امام زمان(عج) زمانی ظهور می کند که ناامیدی بر اکثر انسانها غلبه کرده است

آیت‌الله فلاحتی گفت: در آخرالزمان بسیاری از ایمان‌ها از بین می‌رود و یأس همه جا را فرا می‌گیرد فلذا امام زمان(عج) زمانی ظهور میکند که ناامیدی بر اکثر انسانها غلبه کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، آیت‌الله رسول فلاحتی - نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت- شامگاه جمعه( ۱۱ فروردین) در تفسیر آیه ۳۵ سوره مبارکه احزاب اظهار داشت: این آیه به بیان ۱۰ صفت و ویژگی برای زنان و مردان پرداخته و در پایان می‌فرماید خدای تبارک و تعالی برای مردان و زنانی که از این ویژگی‌ها برخوردارند معرفت و آمرزش و اجر عظیمی را برای آنان آماده کرده است.

 

نماینده ولی فقیه در استان گیلان دومین صفت و ویژگی مورد توجه برای زنان و مردان را ایمان ذکر کرد و ابراز داشت: معنای ایمان عبارتند از تصدیق و اطمینان داشتن به هر چیز است فلذا در کتابهای لغت آمده به مطلق تصدیق داشتن به هر چیزی ایمان گفته می‌شود اما در اصطلاح اهل توحید به ویژه مسلمانان ایمان به معنای تصدیق، اطمینان به خدا، قیامت، رسولان و فرشتگان است.

 

آیت‌الله فلاحتی اذعان کرد: مرحوم علامه طباطبایی معتقد بود که بحث معاد را نباید در فلسفه مطرح کرد زیرا فیلسوف با مبانی عقلانی و منطقی سخن می‌گوید به بیان دیگر ممکن بتوان قسمتی از اصل معاد را با برهان مطرح کرد اما نمیتوان با برهان و منطق عقلانی بشری از مواقف و‌ جزئیات معاد سخن گفت.

 

امام جمعه رشت یادآور شد:‌ برای سخن گفت و بحث و بررسی در مورد حقایق جهان آخرت و معاد باید به پیامبر اکرم (ص)، قرآن کریم، اهل بیت عصمت و طهارت( ع) و آیات و روایات اسلامی رجوع کرد.

 

وی تصریح کرد: در تعالیم دین آمده خداوند همه ابزارهای باور کردن را شامل عقل، پیامبر ، امام، کتاب، سنت، قرآن، علما و دانشمندان را به انسان عطا نموده است بنابراین در اینجا بهانه‌ای قابل قبول نیست و راه بازگشتی وجود ندارد.

 

نماینده ولی فقیه در استان گیلان افزود: ایمان در لغت به معنای تصدیق و در آئین توحید و شریعت به معنای ایمان به معاد، ایمان به همه رسولان الهی، ایمان به قیامت و جزئیات قیامت، ایمان به فرشتگان و کتابهای الهی است و ما هیچ شکی در آن نداریم زیرا خداوند در مورد آن سخن گفته است.

 

آیت‌الله فلاحتی بیان داشت: کلمه مومنین در ۱۴۴ جای قرآن، کلمه مومنون در ۱۳۵ جای قرآن و کلمه مومنات در ۲۲ جای قرآن کریم آمده و حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه حکمت ۲۲۷ هم در تعریف ایمان فرمودند؛ ایمان همان شناخت قلبی‌، اقرار با زبان و عمل با ارکان است.

 

امام جمعه رشت اضافه کرد: در خطبه ۱۸۹ نهج‌البلاغه امیرالمومنین حضرت علی(ع) میفرمایند ایمان دو جور است ایمان ثابت و ایمان غیر ثابت، برخی انسانها در ایمان خود متزلزل نیستند اما برخی از ایمان‌ها عاریه‌ای است و فرد سر هر اتفاقی ایمان خود را از دست می‌دهد.

 

وی اظهار داشت: مومن کسی است که اگر تمام دنیا کافر بشود، او کافر نمی شود و ایمانش مستحکم است به همین خاطر است که در روایات داریم در آخرالزمان بسیاری از ایمان‌ها از بین می‌رود و مردم اعتقادات را از دست داده و یأس همه جا را فرا می‌گیرد و امام زمان(عج) زمانی ظهور می‌کند که ناامیدی بر اکثر انسانها غلبه کرده است.

 

آیت‌الله فلاحتی برخی از دستاوردهای ایمان مستقر را برشمرد و خاطرنشان کرد: حضرت امیرالمومنین(ع) در نهج‌البلاغه خطبه ۱۵۶ می‌فرماید از جمله آثار ایمان مستقر و ثابت آن است که علم انسان رونق بیشتری پیدا کرده و علم آباد می‌شود.

 

کد خبر 1259676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha