بی رغبتی به نماز زمینه گسترش آسیب‌های اجتماعی را در جامعه فراهم می‌کند

حجت‌الاسلام صفری گفت: اگر جامعه نسبت به نماز بازدارنده بی رغبت شود طبعا زمینه برای گسترش شهوات و آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌شود.

حجت‌الاسلام سید محمدحسین صفوی - کارشناس مذهبی- در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان با موضوع بررسی ادعیه دعای هشتم صحیفه سجادیه اظهار داشت: صحیفه سجادیه تنها کتاب قطعی از اهل بیت (علیهم السلام) است که به شکل مکتوب به ما رسیده و توسط امام سجاد (ع) ابلاغ و امام باقر (ع) نوشته شده و به زیور آل محمد (ص) هم معروف است.

 

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: در دعای هشتم صحیفه سجادیه از حدود ۴۵ درد و مشکل نام برده شده و امام از این دردها و مشکلات که به پای انسان غل و زنجیر می‌شود و او را از حرکت باز می‌دارد، به خداوند متعال پناه می‌برد. 

 

صفوی ابراز داشت: در فراز اول دعای هشتم صحیفه سجادیه آمده خدایا من از طوفان حرص، از شدت خشم و غضب و حسد، قناعت نداشتن، بداخلاقی، تعصبات ناروا و حاکم شدن شهوت به تو پناهنده‌ می‌شوم و اگر انسان بتواند این رذایل اخلاقی را از خود دور کند به همان مدینه فاضله و سبک زندگی دینی که مدنظر اسلام است، نائل خواهد شد. 

 

وی در باب پناه برد به خدا از حکمرانی میل و شهوت در انسان اذعان کرد: در انسان امیالی وجود دارد که اگر این امیال طغیان کنند و از حالت تعادل خود خارج شوند به شهوت تبدیل می‌شوند که یکی از نمونه‌های برجسته آن غرایز جنسی است.

 

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه خداوند متعال غرایض را در فطرت انسان قرار داد و این غرایض شخصیت او را تشکیل می‌دهند افزود: زمانی که عقلانیت بر انسان حاکم شود در کنار اراده‌ای که فرد از طریق تقوا کسب می‌کند نه تنها شهوت‌های نفسانی کنترل می‌شوند بلکه حتی به ابزاری برای رساندن انسان به فضلیت تبدیل خواهند شد.

 

صفوی اضافه کرد: امیال نفسانی همراه با خلقت انسان در او نهاده شده است و امام خمینی (ره) می‌فرماید: وقتی انسان بتواند نفس خود را کنترل کند این نفس به انسان کمک می‌کند تا به سرمنزل مقصود و به معراج برسد.

 

وی یادآور شد: امیرالمومنین حضرت علی (ع) می‌فرمایند در بین تمام گناهان هیچ چیزی بدتر از پیروی از شهوات نیست زیرا این گناه انسان را از پیروی از خداوند متعال باز می‌دارد.

 

این کارشناس مسائل مذهبی در ادامه عنوان کرد: طبق آیات مبارک قرآن کریم بین ضایع کردن نماز و تبعیت از شهوات به عنوان دو عامل مهم گمراهی ارتباط مستحکم و تنگاتنگی وجود دارد بدین معنی که اگر جامعه نسبت به نماز بازدارنده بی رغبت شود، طبعا زمینه برای گسترش شهوات فراهم می‌شود.

 

صفوی عاقبت بخیری را مهمترین اثر دوری از شهوات دانست و خاطرنشان کرد: زایل شدن عقل، رسوایی، نابودی دین، اسارت دائم، بیماری روحی و دور شدن از حکمت از جمله آثار پیروی از شهوات است که بر انسان چیره شده و ریشه همه گناهان به شمار می‌روند.

 

 

کد خبر 1260826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha