ضرورت توجه به صادرات و مردمی کردن اقتصاد برای مهار تورم/نرخ تورم در مازندران از میانگین کشوری بالاتر است

فتح اله پور با بیان اینکه نرخ تورم در استان ۵۰.۴ درصد و در کشور ۴۷.۷ درصد است. گفت: پیرو مهار تورم در مازندران توجه به بحث صادرات و مردمی کردن اقتصاد باید مورد توجه قرار بگیرد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، فرج اله فتح اله پور- رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مازندران- امروز(۵فروردین) در جلسه تحقق شعار سال  که در سالن شماره یک استانداری برگزار شد، با اشاره به شاخص‌های اقتصادی، اظهار کرد: براساس گزارشات نرخ مشارکت اقتصادی در استان ۴۴.۸ در کشور ۴۱ درصد، نرخ بیکاری ۵.۸درصد و در کشور ۸.۲ درصد، نرخ تورم در استان ۵۰.۴ درصد و در کشور ۴۷.۷ درصد است.

 

وی افزود: رشد اقتصادی استان ۳ درصد است، البته گزارش تولید ۱۲ماهه نیز ارسال خواهد شد، پیرو شعار سال جدید که به مهار تورم و رشد تولید اشاره شده است، هدف آرمانی بحث اقتصاد است.

 

فتح اله پور خاطرنشان کرد: امسال بحث اقتصاد در استان باید تجلی بیشتری داشته باشد، مورد دوم بحث مردمی کردن اقتصاد است که تاکید مقام معظم رهبری بوده است، نکته مهم این است که پیرو شعار سال جاری باید ظرفیت مردمی با در مجموعه سیاست‌های دستگاه‌های اجرایی مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مازندران اعلام کرد: باتوجه به اینکه هدفگذاری رشد اقتصادی استان در سال ۱۴۰۱ که ۷.۸ درصد بوده است ارزش افزوده هدفگذاری با احتساب بهره وری ۴۸۹ هزار میلیارد تومان است که ۴۲۷ هزار میلیارد تومان از مسیر سرمایه‌گذاری و ۸۰ هزار میلیارد تومان آن از مسیر بهره وری است که باید محقق شود.

 

این مسئول عنوان کرد: زمانی که متغیرهای رشد مورد بررسی قرار میگیرد این است که بحث صادرات میتواند بخش عمده ای از رشد اقتصادی استان را با افزایش ارزش افزوده افزایش دهد، از این رو پیشنهادم این است که بحث صادرات به‌صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد، مثلا اینکه ریاست کارگروه حمل و نقل به معاونین استاندار محول شود.

 

وی همچنین یادآور شد: برای بحث بازاریابی در حوزه صادرات باید کارگروه ویژه به ریاست تشکل‌های بخش خصوصی برگزار شود، چرا که مشکل اصلی استان در بحث صادرات است و نه تولید.

 

فتح اله پور ادامه داد: باتوجه به اینکه امسال سال اول اجرای برنامه هفتم توسعه است حداکثر تا ابتدای شهریور ماه باید برنامه را داشته باشیم که از همین الان میتوانیم برایش با نگاه مردمی کردن اقتصاد هدفگذاری کنیم.

کد خبر 1258912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha