صلح امام حسن (ع) بزرگترین خدمت به عالم تشیع/ مناقب امام حسن(ع) از ابعاد گوناگون قابل توجه و الگوگیری است

دکتر میرباقری با اشاره به اینکه اکرام، احترام به دیگران، گذشت و حلم و بردباری از ویژگی های اخلاقی امام حسن مجتبی(ع)گفت: صلح امام حسن(ع) بزرگترین خدمت به عالم تشیع بود.

دکتر«سید محسن میرباقری» با حضور در غرفه خبرگزاری شبستان در بخش نهادها و موسسات سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اشاره به سیره اخلاقی و سبک زندگی امام حسن مجتبی(ع) اظهار کرد: ویژگی‌ها و مناقب فردی و اخلاقی امام حسن(ع) از ابعاد گوناگون قابل توجه و الگوبردار است، از جمله اینکه جود و کرم حضرت از ویژگی های بارز شخصیتی این امام همام است که موجب شد، حضرت(ع) به کریم اهل بیت(ع) معروف شوند.

 

این استاد مفاهیم و تفسیر قرآن کریم با اشاره به اینکه امام حسن(ع) از چند جهت کرامت اخلاقی داشتند، ابراز کرد: حضرت(ع) دیگران را نه تنها با مال بلکه با آبرو، رفتارشان تکریم می نمودند. به طوری که در حدیثی آمده است که «شما نمی توانید مردم را با مال تان تکریم کنید، ولی می توانید با اخلاق کریمانه و رفتار اسلامی آنها را تکریم نماید.»

 

وی ابراز کرد: در بیان جایگاه والای امام حسن(ع) روایات فراوانی از پیامبر(ص) در منابع شیعه و اهل سنت آمده است که مشهورترین آنها این روایت است: «الحَسَنُ و الحُسَیْنُ سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ»؛ حسن و حسین(ع)، سرور جوانان بهشت هستند.»، همچنین در آیه مباهله «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ، پس هر کس با تو درباره عیسی(ع) در مقام مجادله برآید بعد از آنکه به احوال او آگاهی یافتی، بگو: بیایید ما و شما فرزندان و زنان و کسانی را که به منزله خودمان هستند بخوانیم، سپس به مباهله برخیزیم تا دروغگویان (و کافران) را به لعن و عذاب خدا گرفتار سازیم.»، امام حسن(ع) به عنوان فرزندان پیامبر(ص) و آل الله نام برده شده است.

 

دکترمیرباقری، دیگر ویژگی اخلاقی دومین امام شیعیان جهان را اکرام و احترام به دیگران، گذشت و حلم و بردباری نام برد و گفت: در این ارتباط امام تفاوتی بین غنی و فقیر نمی‌گذاشتند. نمونه معروفی در این زمینه در تاریخ  آمده است، که روزی امام حسن(ع) مردی از اهالی شام توهین و ناسزای بسیاری بر امام روا داشت و حضرت را لعن بسیار نمود، اما امام هیچ نفرمودند تا مرد شامی از دشنام دادن فارغ گشت. آنگاه حضرت(ع) فرمودند: «ای مرد، گمان می کنم در این شهر غریب باشی و گویا در نزد تو امری مشتبه گشته است، اگر درخواستی از ما داری بگو که آن را برآوریم...»، چون مرد شامی این سخنان را از حضرت شنید، به گریه افتاد و گفت پیش از آنکه شما را ملاقات کنم، تو و پدرت در نزد من، دشمن‌‌‌ترین مردم بودید، اما هم اکنون محبوبترین افراد در نظر من هستید. این می‌تواند برای ما درس اجتماعی خوبی باشد.

 

نمود عینی و ظاهری ایثار و انفاق در زندگی امام حسن مجتبی(ع) 

 وی ادامه داد: امام حسن(ع) معروف به کریم اهل بیت(ع) بودند و ایثار و انفاق حضرت نمود عینی و ظاهری داشت به طوری که فرد نیازمندی نزد امام حسین (ع) رفت و گفت که من در عمر خود فردی به بخشندگی شما ندیدم، حضرت در پاسخ می‌فرماید: اشتباه می‌کنی، اگر به در خانه برادرم حسن بروی، می‌بینی که او از من بخشنده تر است و به همین جهت حضرت به عنوان کریم آله طه شناخته می شوند.

 

 این استاد دانشگاه در ادامه به برکات صلح امام حسن (ع) اشاره کرد و افزود: اگر امام حسن مجتبی (ع) صلح نمی‌کرد و علیه معاویه دست به قیام می زد،او شیعیان امیر المومنین (ع) را می کشت و نمی گذاشت که از بنی هاشم کسی زنده بماند و شیعه‌ای بر روی زمین باقی بماند، خود امام نیز فرموده بودند که من با انجام صلح با معاویه بزرگترین خدمت را به عالم تشییع کردم،بنابراین امام دوم شیعیان جهان با این اقدام فرصت براندازی را از معاویه گرفت. از طرفی برای حفظ کیان نظام و جلوگیری از تفرقه مصلحت را در صلح دیدند.

 

 این کارشناس حوزه دین با اشاره به اینکه امام حسن(ع) برای بصیرت بخشی مردم تهدید را به فرصت تبدیل نمود،خاطر نشان کرد: دفاع در برابر ظالمین و جهاد در راه خدا و صلح اگر در جای خود انجام شود، زمینه ساز رشد و تعالی جامعه می شود و دومین امام شیعیان برای حفظ کیان اسلامی و جلوگیری از تفرقه مصلحت را در صلح دیدند.

 

کد خبر 1260320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha