روستاهای بکر و طبیعت چشم‌نواز خراسان شمالی ارمغانی برای مسافران

خراسان شمالی استانی که قومیت های مختلف را در خود جای داده و گنجینه فرهنگ ها نام گرفته با ۱۱۵ جاذبه گردشگری، ۲۴ منطقه نمونه ملی و استانی و هشت روستای هدف گردشگری مقصدی بکر برای طبیعت دوستان و علاقه‌مندان به فرهنگ و آیین‌های اقوام مختلف است.

خبرگزاری شبستان-خراسان شمالی: فاطمه مقدسی؛

در هر گوشه این استان جلوه های زییایی از طبیعت خواهیم دید به طوری که جنگل های جوزک و هاور و روستای هدف گردشگری درکش زیباترین  منظره ها را به رخ می کشد و این  سه روستای زیبا که در کنار هم قرار دارند به جنگل های ارس پیوند خورده اند و گستره طبیعی فندق های وحشی نیز در «وی وی»، که کمی آن سوتر قرار دارد این مناطق بکر را دیدنی‌تر می کند.

 

 

بنای آینه خانه مفخم (موزه اسناد و نسخ خطی)

 

آینه‌ خانه مفخم یا دارالحکومه سردار مفخم از بناهای دوره­ ی قاجار در شمال شهر بجنورد است که در دهه­ی ۱۲۵۰خورشیدی هم‌ زمان با حکومت ناصرالدین شاه به دستور یارمحمد خان شادلو معروف به سردار مفخم به منظور ستاد فرماندهی وی در بجنورد در دو طبقه با مساحتی حدود 2000 متر مربع ساخته شده است.

 

 آیینه‌ خانه، توسط فضای سبز محدودی از جمله گل‌ کاری و احداث چپر و پرچین از کل مجموعه دارالحکومه منفک می‌شده است، بنای مزبور دارای پلانی آزاد است که رعایت نظام هندسی، وجود تقارن و الهام‌ پذیری از معماری غرب از جمله استفاده از کاشی هفت‌رنگ در ساخت آن به وضوح مشاهده می­‌شود.

 

این بنای معروف با بناهای دیگری از جمله عمارت کلاه‌ فرنگی و حوض­خانه، در باغ بزرگی قرار داشته که مجموع آنها مجموعه­ی دارالحکومه مفخم را تشکیل داده‌اند و به­ عنوان فضای اداری و دیوانی برای انجام دیدارهای رسمی سردار مفخم با رجال سیاسی عهد قاجار و نیز برگزاری مراسم تشریفات نظامی و رایزنی درباره­ی  مسائل سیاسی و اجتماعی سران ایل مناطق تحت حکومت، استفاده می­شده ‌است.

 

عمارت مفخم 32 اتاق و دو تالار با آینه‌کاری‌ها، کاشی‌کاری‌ها و گچبری‌های بسیار زیبا و تماشایی دارد و یکی از آثار بی‌نظیر عصر ناصرالدین شاه محسوب می‌شود.

 

زوارم، دره بهشت خراسان شمالی

زوارم يا دره بهشت خراسان شمالي از روستاهاي هدف گردشگري در 28 كيلومتري جنوب غربي شهر شيروان يكي از نادرترين ييلاق هاي خراسان شمالي است كه براي مسافران نوروزي ناشناخته مانده است.

 

زوارم كه معني آن دره بهشت است دره اي پرآب و درخت را با چشمه سارهاي فراوان به طول 15 كيلومتر در بر مي گيرد كه مناظر طبيعي و زيباي بكر آن در فصل بهار و تابستان با گل هاي انبوه شقايق وحشي و باغ هاي جنگل گونه با درختان تنومند و قديمي گردو چنار و صداي دلنواز ريزش آب خستگي هر بيننده تازه واردي را از تن و ورانش مي زدايد.

 

عزيز چنار از ديدني هاي معروف دره بهشت است كه چناري كهنسال در كنار چشمه اي پرآب كه كه معتقدين به شاخه هايش پارچه بسته و نذر و نياز مي كنند و همچنين آبشار دوراهي در زيركوه يخدان به شارشاري معروف است و حدود پنج متر ارتفاع دارد و چشمه پرآب يخدان از يركوه با آب سرد مي جوشد.

 

زيبايي هاي زوارم در سال 1300 قمري ناصرالدين شاه قاجار را نيز مجذوب خود كرده است به طوريكه در سفرنامه اش مي نويسد زوارم دهيست بسيار زيبا با باغات فراوان.

 

شهر تاریخی بلقیس اسفراین

در فاصله ۳ کیلومتری جنوب غربی شهر اسفراین در استان خراسان شمالی اثری باستانی قرار دارد که اعراب بواسطه طبیعت زیبایش به آن بلقیس می‌گفتند و یکی از یادگارهای ارزشمند تاریخی کشورمان است.

 

شهر بلقیس بنایی خشتی و گلی است که از جمله بزرگترین بناهای خشتی ایران محسوب می شود، وسعت این بازمانده تاریخی بیش از ۱۸۰ هکتار است و مجموعه ای شامل بقایای بازمانده از ارگ و خندق اطرافش، برج و بارو، مقبره شیخ آذری، ویرانه ‌های منار تپه، یخدانها، کوره سفالگری، بازار، آب‌انبار، کاروانسرا و گورستانی بزرگ ‌است.

 

 آنچه که از این میراث تاریخی باقی مانده و در حقیقت برجسته‌ ترین و تا حدی سالم ترین قسمت است ارگ این اثر است.

 

این مجموعه تاریخی در خراسان شمالی در حاشیه جاده ابریشم قرار گرفته و همان طور که گفته شد شامل شارستان که بخش عمومی شهر بوده، ارگ تاریخی بلقیس، خندق، کوره سفالگری، کاروانسرا، برج و بارو، بازار، گورستان، یخدان تپه منار، مقبره شیخ آذری و آب انبار بوده است.

 

 مسجد جامع شهر بلقیس اسفراین روی ویرانه های منار تپه بنا شده بوده است. آنچه که امروزه از این مجموعه باقی مانده ارگ آن است.

 

بهترین زمان برای بازدید از این یادگار تاریخی و سفر به شهر اسفراین فصل بهار تا نیمه پاییز است. بنابراین باید به خراسان شمالی،  و شهرستان اسفراین سفر کرد.

 

 

کاروانسرای رباط قلی جاجرم چشم انتظار مسافران نوروزی

کاروانسرای رباط قِلّی مربوط به دوره تیموریان و صفویان در شهرستان جاجرم خراسان شمالی واقع شده است.

 

کاروانسرای "رباط قِلّی" در یک دشت لُخت در فاصله چهار کیلومتری جاده سَنخواست از توابع شهرستان جاجرم در خراسان شمالی آرام گرفته است و به آن کاروانسرای تیموری هم می گویند و ساخت این کاروانسرا را به امیر علیشیر نوایی، وزیر سلطان حسن بایقرا نسبت می دهند.

 

رباط قِلّی مربوط به دوره تیموریان - دوره صفوی و در شهرستان جاجرم، شهر سنخواست، بین روستاهای قِلّی و گازان واقع شده است.

 

این اثر در تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۰۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و یادگاری از راه ارتباطی معتبر بین خراسان بزررگ و استرآباد است. ساخت این کاروانسرا را به امیر علیشیر نوائی وزیر سلطان حسن بایقرا نسبت می‌دهند (کلنل ییت سفر نامه خراسان و سیستان صفحه ۳۵۹).

این رباط به شکل مستطیل است که به صورت شرقی غربی ساخته شده است. سنگهای الوان به کار گرفته شده در این بنا به رنگ های متنوع سبز، قرمز، بنفش و کبود با ملات و گچ می باشد.

 

این رباط یا کاروانسرا در فهرست کاروانسراهایی است که تحت نام پرونده کاروانسراهای ایران به زودی به عنوان میراث جهانی ثبت خواهد شد. کاروانسرای قِلّی ۲ اتاق شاه نشین (استراحت گاه سرکاروان ها) دارد که یکی در ضلع شمالی شرقی و دیگری در جنوب غربی قرار دارد، بسیاری از حجره های این کاروانسرا تودرتو است.

 

قلعه جلال الدین گرمه، برجسته ترین قلعه نظامی خراسان شمالی

قلعه جلال ‌الدین در استان خراسان شمالی که امروزه علاوه بر اهمیت تاریخی به‌ عنوان موزه مردم‌ شناسی نیز کاربرد دارد مربوط به دوران پس از اسلام است و در نزدیکی شهرستان گرمه واقع شده است. این اثر در تاریخ ۳ بهمن ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۵۷۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. قلعه جلال الدین یکی از برجسته ترین قلعه های نظامی خراسان شمالی است که در سده های ۷-۶ هجری ساخته شده است.

 

 این قلعه که بر سر راه ارتباطی شهرها و مراکز مهم شمال شرق فلات ایران همچون نیشابور، جرجان، مرو و خوارزم قرار گرفته، اهمیت راهبردی آنرا را دو چندان می کرده است. در سال ۱۳۸۶ مرمت بنای این قلعه آغار شد و پس از چهار سال در سال ۱۳۹۰ خورشیدی موزه‌ مردم‌ شناسی قلعه جلال‌الدین در گرمه بازگشایی شد.

 

یکی از وی‍ژگی های منحصر به فرد این موزه قلعه که آن را از نظر محتوایی از نمونه های مشابه خود متمایز ساخته شیوه پرده خوانی و نقالی در آن است که نوعی نمایشِ مذهبی و ملی ایرانی است.

 

 

کد خبر 1258492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha