توسعه و احیای محلات از مساجد شروع شود

عضو شورای شهر بیرجند با اشاره به اینکه برای توسعه و احیای محلات باید شروع کار از مساجد باشد، گفت: مساجد برای جذب جوان و نوجوان می‌بایست برنامه‌های جذابی پیش‌بینی شود.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ فاطمه رحیم‌زاده- اگر چه هدف اصلی بنای مسجد، ایجاد مکان خاصی برای عبادت و راز نیاز با خداوند متعال است و علت نامگذاری آن به مسجد، از آن روست که جایگاه سجده و تواضع در پیشگاه خداوند متعال است؛ اما نباید از جنبه های دیگر مسجد غافل شد. با نگاهی گذرا به تاریخ صدر اسلام و پس از آن، درمی یابیم که مسجد از آغاز پیدایش تاکنون به عنوان مرکز مهمی برای انجام رسالت رسول خدا(ص)، منشأ تحولات و خدمات و پایگاهی برای ابلاغ پیام‌های الهی به شمار می رفته است.

 

در حال حاضر نیز مساجد در زمینه های مختلف دارای فعالیت‌های گسترده می باشند و هر قدر این فعالیت‌ها و کارکردها از تنوع بیش تری برخوردار باشد به طور حتم از جذابیت و اقبال بیشتری برخوردار شده و مورد استقبال گسترده تری از سوی تمامی اقشار جامعه، به ویژه قشر جوان قرار خواهند گرفت که نتیجه آن افزایش اعتقادات مذهبی و دین باوری در سطح جامعه می باشد.

 

حجت الاسلام امین مطهری‌مقدم -مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی- در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی با بیان اینکه در مساجد ارتباط معنادار نیست، گفت: صحبت با ائمه جمعه و فعالان مسجد نشان از بی مهری خاصی به مساجد دارد.

 

وی گفت: در گذشته و در دهه 60 ارتباط معناداری بین افراد و اجزای فعال مساجد وجود داشت و مجموعه ها متوجه ظرفیت مساجد شده و مرکز رسیدگی هم در اواخر دهه 60 با همین هدف راه اندازی شد.

 

حجت الاسلام مطهری مقدم با بیان اینکه مجموعه های اداری شامل بسیج، تبلیغات اسلامی، ارشاد، هیأت های مذهبی و... با هدف انجام کار فرهنگی و حل مشکلات به مساجد ورود کردند اما در کلان ارتباط معناداری برای احیای مساجد بین این ارگان‌ها نیست.

 

وی افزود: کار تشکیلاتی یعنی اینکه افرادی با هدف واحد یک ارتباط معناداری بین آنها وجود داشته باشد به طور مثال در حوزه سیاستگذاری شاید هماهنگی وجود داشته باشد اما در حوزه راهکار (تاکتیک) و عملیات (اقدام) هماهنگی نیست و مجموعه های مختلف برداشت های خود را از این مهم دارند.

 

 

وی یادآور شد: باید در حوزه سیاستگذاری تشخیص، تصمیم و اقدام به موقع صورت گیرد و با هماهنگی ارتباط معناداری بین دستگاه‌ها وجود داشته باشد.

 

به گفته وی وقتی گفته می شود مسجد طراز، هر مجموعه‌ای اعم از سپاه، سازمان تبلیغات اسلامی و... برداشت خود را دارند و برای رسیدن به هدف، باید راهکار واحد وجود داشته باشد.

 

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی به نگاه و سیاستگذاری حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه قاری، محقق و... تربیت کرده اما در جایی که باید نیرو تربیت کند، متأسفانه ورود نکرده است و در حال حاضر ائمه جماعات هیچ دوره تخصصی برای اداره مسجد فرا نمی گیرند.

 

حجت الاسلام مطهری مقدم با بیان اینکه مسجد دارای کار مدیریتی و اجرایی است، افزود: متولی این اقدام حوزه علمیه است و باید سیاست گذاری حوزه ها تغییر کند.

 

وی به استناد سخنان مقام معظم رهبری یادآور شد: امام جماعت بودن نوعی شغل است که در کشور پذیرفته شده نیست در حالی که امام جماعت در محلات به منزله قاضی، حاکم و... است.

 

وی درخصوص عدم ارتباط گیری جوانان و نوجوانان با مساجد، گفت: از آنجا که مشکل جوانان در مسجد حل نمی شود جوانان و نوجوانان به مسجد نمی روند در حالی که باید مساجد به گونه ای عمل کنند که معضلات و مشکلات مخاطبان خود در هر سن را حل کنند.

 

وی تأکید کرد: اگر مسجد کیفیت شایسته خود را بیابد هزینه مادی و معنوی از دوش مردم، مسئولان و جامعه برداشته می شود و کیفیت شایسته مسجد یعنی حل مشکل در محل است.

 

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی با بیان اینکه در مساجد همه اقشار وجود دارد، گفت: سلیقه ای عمل کردن مسئولان در عدم ورود جوانان و نوجوانان به مساجد تأثیر دارد.

 

حجت الاسلام مطهری مقدم با اشاه به این مهم که امام جماعت روح مسجد است، یادآور شد: مسجد ستاد اسلام است و برای جاری شدن اسلام در جامعه نگاه‌ها ستادی نیست و مشکلات اخیر در جامعه نشان از این مهم دارد.

 

وی در ادامه گریزی به اقامه نماز زد و گفت: اقامه نماز به معنای اقامه دین، آوردن مردم به صراط مستقیم و دور کردن از ضلالت و... است و برای تحقق این مهم باید فطرت و قلب و روح مردم به سمت اهل بیت علیهم السلام و مسجد هدایت شود.

 

وی گفت: باید نگاه‌ها به مسجد تغییر کرده و طراحی و تصمیم گیری ها به صورت پراکنده نباشد و برای احیای مسجد باید ائمه جماعات مساجد به عنوان قلب تپنده مسجد احیا شود.

 

توجه به مساجد کار زیرساختی است

حجت‌الاسلام مهدی عبدالرزاق نژاد -مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر بیرجند- در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی با بیان اینکه برای مبارزه با معضلات و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی باید مساجد تقویت شوند، اظهار کرد: توجه به مساجد کار زیرساختی است و در کارهای زیرساختی فرهنگی فکری اجتماعی باید به این مهم توجه شود.

 

وی با بیان این‌که مساجد مانند امور فرهنگی شهری نیاز به تعامل دستگاه‌های مرتبط دارد، گفت: با همکاری و همفکری دستگاه‌های مرتبط با شورا مباحث اقامه نماز فعالیت‌های جانبی در مساجد باید توجه شود و برای استفاده از برنامه‌های معنوی با هدف وابستگی به مساجد نیاز به همکاری نهادهایی مانند سازمان تبلیغات، امور مساجد و... محسوس است.

 

حجت‌الاسلام عبدالرزاق نژاد افزود: شورا در مباحث صدور پروانه ساختمانی، اخذ عوارض و... برای مساجد ورود کرده و این مهم را تسهیل می‌کند و از ابتدای امسال چندین مسجد در شمال شهر مبالغی شامل پروانه ساختمانی عوارض شهرداری تسهیل و تخفیفاتی در این زمینه اعمال شده و این به این اقدام برای دیگر مساجد ادامه دارد.

 

 وی به ارتباط شورا با مساجد اشاره کرد و گفت: باید شورا ارتباط تنگاتنگی با مردم برقرار کند چرا که با حضور اعضای شورا در مساجد و... می‌توان مشکلات و خواسته‌های مردم را از نزدیک احصا و به آن‌ها رسیدگی کرد.

 

وی با بیان این‌که در شورا و کمیسیون فرهنگی برای تعمیر ساخت مساجد اعتباری پیش‌بینی نشده است، یادآور شد: چنانچه مسجدی نیاز به کمک دارد می‌تواند موارد را به کمیسیون فرهنگی شورا منعکس کند تا پس‌ از بررسی بتوان ورود کرد.

 

 به گفته عبدالرزاق نژاد در سنوات گذشته برای برگزاری اردوهای زیارتی، تفریحی برای خانواده‌های کم برخوردار کمک مالی به برخی مساجد شده‌است و در این زمینه سال گذشته به یکی از مساجد سطح شهر برای برگزاری اردوهای زیارتی فرهنگی و اعزام دانش‌آموزان و خانواده‌های کم‌بضاعت بالغ بر ۲۷ میلیون تومان کمک شده‌است.

 

 وی تأکید کرد: با توجه با وجود کمبود اعتبارات درخصوص برگزاری مسابقات فرهنگی، تعمیرات و... کمک‌های موردی به برخی مساجد صورت‌گرفته و چنانچه مساجد، پایگاه‌های فرهنگی، تشکل‌های مردمی دراین‌راستا خواسته‌ای داشته باشند پس‌از بررسی در حد توان کمک‌هایی انجام و این روند ادامه دارد.

 

 

ویدا ناصری -یکی از اعضای شورای شهر بیرجند- با بیان این‌که مسجد کانون مرکز وحدت محلات است، گفت: توجه به مساجد در راستای بهبود وضعیت محلات و کاهش آسیب‌های اجتماعی محسوس است و نقش پررنگ مساجد در محلات برای ایجاد وحدت، ارتباط بر کسی پوشیده نیست.

 

وی گریزی به یکی از مساجد سطح شهر زد و یادآور شد: در یکی از پروژه‌ها در محلات بازآفرینی اگر از نقشه مسجد غافل می‌شدیم پروژه به ثمر نمی‌رسید؛ کانون اصلی توسعه ما مسجد بود چراکه در مسجد سه نسل مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

 

ناصری با بیان این‌که باید از قداست و حرمت مسجد بهره برد و افزود: با برنامه‌ریزی‌های صحیح افراد جوان و نوجوان در مساجد کنار یکدیگر جمع و از قداست مسجد بهره گرفته و مسجد را به نهاد توسعه‌ای تبدیل می‌کنند.

 

وی با اشاره به این مهم که این اقدامات قبل‌ از ورود به شورا در دستور کار قرار داشته است، گفت: با ورود به شورا تجربیات و اقدامات انجام‌شده در حوزه مساجد مطرح و مورد استقبال اعضای شورا قرار گرفت و مقرر شد برای حضور در مساجد سطح شهر برنامه‌ریزی شود.

 

ناصری حضور اعضای شورا در بین مردم و مساجد را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: با حضور اعضای شورا می‌توان مشکلات مردم و محلات را از نزدیک مورد بررسی و احصا قرار داد.

 

وی از مساجد به‌عنوان حلقه سبز بین فعالیت‌های همه‌جانبه در محلات و پایگاه تصمیم‌سازی نام‌ برد و گفت: حضور بین مردم و تصمیم‌گیری با کمک مردم بسیار مهم است چراکه مردم از چگونگی کار مطلع شده و به کمک شورا می‌آیند.

 

وی در زمینه جذب قشر جوان و نوجوان به مساجد افزود: برای توسعه و احیای محلات باید شروع کار از مساجد باشد و مساجد برای جذب جوان و نوجوان می‌بایست برنامه‌های جذابی پیش‌بینی کند.

 

وی شناسایی، اعتمادسازی، آموزش مردم برای ورود به مطالبه گری درست، گروه‌بندی جوان نوجوان بانوان و... را در توسعه محلات مهم دانست و گفت: با برنامه‌ریزی درست می‌توان مساجد را به نهاد توسعه اجتماعی فرهنگی در محل تبدیل کرد.

 

 

 

کد خبر 1258401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha