فعالیت بیش از ۱۰ بازارچه صنایع دستی نوروزی در خراسان شمالی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: امسال در ایام نوروز و با توجه به تردد زائران و مسافران از این مسیر عبوری، ۱۰ بازارچه صنایع دستی از تولیدات هنرمندان فعالیت می کند.

علی مستوفیان- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی- در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: در هر بازارچه از صنایع دستی، 12 غرفه انواع تولیدات رودوزی سنتی، گلیم، جاجیم، تابلوفرش و سایر صنایع دستی در معرض دید قرار می‌گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: بازارچه های مزبور در شهرهای بجنورد، اسفراین، آشخانه و دوراهی دشت است که سال های گذشته استقبال و خرید خوبی از سوی مسافران انجام شد و هنرمندان این رشته محصولات خوبی را به فروش رساندند.

 

مستوفیان عنوان کرد: ۱۸ هزار صنعتگر در رشته های مختلف صنایع دستی استان فعالیت می کنند که ۸۰ درصد از آنها بانوان هستند و بیشتر هنرمندان در رشته گلیم بافی و دست بافته های داری فعالیت دارند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی بیان کرد: دست بافته های داری شامل گلیم، جاجیم و قالیبافی بیشترین سهم صنایع دستی را در رونق اقتصادی خراسان شمالی دارد.

 

مستوفیان اضافه کرد: از سال ۹۱ تاکنون با تولیدات خلاقانه هنرمندان و صنعتگران خراسان شمالی، ۶۱ اثر صنایع دستی استان نشان ملی مرغوبیت و پنج اثر که اکثرا دست بافته های سنتی هستند، مهر اصالت یونسکو دریافت کردند.

 

وی بیان کرد: از آغاز تاسیس خراسان شمالی تاکنون ۲۱ هزار و ۱۳۸ نفر آموزش های تخصصی و علمی صنایع دستی را دریافت کرده اند و مجموع مجوزهای صادر شده در بخش مشاغل خانگی نیز دو هزار و ۱۷۶ مجوز برآورد شده است.

 

سالانه ۱۵۰ هزار مترمربع گلیم‌سفره ‌کردی در خراسان شمالی بافته می‌شود که با توجه به تجمع بافندگان آن در شهرستان بجنورد، این منطقه به عنوان شهر ملی گلیم‌سفره‌کردی ثبت شده است.

 

 

کد خبر 1258288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha