مسجد امام سجاد(ع) نگینی فیروزه‌ای در شهر جیرفت

مسجد امام سجاد (ع) در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بنا شده است این مسجد تک گلدسته با گنبد فیروزه ای در مرکز شهر جیرفت و در جوار میدان امام خمینی (ره) قرار دارد.

خبرگزاری شبستان جنوب کرمان - مهدیه شعبانی؛

اگر از سمت مرکز استان کرمان به سمت جنوب این استان حرکت کنید درست در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شهر جیرفت با قدمتی بیش از ۷ هزار سال قرار دارد. قریب ۵۰ مسجد در این شهر تاریخی بنا شده است که مسجد امام سجاد (ع) یکی از این مساجد است.

این مسجد در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بنا شده، تک گلدسته است و با گنبد فیروزه ای در مرکز شهر جیرفت و در جوار میدان امام خمینی (ره) قرار دارد.

 

 

مسجد امام سجاد (ع) به لحاظ قدمت پس از مسجد جامع شهر جیرفت، دومین مسجد قدیمی این شهر است و روزانه رهگذران و کسبه بازار با حضور در این مسجد در نماز جماعت شرکت می کنند.

 

 

این مسجد در زمینی به مساحت تقریبی ۸۴ مترمربع در ۲ طبقه بنا شده است و طبقه همکف مردان و طبقه دوم بانوان برای شرکت در نماز جماعت در صفوف منظم می ایستند.

 

 

حجت الاسلام مجتبی الهی می گوید؛ این مسجد در زمینی که مرحوم محلاتی وقف کرده بنا شده است و مکان فعلی مسجد قبل از ساخت، قهوه خانه بوده است‌ و در هنگام نقشه برداری برای ساخت مسجد چون فضای کافی وجود نداشته بنابراین تک گلدسته ساخته می شود.

 

 

به گفته امام جماعت مسجد امام سجاد (ع)؛ عده ای از بازاریان آن زمان سعی می کنند مرحوم محلاتی را از وقف زمین منصرف کنند چرا که زمین وقفی مسجد به لحاظ موقعیت برای احداث مکانی تجاری فوق العاده بوده اما آن مرحوم موافقت نمی کند و اصرار بر ساخت مسجد دارد.

 

 

او می گوید؛ مرحوم محلاتی فردی متدین بوده و در برهه ای از زمان با بهاییان ساکن شهر جیرفت مبارزه می کند مبارزات او به حدی بوده که بهاییان به ناچار از این شهر کوچ می کنند.

حجت الاسلام الهی می گوید؛ دوران دفاع مقدس مسجد امام سجاد (ع) پایگاه اعزام رزمندگان به جبهه های حق علیه باطل بوده است.

به گفته امام جماعت مسجد امام سجاد (ع)؛ امروز اهل سنت نیز برای اقامه نماز به این مسجد رفت و آمد دارند و در زمان حضور در مسجد مورد احترام بازاریان قرار می گیرند.

او می گوید؛ یکی از سنت های قدیمی این مسجد که چند سالی می شود با شیوع کرونا تعطیل شده، صرف چای در مسجد است به این ترتیب که نمازگزاران پس از اقامه نماز دور تا دور مسجد نشسته و چای می نوشیدند، قصد داریم این سنت را احیا کنیم چرا که در کنار نوشیدن چای، مشکلات نیازمندان نیز حل و فصل می شود.

حجت الاسلام الهی می گوید؛ یکی دیگر از سنت های دیرینه این مسجد در ایام ماه مبارک رمضان، پذیرایی با خرما و دوغ از روزه داران است.

به گفته امام جماعت مسجد امام سجاد (ع)؛ پنج سالی می شود که امام جماعت این مسجد هستم و از آنجایی که مسجد امام سجاد (ع) بازار است و تنها حضور کسبه و بازاریان پررنگ بود تصمیم گرفتم برای جذب نوجوانان و جوانان و رونق بخشی بیشتر به مسجد، فعالیت هایی را آغاز کنیم.

حجت الاسلام الهی می گوید؛ اکنون این مسجد دارای قسمت های مختلفی همچون پایگاه مقاومت بسیج اصناف، موسسه فرهنگی هنری چند منظوره باقرالعلوم، هیئت مذهبی و کانون فرهنگی هنری سیدالساجدین (ع) است.

او می گوید؛ چندین سال قبل تعدادی از جوانان به مسجد رفت و آمد داشتند و گروهی به نام مشکات راه اندازی کردند و به همت این گروه کتابخانه مسجد راه اندازی شد و آنها در برهه ای از زمان فعالیت های فرهنگی انجام می دادند و بعد از این که شاغل شدند فعالیت آنها متوقف شد.

حجت الاسلام الهی می گوید؛ محور فعالیت های مسجد را جذب نوجوانان قرار داده ایم و ماه رمضان امسال برنامه های لیالی قدر را با حضور دانش آموزان نوجوان برگزار خواهیم کرد.

به گفته امام جماعت مسجد امام سجاد (ع)؛ اکنون جلسات آموزش قرآن کریم و آموزش صحت قرائت نماز شنبه های هر هفته در مسجد برگزار می‌شود.

او می گوید؛ سه شنبه های مهدوی نیز به همت کانون فرهنگی هنری سیدالساجدین (ع) با رویکرد ترویج فرهنگ انتظار راه اندازی شده است.

حجت الاسلام الهی می گوید؛ از زمان راه اندازی کانون فرهنگی هنری سیدالساجدین (ع) شاید ۳ ماهی بگذرد و در این مدت جشن میلاد امام سجاد (ع)، اردوی یک شب در مسجد، مراسم معنوی اعتکاف دانش آموزی و جشن پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شده و نمایشگاه تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی برگزار شده است.

به گفته امام جماعت مسجد امام سجاد (ع)؛ مرکز نیکوکاری امام سجاد (ع) نیز با رویکرد حمایت از نیازمندان راه اندازی شده و در مناسبت های مختلف سبد معیشتی در بین آنها توزیع می شود.

او می گوید؛ تنها منبع درآمد این مسجد کمک های مردمی و هیأت امنا است و به غیر از خانه خادم هیچ موقوفه تجاری و غیرتجاری ندارد.

حجت الاسلام الهی می گوید؛ مسجد امام سجاد (ع) خانه عالم ندارد اما خادم مسجد در خانه ای که مرحوم محلاتی وقف کرده، سکونت دارد.

به گفته امام جماعت مسجد امام سجاد (ع)؛ امروز در نهضت بازگشت به مساجد باید زمینه حضور نوجوانان و جوانان را به مسجد فراهم کرد.

او می گوید؛ مسجدی پویا است که بتواند با برنامه ریزی برای جذب نوجوان و جوانان در آنها  ایجاد انگیزه کند.

حجت الاسلام الهی می گوید؛ از آنجایی که مسجد مکانی معنوی است بنابراین یکی از بهترین ظرفیت ها برای تربیت نسلی متدین و متعهد است.

به گفته امام جماعت مسجد امام سجاد (ع)؛ برای این که نوجوان و جوان ما به مسجد بیاید باید بین مسجد و مدرسه پل ارتباطی برقرار کرد و در ابتدا ما به عنوان متولیان امر مسجد به مدارس برویم و با روی گشاده و متناسب با سن و علاقه نوجوانان و جوانان برایشان برنامه اجرا کنیم تا اعتماد آنها جلب شود.

او می گوید؛ نوجوان و جوان وقتی به ما اعتماد کرد با ما دوست می شود قطعا به دنبال ما به مسجد خواهد آمد آن وقت ما باید برای حضور همیشگی و تربیت دینی آنها برنامه های جذاب داشته باشیم.

کد خبر 1258919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha