لازمه نهضت بازگشت به مساجد هم افزایی ارکان مسجد است

حجت الاسلام حسین محمدی گفت: امروز یکی از دلایل کم رونقی مساجد نه تنها در شهرستان جیرفت بلکه در سطح کشور، خواسته یا ناخواسته گرفتن کارکردهای مساجد از این خانه های خدا است.

حجت الاسلام حسین محمدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت: بیش از ۳۵۰ مسجد در سطح شهرستان جیرفت وجود دارد که از این تعداد ۵۰ مسجد در مرکز و حاشیه شهر قرار دارند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جیرفت بیان کرد: اکنون طرح امامان پایگاه های اجتماعی با همکاری بنیاد هدایت وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت کشور در حاشیه شهرستان ها که آسیب‌های بیشتری دارند، در حال اجرا است.

وی افزود: در حاشیه شهر جیرفت پنج پایگاه اجتماعی توسط امامان مسجد اداره می شوند که در این طرح امامان محله علاوه بر اقامه نماز جماعت به مشکلات مردم نیز رسیدگی می کنند.

حجت الاسلام محمدی ابراز کرد: یکی دیگر از برنامه های اداره تبلیغات اسلامی برای پویایی مساجد، اجرای طرح هجرت است و در این راستا تعداد ۱۲ مبلغ در روستاهای به فعالیت های فرهنگی و حل و فصل مشکلات مردم می پردازند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جیرفت عنوان کرد: اولین مطلبی که مخاطب با شنیدن کلمه امام جماعت به ذهنش خطور می کند این است که امام جماعت تنها نماز جماعت اقامه می کند و به سخنرانی و بیان احکام شرعی می پردازد.

وی ادامه داد: این طرز فکر کاملا اشتباه است و رویکرد ما در سال های اخیر در محلاتی که مسجد وجود دارد، مسجد امام محور باشد و تمام مشکلات مردم در زمینه های اجتماعی، درمانی، عمرانی، اداری از طریق مسجد و امام محله حل و فصل شود.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این که قریب ۱۰ مسجد در مرکز و حاشیه شهر جیرفت امام جماعت ندارند، تصریح کرد: این مساجد به دلیل عدم حضور امام جماعت مستقر غیر فعال هستند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جیرفت خاطرنشان کرد: حضور امامان جماعت در مساجد مستلزم حمایت های مالی و تامین خانه عالم است که متاسفانه هیئت امنای این مساجد به دلیل مشکلات مالی نمی توانند زمینه حضور امام جماعت را فراهم کنند.

وی اظهار کرد: بزودی شورای تعالی مساجد استان کرمان به ریاست نماینده ولی فقیه در استان و با محوریت ائمه جمعه در شهرستان ها و به دبیری ادارات تبلیغات اسلامی راه اندازی می شود.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این که شورای تعالی مساجد با رویکرد پویایی و رونق بخشی به مساجد شکل می گیرد، بیان کرد: این شورا فعالیت های نهادهایی که در مساجد فعالیت دارند را رصد و مدیریت می کند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جیرفت ابراز کرد:  امروز یکی از دلایل کم رونقی مساجد نه تنها در شهرستان جیرفت بلکه در سطح کشور، خواسته یا ناخواسته گرفتن کارکردهای مساجد از این خانه های خدا است.

وی ادامه داد: به طور مثال جلسات قرآن کریم و محافل انس با قرآن کریم از مساجد به منازل منتقل شده است و همچنین دوره های آموزش قرآن کریم در موسسات قرآنی برگزار می‌شوند.

حجت الاسلام محمدی اظهار کرد: هیئت های مذهبی از مساجد جدا شده و به حسینه ها و تکایا نقل مکان کرده اند و برنامه های مناسبتی ملی و مذهبی نیز در پارک‌ها، خیابان‌ها و منازل برگزار می‌شوند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جیرفت خاطرنشان کرد بر اساس منابع روایی در صدر اسلام مساجد دارای کارکردهای متنوعی بوده اند به طوری که مساجد محور تصمیم گیری برای جنگ، حل اختلافات خانوادگی، قضاوت، حل مشکلات اقتصادی، ازدواج جوانان و برپایی جشن ها بوده اند.

وی افزود: متاسفانه امروز مساجد از کارکردهای اصلی خود فاصله گرفته اند و تنها چند وعده نماز در آنها اقامه می شود و مجالس ختم اموات در آنها برگزار می‌شود.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به راهکارهای رونق بخشی به مساجد، تصریح کرد: در نهضت بازگشت به مساجد باید همه ارکان مسجد در کنار هم و با هم افزایی یکدیگر کارکردهای مسجد تراز اسلامی را احیا کنند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جیرفت عنوان کرد: برای رسیدن به مسجد تراز اسلامی باید مسجد محور حل و فصل مشکلات مردم باشد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از راه های رونق بخشی به مساجد استفاده از ظرفیت جوانان و در کنار آن استفاده از تجربه پیشکسوتان است.

حجت الاسلام محمدی تاکید کرد: باید در مساجد به جوانان نقش داد و قطعا انگیزه و نشاط جوانان و استفاده از تجربیات پیشکسوتان به پویایی مسجد کمک بسزایی می کند.

کد خبر 1258430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha