رای بیش از ۹۹ درصدی مردم جهرم به جمهوری اسلامی/ «دارالمومنین» مدال افتخار رهبری انقلاب به جهرمی ها

مردم جهرم در ۱۲ فروردین ماه نیز نقش خود را به خوبی ایفا کردند به نحوی که در جریان رفراندوم جمهوری اسلامی ۹۹ درصد از مردم این شهر رای قاطع خود را به تثبیت حاکمیت انقلاب اسلامی در کشور اعلام کردند.

خبرگزاری شبستاناستان فارسمهدی رحمانیان

 

جهرم از جمله شهرهای انقلابی ایران است که در طول دوران رژیم منحوس پهلوی نقش بسزایی در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی داشته است. حرکت های انقلابی مردم این شهر با رهبری علما و روحانیون سبب شد این شهر در ردیف 11 شهر ایران که به دستور رژیم پهلوی در آن حکومت نظامی اعلام شد قرار بگیرد.

 

تقدیم 11 شهید در دوران ستم شاهی به دست پلیدترین افراد گواه جان فشانی های جهرمی ها در دوران ظلم و جور بوده است؛ شهدایی که در میان آنان از کودک 6 ماهه تا دختر 17 ساله دیده می شود.

 

جهرم در کلام امام خمینی(ره)

امام خمینی(ره) دوم اردیبهشت 43 در پاسخ به نامه آیت‌الله میلانی به اقدامات تحریک‌آمیز رژیم شاه در دستگیری روحانیون پس از قیام 15 خرداد 42 اشاره می‌کنند و میگویند: «دولت باید آرامش داخلی را به هر نحو است حفظ کند، دیده می‏شود که کارهای تحریک ‏آمیزی در داخل انجام می‏گیرد. شیراز را به گرفتن آقای دستغیب  و جهرم و حوالی آن را به گرفتن آقای آقاسید حسین (آیت‌اللهی) و سایر بلاد را هر یک به نحوی ناراحت و عصبانی می‏کنند. این مطالب حقیر را ناراحت و نگران نموده است و می ‏ترسم خدای نخواسته صحنه‏های اسف‏انگیزی به وجود آید که برخلاف مصالح مملکت و اسلام است.» (صحیفه جلد1)

 

 امام(ره) در تشریح جنایات رژیم پهلوی با انتشار پیامی در پنجم مرداد 57 به لزوم ادامه مبارزه علیه رژیم تاکید می‌کنند. امام خمینی(ره) در این پیام خطاب به ملت ایران می‌نویسند: «به طوری که اطلاع حاصل شد به دنبال تظاهرات آرام، [رژیم] دست به جنایاتی که کاشف از سستی پایه‏ های حکومت است زد، و در بعضی از شهرها چون مشهد و رفسنجان و جهرم وحشیانه به مردم بی‏دفاع هجوم برد و عدۀ کثیری را مقتول و مجروح نمود.»(صحیفه جلد3)

 

با کشتار بی‌رحمانه بسیاری از مردم کشور و شهرستان جهرم توسط حکومت شاه، امام خمینی(ره) با اظهار تاسف و تأثر نسبت به این اقدام هتاکانه می‌گویند: «من به شما اهالی محترم و متدین مشهد و رفسنجان و جهرم تسلیت می‌گویم و تبریک؛ تسلیت برای از دست دادن جوانان اسلام، و تبریک برای داشتن جوانان برومند و برای روحیه اسلامی مقتدری که در راه خدا از تلاشهای مذبوحانه رژیم ظالم نهراسیده و با تعطیل و تظاهرات مردانه، خود را در پیشگاه مقدس اسلام روسفید کردید. » (صحیفه جلد 3)

 

مدال افتخار رهبری انقلاب بر سینه جهرمی ها

رهبری معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای نیز در توصیف روحیه انقلابی مردم جهرم می گویند: «فراموش نمی کنم سالهای آخر ماه های سال57 را که در تبعیدگاه رژیم جبار، وقتی خبرها و نشانه های حرکت عظیم مردمی می رسید یکی از مراکز و نقاطی که یاد نیک و با نام برجسته برای تبعیدیان دورافتاده یاد می شد، شهر جهرم بود.»

 

ایشان در جای دیگری نیز فرموده اند: «روحانیت متعدد و مبارز این شهر و مردم پرشور و مومن کاری کردند که شهر جهرم در عداد یکی از قوی ترین و پرشورترین و انقلابی ترین شهرها در دوران اختناق شناخته شد.»

 

رای ۹۹ درصدی مردم جهرم به جمهوری اسلامی

مردم جهرم در 12 فروردین ماه نیز نقش خود را به خوبی ایفا کردند به نحوی که در جریان رفراندوم جمهوری اسلامی 99 درصد از مردم این شهر رای قاطع خود را به تثبیت حاکمیت انقلاب اسلامی در کشور اعلام کردند.

 

در کتاب «انقلاب اسلامی در جهرم» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده، درباره مشارکت مردم این منطقه در همه‌پرسی جمهوری اسلامی آمده است: مردم جهرم هم مانند تمام مردم ایران، در انتخابات همه‌پرسي جمهوري اسلامي در روز‌هاي 10 و 11 فروردين ماه 1358 حضوري بسيار فعال داشتند. در روز 11 فروردين ماه، يعني در روز اخذ رأي جشن بزرگي در مسجد بازار شهر جهرم برگزار گرديد. كميته‌ انقلاب شهرستان جهرم، در برگزاري هرچه بهتر همه‌پرسي، نظارت كامل را داشت. 

 

غلامعلي مهربان، از جمله افرادي كه در كميته‌ انقلاب حضور داشت، خاطره خود از آن روزها را اینگونه روایت می‌کند: « اينجانب كه در رفراندوم يا همه‌پرسي در کميته انقلاب بودم، شخصاً با عنوان بازرس در همه‌ حوزه‌هاي محل اخذ رأي، در شهرستان جهرم نظارت داشتم، حتي به اتفاق دوستان به تعدادي از حوزه‌هاي خارج از شهر هم مراجعه كرديم و بر اوضاع نظارت كامل داشتيم. واقعاً استقبال مردم جهرم غير قابل توصيف بود». 

 

سعيد مسعودي دیگر مبارز دوران ستم شاهی هم می گوید: «به ياد دارم در جريان برگزاري رفراندوم جمهوري اسلامي در جهرم، آيت‌الله آستانه در حالي كه دچار كمردرد شديد شده بود در فرمانداري بر روي يك تخت دراز كشيده و امر انتخابات و ديگر مسائل اجرايي شهر را مديريت مي‌كرد. انتخابات جمهوري اسلامي در جهرم به خوبي برگزار و امور شهر يكي پس از ديگري به چرخش درآمد.»

 

آخرين نتايج شمارش آراي همه‌پرسي در جهرم در روز يكشنبه 12 فروردين ماه اعلام شد. مردم جهرم مجموعاً 67286 رأي به صندوق‌هاي رأي ريختند كه از كل آرا تعداد 16 نفر رأي «نه» و تعداد 270/67 نفر رأي «آري» به جمهوري اسلامي دادند.

 

رهبر معظم انقلاب با اشاره به روحیه انقلابی مردم جهرم در دوران ستم شاهی اینگونه فرمودند: «جهرم، دارالمومنین و مرکز انقلابی، پرشور و با اراده و مصمم است. نه فقط امروز که خورشید انقلاب اسلامی در همه جا پرتو افکنده است بلکه در ظلمات اختناق و خفقان دوران طاغوت هم،شهر شما می درخشد. مردم این شهر، زن و مرد مومن و جوانان پرشور در دوران اختناق یادگارهایی را درخود و در تاریخ انقلاب ما به جا گذاشته اند که هرگز از حافظه انقلاب زدوده نخواهد شد. (۱)

۱-https://b2n.ir/r12633

 

کد خبر 1259699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha