تلاش دولت‌های منطقه‌ای و غربی برای بهم خوردن توافق تهران و ریاض!

وبسایت میدل‌ایست نیوز بخش عربی به تحلیل رخداد مهم دیپلماسی یعنی توافق ایران و عربستان پرداخته است؛ در این تحلیل که به قلم یحیی کشیمه نوشته شده است به اهمیت این توافق و سپس به آسیب‌های احتمالی که این توافق را تهدید می‌کند اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، وبسایت میدل‌ایست نیوز بخش عربی به تحلیل رخداد مهم دیپلماسی یعنی توافق ایران و عربستان پرداخته است؛ در این تحلیل که به قلم یحیی کشیمه نوشته شده است به اهمیت این توافق و سپس به آسیب‌های احتمالی که این توافق را تهدید می‌کند اشاره شده است.

 

«یحیی کشیمه» دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل در دانشگاه جیلین چین گفت: برخی کشور‌های منطقه‌ای و غربی از توافق ایران و عربستان راضی نیستند و تلاش خواهند کرد آن را ناکام بگذارند.

 

با میانجیگری چین، عربستان سعودی و ایران در تاریخ ۱۰ مارس توافق نامه‌ای را امضا کردند که طی ۲ ماه آینده روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند؛ توافقی که به ۷ سال قطع رابطه این ۲ کشور پایان می‌دهد.

 

«کشیمه» در تحلیلی که نشریه‌ «دیپلماسی مدرن آمریکا» منتشر کرده، یادآوری می‌کند که توافق ایران و عربستان- اگر به آن عمل شود- مهم‌ترین رویداد دیپلماسی در منطقه است و پیامد‌ها و نشانه‌های زیادی در منطقه‌ غرب آسیا به همراه خواهد داشت، منطقه‌ای که بخاطر درگیری، دچار فروپاشی و بهم ریختگی شده است.

 

بنابر فهم این دانشجوی دکترای دانشگاه چینی، عربستان سعودی به ناتوانی ایالات متحده در عمل به وعده‌هایش برای دفاع از حریم مملکت سعودی آگاه شده است؛ خاصتاً بعد از حملات گسترده‌ای که در خلال سال گذشته، سازه‌های زیربنایی مملکت سعودی را هدف گرفتند.

 

وی ادامه می‌دهد: زمانی که توقع می‌رفت واشنگتن با شدت و محکم مقابل حملات موشکی بایستد، باتری‌های «پاتریوت» را از عربستان سعودی خارج و ناتوانی خودش را نسبت به پاسخگویی به ایران اظهار کرد.

 

این اتفاق زمانی رخ داد که نیرو‌های حوثی مورد حمایت ایران، در زمان ریاست جمهوری ترامپ و بایدن، کراراً اهدافی را در مملکت سعودی هدف می‌گرفتند.

 

وی می‌افزاید: بخاطر همین دلایل، احتمال می‌رود که سعودی‌ها بازی جدید و با شکل جدید را در پیش گرفته باشند که از اثرات منفی درگیری با ایران و همپیمانانش جلوگیری کند.

 

«کشیمه» معتقد است که روابط سعودی و ایالات متحده به شکل واضحی به سمت وخامت پیش می‌رود؛ این شکاف زمانی بیشتر شد که ریاض علیرغم سفر بایدن به عربستان از افزایش تولید نفت خودداری کرد و واشنگتن از آن به حمایت مالی ریاض از روسیه در جنگ اوکراین تعبیر کرده با اینکه ریاض آن را رد کرده است.

 

توافق بین ایران و عربستان در صورت پایبندی به آن و عمل به مفاد آن، پیامد‌های مثبت و قابل توجهی برای منطقه که سال‌ها بر اثر درگیری‌های متمادی شعله ور شده است، بهمراه خواهد داشت و باعث حل دیگر پرونده‌های داغ سیاسی مثل پرونده یمن، سوریه و لبنان خواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد که حل بحران‌های منطقه بخاطر عدم اعتماد دوجانبه و حضور کشور‌های غربی و منطقه‌ای، ممکن است نیاز به زمان طولانی داشته باشد چرا که آن کشور‌ها برای بهم خوردن توافق تلاش می‌کنند.

 

به گفته «کشیمه»، واضح است که «در روز‌های آینده شوک‌های زیادی وجود خواهد داشت. کاهش روابط ایالات متحده و عربستان و گشایش بین چین و روسیه ممکن است توازن قوا را در منطقه و جهان تغییر دهد. »

کد خبر 1258422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha