روزه داری تمرین اخلاص و صبر است

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه طبق فرمایش امیرالمومنین(ع) ایمان دارای چهار رکن است گفت: انسان صبور دلداده بهشت خداست و روزه داری تمرین اخلاص و صبر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، آیت‌الله رسول فلاحتی - نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت- شب گذشته (یکشنبه، ۱۳ فروردین) در جلسه تفسیر آیه ۳۵ سوره مبارکه احزاب اظهار داشت: تفسیر این آیه مباحثی طولانی را طلب می‌کند زیرا در فقره دوم این آیه آمده خداوند متعال برای مردان مومن و زنان مومنه اجر و مغفرت را قرار داده است.

 

نماینده ولی فقیه در استان گیلان اضافه کرد: امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام ) در حکمت شماره ۳۱ نهج‌البلاغه به ذکر ارکان ایمان می‌پردازند که ایمان دارای چه رکن‌هایی است و برخی از علمای شیعه درباره این حکمت و مباحث طولانی آن در مورد ایمان چندین جلد کتاب نوشته‌اند.  

 

آیت‌الله فلاحتی یادآور شد: امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام ) می‌فرمایند ایمان بر چهار رکن استوار است و اگر کسی بخواهد بداند که دارای ایمان است باید به این چهار رکن رجوع کند.

 

امام جمعه رشت رکن اول ایمان را بنا به فرمایش مولای متقیان صبر ذکر کرد و افزود: طبق فرمایشات گهربار امیرالمومنین رکن دوم ایمان، یقین، رکن سوم عدل و رکن چهارم ایمان جهاد است. 

 

وی اذعان کرد: صبر که خود از ارکان ایمان به شمار می‌رود هم طبق همان کلام نورانی دارای چهار بخش است که شامل شوق و اشتیاق به بهشت و نعمت‌های خدا، ترس و هراس، زهد و انتظار است.

 

نماینده ولی فقیه در استان گیلان ابراز داشت: امام علی (علیه السلام) در توضیح قسمت اول صبر یعنی شوق و اشتیاق می‌فرماید کسی که مشتاق بهشت است، شهوت‌هایش را کم کرده و از خواست‌های درونی و دنیایی خود می‌کاهد. 

 

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه اگر کسی خواهان بهشت است باید خواهش‌های درونی خود را کاهش دهد ادامه داد: در آئین شریعت به ویژه شریعت اسلام انسان باید گاهی مواقع اما به صورت تعدیل شده شهوت خود را سرکوب کند زیرا اگر خواست‌ها تعدیل نشوند به اولین جایی که ضربه و لطمه می‌خورد، خود انسان است. 

 

امام جمعه رشت اذعان کرد: انسانی که خداوند را باور کرده طالب آن است فلذا صبر را در زندگی خود پیشه می‌کند که یکی از نمونه‌های آن صبر را ما در روزه داری ماه مبارک رمضان می‌بینیم. 

 

وی خاطرنشان کرد: کسی که صبر می‌کند دلداده بهشت خداست اما امیرالمومنین علی (علیه السلام) در خطبه ۲۸ نهج‌البلاغه گله می‌کنند و می‌فرمایند آگاه باشید من نمی‌بینیم مردمی را که طالب بهشت هستند اما خوابند و ندیدم کسانی که از جهنم فراری هستند اما آنان هم در خواب‌اند و به خواب غفلت فرو رفته‌اند.

 

 

کد خبر 1259807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha