمان را به یکسال کاهش دهد و این شرکت موظف به اجرای توافق تا 12 ماه آینده است.

 

عباسی همچنین خواستار محاکمه و برخورد با بانیان دفنگاه زباله سراوان شد و اذعان کرد: به مردم سراوان قول می‌دهم که دیگر هیچ زباله‌ای وارد منطقه سراوان نخواهد شد و با تلاش‌های صورت گرفته شیرابه پسماند سراوان نیز در حال کنترل هست و یک شرکت دانش بنیان در حال تصفیه شیرابه است.

 

وی با تاکید بر لزوم تکمیل کارخانه کود آلی " تبدیل زباله به کود" تا پایان سال جاری گفت: شرکت یاد شده باید تا پایان سال جاری کارخانه را تکمیل کند، در غیر این صورت با دستور رئیس کل دادگستری پرونده‌ای برای آنان برای تاخیر در انجام وظیفه و قصور در انجام وظایف تشکیل خواهد شد.

 

 

 

 

کد خبر 1258186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha