سوره احزاب در بردارنده بسیاری از معارف دین مبین اسلام است

آیت‌الله فلاحتی گفت: سوره احزاب حقیقتا در بردارنده بسیاری از معارف دین مبین اسلام است و خداوند متعال ۱۰ صفت برای زنان و مردان جامعه بیان میکند که همه اینها از صفات مردان و زنان صاحب امتیاز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، آیت‌الله رسول فلاحتی - نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت- شامگاه جمعه (۴ فروردین) در جلسه تفسیر آیه ۳۴ سوره احزاب اظهار داشت: از آیه ۳۲ تا ۳۴ سوره احزاب خداوند تبارک و تعالی چندین دستور به همسران پیامبر اکرم (ص) داده است.

 

وی تصریح کرد: علامه طباطبایی فرمودند اگرچه این خطاب‌ها متعلق به همسران پیامبر اسلام (ص) است، اما در حقیقت خطاب شامل همه زنان جامعه اسلامی می‌شود و برخی از این خطاب‌های هفت یا هشت‌گانه حتی مواردی دارد که از آن مردان هم می‌شود.

 

آیت‌الله فلاحتی اذعان کرد: سوره احزاب حقیقتا در بردارنده بسیاری از معارف دین مبین اسلام است و خداوند متعال ۱۰ صفت برای زنان و مردان جامعه بیان میکند که همه اینها از صفات مردان و زنان صاحب امتیاز است.

 

وی ابراز داشت: خداوند در آیه ۳۴ سوره احزاب خطاب به زنان پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید از آن همه آیات الهی و حکمتی که در خانه‌های شما تلاوت می‌شود متذکر شوید (و پند گیرید، و بدانید) که همانا خدا را (به خلق) لطف و مهربانی است و (به حال همه) آگاه است. 

 

امام جمعه رشت ادامه داد: پروردگار می‌فرماید ای همسران پیامبر در مواجهه با مردان شما زنان با ناز و کرشمه حرف نزنید زیرا مردانی هستند که آنها بیمار دل و طمع‌کارند و قول معروف داشته باشید، در خانه هایتان بمانید و از آمد و شد زیاد در خیابان و معابری که مردان در آن آمد و شد دارند اجتناب کنید، نماز را برپا داشته، زکات بدهید، خدا را اطاعت کنید و در پوشش هم لباسی نپوشید که مورد طمع مردان طماع قرار گیرید. 

 

نماینده ولی فقیه در استان گیلان اضافه کرد: اینکه خداوند می‌خواهد که زنان پیامبر (ص) آیات الهی را متذکر شوند دو احتمال مطرح است که علامه طباطبایی در کتاب تفسیر المیزان جلد ۱۶ صفحه ۳۱۳ یکی از احتمالات آن را آورده است. 

 

آیت‌الله فلاحتی اضافه کرد: یک احتمال این است که در آیه ۳۴ سوره احزاب خداوند متعال به همسران پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید شما زنان پیامبر باید توجه کنید به اموری که در زندگی متوجه شماست و به دستورات شرع توجه کنید.

 

وی عنوان کرد: در شرع مقدس هم این تذکر و توجه را داریم و در واقع خداوند می‌خواهد به همسران پیامبر اسلام (ص) بفرماید که شما زنان پیامبر هستید و باید بیشتر به مسائلی دینی توجه کرده و عمل کنید زیرا شما در خانه وحی بودید و این توقع از شما بیشتر از دیگران است.

 

امام جمعه رشت در ادامه یادآور شد: کسی که دارای صفت حکمت باشد و خداوند به او این نعمت را بدهد درجه و مقام بسیار بالایی دارد چنانچه در سوره بقره آیه ۲۶۹ آمده آن کسی که به او حکمت دادن شده در حقیقت خیر کثیر و فراوان به او عطا شده زیرا او مصالح و مفاسد را میفهمد و حکیم است.

 

نماینده ولی فقیه در استان گیلان خاطرنشان کرد: ما در محکمه‌ای که قوانین عادی بر آن حاکم است چیزی نمی‌دانیم اما اگر در مسیر تربیت درست قرار گیریم و نفس خود را پاک کنیم خداوند متعال حکمت را به ما عطا میکند تا قدری در دنیا از مصالح و مفاسد را بدانیم.  

 

 

کد خبر 1258806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha