دولتمردان اسباب تورم را شناسایی و کنترل کنند/ امروز کارکردهای مسجد مورد غفلت واقع شده است

حجت الاسلام میثم تارم گفت: بخشی از شعار سال جنبه سلبی دارد یعنی مهار تورم که باید مورد توجه دولتمردان و مسئولین قرار بگیرد و اسباب تورم را باید شناسایی کرده و کنترل کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، ظهر امروز (۴ فروردین ماه) حجت الاسلام میثم تارم با اشاره به سخنرانی رهبر انقلاب در آغاز سال نو، گفت: ایشان فرمودند؛ در جامعه ما عیب هایی است که باید آنها را برطرف کرد و اسراف در مواد غذایی، برق، گاز و بنزین از جمله این عیب ها است.

امام جمعه جیرفت افزود: ما یک کشور انقلابی و اسلامی هستیم اما مصرف ما در موارد مختلف نسبت به سایر کشورها بیشتر است که باید عیوبی که همچون اسراف که از گناهان کبیره است را اصلاح کنیم.

وی ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان، بیان کرد: باید از برکات ماه رمضان استفاده کنیم رمضان ماه بی نظیر است و باید از روزه، معنویت و شب زنده داری آن نهایت بهره را ببریم.

حجت الاسلام تارم ابراز کرد: در ماه رمضان به صدقه دادن، انجام کارهای خیر و قرائت قرآن کریم سفارش بسیار شده است و ثواب تلاوت یک آیه در این ماه برابر با ختم قرآن کریم است.

خطیب جمعه جیرفت به دیدار روز گذشته قاریان با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ایشان در بیانات خود تکیه بر این نکته داشتند که در هر مسجدی کرسی های تلاوت قرآن کریم به ویژه در ماه رمضان برگزار شود.

وی اظهار کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی قاریان برجسته ای داریم که مساجد باید با برنامه ریزی از این ظرفیت برای برگزاری کرسی های تلاوت استفاده کنند.

حجت الاسلام تارم با اشاره به این رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی، امسال را سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری کردند، خاطرنشان کرد: بخشی از این شعار جنبه سلبی دارد یعنی مهار تورم که باید مورد توجه دولتمردان و مسئولین قرار بگیرد و اسباب تورم را باید شناسایی کرده و کنترل کنند.

امام جمعه جیرفت عنوان کرد: کارشناسان بر این عقیده اند که یکی از مهمترین عوامل تورم، عدم مدیریت نقدینگی است و مدیریت نقدینگی می تواند نقش بسیار مهمی در کنترل تورم داشته باشد.

وی ادامه داد: کاهش هزینه های بودجه کشور و وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی، کنترل و اعتدال در صادرات و واردات، مبارزه با قاچاق می تواند در مهار تورم نقش مهمی داشته باشد.

حجت الاسلام تارم ابراز کرد: بخش دیگری از پیام نوروزی رهبری، جنبه اثباتی دارد نکته مهم این شعار، رشد تولید می باشد، به تعبیر رهبری و اقتصادانان رشد تولید می تواند بسیاری از مشکلات کنونی ما را برطرف کند.

خطیب جمعه جیرفت تاکید کرد: لازمه رشد تولید حمایت همه جانبه از تولید کنندگان است بنابراین نظام بانکی و مدیران کشور باید در خدمت تولید کنندگان باشند.

وی اضافه کرد: باید صادرات و واردات کنترل شود تا محصول تولیدی به واسطه واردات بی رویه و ورود کالاهای قاچاق به تولید کننده ضربه و ضرر وارد نشود.

حجت الاسلام تارم سخنرانی مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی را از جهات مختلف حائز اهمیت دانست و عنوان کرد: از یک سو مکان سخنرانی حرم مطهر رضوی از مهمترین مکان ها برای مسلمانان به ویژه شیعیان است که از قداست خاصی برخوردار می باشد و همه ایرانی ها اعم از مسلمان و غیر مسلمان و بسیاری از کسانی که در خارج زندگی می کنند توجه خاصی به اولین روز سال دارند.

امام جمعه جیرفت اضافه کرد: از سوی دیگر شخصیت رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در چنین شرایطی  مسائلی را بیان می کنند که در حقیقت بخشی از آن شرح و تفسیر همان پیام نوروزی است و بخشی به مسائل داخلی اشاره دارد و بخش دیگر به مسائل خارجی می پردازد و از این رو این سخنرانی مورد توجه همگان قرار دارد.

وی سخنرانی نوروزی رهبری را  مهم و کاربردی برشمرد و تصریح کرد: ایشان در این سخنرانی مسائل جهان اسلام و جمهوری اسلامی ایران را برای دوستداران انقلاب و نظام جمهوری اسلامی تبیین می کنند این جهت برای دوستداران انقلاب و نظام مسرت بخش است.

حجت الاسلام تارم ادامه داد: سخنرانی نوروزی مقام معظم رهبری برای دشمنان نظام و انقلاب اسلامی ناخوشایند است چرا که نقشه های آنها را نقش بر آب می کند.

خطیب جمعه جیرفت ابراز کرد: ساعت ها فکر، تفکر و مطالعه پشتوانه سخنرانی سال جدید مقام معظم رهبری است که با دقت و هوشمندی کلمات و جملات آن انتخاب شده اند بنابراین باید همگی این سخنرانی را با دقت چندین بار گوش کرده و وظایفی که ایشان فرمودند عمل کنیم.

وی عنوان کرد: با توجه به تقارن ماه رمضان با سال نو بنابراین دید و بازدید های نوروز را به شب ها منتقل کنید و از روزه ماه رمضان بهره ببرید.

حجت الاسلام تارم اظهار کرد: کسانی که روزه نیستند حق روزه خواری ندارند هم برخلاف مقرارت شرعی است و هم جنبه جرم دارد و باید در این خصوص امر به معروف و نهی از منکر کنیم.

امام جمعه جیرفت مسجد را مهمترین نهاد در اسلام برشمرد و گفت: مسجد در صدر اسلام مرکز حکومت پیامبر گرامی اسلام (ص)، مرکز قضاوت، تصمیم گیری های مربوط به شهر و جنگ بوده و هم رسانه پیامبر (ص) بوده است.

وی یکی از کارکردهای مهم مسجد را اقامه نماز دانست و ابراز کرد: نماز بزرگترین عبادت در همه ادیان الهی و آسمانی است و هیچ دین الهی و آسمانی نیست که نسبت به نماز حکم و دستوری نداشته باشد و یکی از فروع مشترک همه ادیان الهی نماز و روزه است.

حجت الاسلام تارم خاطرنشان کرد: مسجد در اسلام نماز به طور خاص و ویژه مورد توجه قرار گرفته است و بهترین مکان برگزاری نماز مسجد و خانه خدا است.

خطیب جمعه جیرفت تصریح کرد: در بیان فضیلت مسجد همین بس که از آن به خانه خدا تعبیر شده است و خانه خدا یعنی مکانی که بسیار شرافت و فضیلت دارد.

وی با اشاره به این که مساجد در دهه پنجاه و شصت دارای بهترین کارکردها بودند، بیان کرد:  در دهه پنجاه نیروهای انقلابی پرورش یافته مساجد به پا خواستند و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید

حجت الاسلام تارم یادآور شد: در دهه ۶۰ مسجدی ها بودند که در هشت سال دفاع مقدس جنگ را اداره کردند اما بعد از آن متاسفانه شاهد کم رونقی مساجد هستیم و مساجد به تبع آن نماز جماعت در مساجد و کارکردهای مسجد مورد غفلت واقع شده است.

امام جمعه جیرفت ادامه داد: به دنبال غفلت از کارکردهای مسجد تراز اسلامی جامعه ما دچار انواع و اقسام آسیب های اجتماعی شده است که می توان با توجه به نقش مساجد به ویژه اقامه نماز جماعت و اجرای برنامه های پر بار معنوی و علمی، کارکردهای مسجد تراز اسلامی را احیاء کرد.

وی خاطرنشان کرد: متولیان و دست‌اندرکاران مسجد باید از میان نیروهای مومن و معتقد به خداوند و روز قیامت انتخاب شوند زیرا مسجد مرکز تربیت موحدین و ایمان باوران است و کسانی که عهده دار امور مسجد هستند باید مزین به ایمان به خدا و روز قیامت باشند.

حجت الاسلام تارم اظهار کرد: یکی از موارد مهمی که باید در مسجد مورد توجه قرار بگیرد، اقامه نماز است بنابراین متولیان مسجد باید خودشان به نماز اهمیت بدهند و اهل اقامه نماز باشند و نماز با گوشت، پوست و استخوان آنها عجین شده باشد.

خطیب جمعه جیرفت تاکید کرد: مستمندان و محرومین معمولا به مساجد و اهل مسجد مراجعه می کنند بنابراین مسجد باید پایگاه کمک های خداپسندانه باشد و کسی که امور مسجد را اداره می کند باید اهل زکات باشد.

وی شجاعت و خدا ترسی را از دیگر ویژگی های متولیان و دست‌اندرکاران مسجد برشمرد و گفت: مسجد محل تربیت رزمنده در راه خدا است و کار آنها باید برای رضای خدا باشد.

حجت الاسلام تارم ابراز کرد: هنگامی که پیامبر (ص) وارد روستای قبا در مدینه شدند مسجد شریف و مقدس قبا را بنا نهادند و اگر چه مساجد آن دوران ساده و بی آلایش بودند اما براساس تقوا ساخته شدند.

امام جمعه جیرفت با اشاره به این که مسجد قبا اساس آن تقوا بود زیرا به دست پیامبر اکرم (ص) و اصحاب ایشان ساخته شد، عنوان کرد: پیامبر اکرم (ص) پس از ورود به مدینه مسجد النبی را ساختند و در کنار ساخت مسجد بین مسلمانان برادری برقرار کردند.

وی خاطرنشان کرد: ایشان دستور دادند فردی از انصار و فردی از مهاجر با یکدیگر دست برادری در راه خدا دهند و پیامبر اکرم (ص) نیز با امیرالمومنین (ع) دست برادری دادند.

کد خبر 1258764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha