تجلی حقیقت قرآن کریم در عمل امیرالمؤمنین علی(ع)

حجت الاسلام صباغیان با بیان اينکه حقیقت قرآن در عمل امیرالمومنین علیه السلام متجلی شده است، گفت: امروز گمشده جامعه بشری قرآن است و باید برای رهایی از اضطراب و افسردگی، استرس و سرگشتگی و آلودگی‌های روحی به دامن قرآن کریم پناه ببریم.

حجت الاسلام حسن صباغیان-امام جمعه زیرکوه- در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار داشت: ویژگی‌های حضرت علی علیه السلام بسیار زیاد است و از مهمترین ویژگی حضرت علی(ع) می توان به عدالت بی مانند ایشان اشاره کرد.

 

وی ادامه داد: خود حضرت در نهج‌البلاغه می فرمایند که ؛ انَّ الْعَدْلَ مِیزَانُ اللهِ سُبْحَانَهُ الَّذِی وَضَعَهُ فی الْخَلْقِ، وَ نَصَبَهُ لاِِقَامَةِ الْحَقِّ، فَلاَ تُخَالِفْهُ فِی مِیزَانِهِ، وَلاَ تُعَارِضْهُ فِی سُلْطَانِهِ؛ بی‌گمان عدالت، ترازوی خدای سبحان است که آن را در میان خلق خود نهاده و برای برپا داشتن حق، نصب کرده است. پس برخلاف ترازوی او عمل مکن و با قدرتش مخالفت مورز.

 

حجت الاسلام صباغیان افزود: این سخن مولای متقیان بیانگر اهمیت عدالت است و کسی که مصداق تام و تمام عدالت است خود حضرت هستند، شاید امیرالمومنین علی علیه السلام به خاطر شدّت عدالت و عدل بی بدیلش بود که به شهادت رسید.

 

امام جمعه زیرکوه با بیان اینکه عدالت اساسِ قوام جامعه، میزان و ترازوی حضرت سبحان است، گفت: لذا وقتی که از عدالت عبور کنیم از حقیقت و اصالت دین عبور کرده ایم و عدالت امام علی علیه‌السلام در همه حوزه ها و ساحت ها چه اخلاقی و خانواده ای و چه مدیریتی و حاکمیتی و چه اجتماعی و فردی در همه حال در غایت کمال قرار دارد.

 

حجت الاسلام صباغیان در ادامه عنوان کرد: جرج جرداق مسیحی کتابی را می نویسد که الامام علی علیه السلام صوت العداله الانسانیه یعنی علی علیه السلام صدای عدالت انسانی است و یکی از دلایل دشمنی استکبار با نظام جمهوری اسلامی هم همین عدالت خواهی و ظلم ستیزی است و باید جامعه بشری به سمت عدالت علوی حرکت کند تا به سعادت برسد.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد علی علیه السلام و فضیلت های بزرگ حضرت ولادت ایشان در خانه خدا و شهادت ایشان هم در خانه خدا بود، ادامه داد: طوری که احدی قبل و بعد از حضرت علی علیه السلام این سعادت توأمان نصیب او نشده است،«وُلِدَ بِمکَّةَ الْمُشَرّفَةَ داخِلَ بَیْتِ الْحَرامِ فی یَوْمِ الْجُمعَةِ الثَّالِثَ عَشَرَ مِنْ شَهْرِاللّه رَجَبِ سَنَةِ ثَلاثینَ مِنْ عامِ الْفیلِ... وَلَمْ یُولَدْ فِی الْبَیْتِ الْحَرامِ قَبْلَهُ اَحَدٌ سِواهُ، وَهِیَ فَضیلَةٌ خَصَّهُ اللّه تَعالی بِها اِجْلالاً لَهُ وَاِعْلاءً لَمَرْتَبَتِهِ وَاِظْهارا لِکَرامَتِهِ؛علی در داخل خانه خدا در مکه، روز جمعه سیزدهم ماه خدا، رجب سال سی از عام الفیل به دنیا آمد... قبل از او کسی در داخل خانه خدا به دنیا نیامده بود و این ولادت فضیلتی است که خدای بلند مرتبه علی علیه السلام را به آن اختصاص داده است، برای تجلیل او و بالا بردن مرتبه او و آشکار نمودن کرامت و بزرگواری او» و در محراب مسجد کوفه که از برترین مساجد روی زمین محسوب می شود حضرت به شهادت رسیدند.

 

امام جمعه زیرکوه با بیان اینکه ویژگی دیگر حضرت علی علیه السلام، ایمان منحصر به فرد ایشان است، افزود: پیامبر فرمودند که اگر تمام آسمان‌ها و زمین را در یک کفه ترازو و میزان قرار داده شود و ایمان علی علیه السلام در کفه دیگر میزان ، ایمان علی علیه السلام سنگین تر و برتر است.

 

وی ادامه داد: در بیانی از رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم آمده که علی علیه السلام ایمان را به غایت و انتها رسانید و البته ویژگی‌های دیگری مانند تقوای حقیقی، علم، حُسن خلق، سخاوت و بخشش و کمک مداوم به نیازمندان،شجاعت و غیره از ویژگی های حضرت بوده و نمی‌توان مانندی برای این اوصاف در کنار حضرت نام برد.

 

امام جمعه زیرکوه در خصوص نقش و جایگاه قرآن در سیره حضرت علی(ع) گفت: وجود مقدس امیرالمومنین علی علیه السلام در نهج‌البلاغه خطبه ۱۷۶ می فرمایند که آگاه باشید کسی با داشتن قرآن نیازی ندارد و بدون قرآن بی نیاز نخواهد شد و در قرآن درمان بزرگترین بیماری ها از جمله بیماری کفر و نفاق و سرکشی و گمراهی وجود دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه در واقع حقیقت قرآن در عمل امیرالمومنین علیه السلام متجلی شده است، افزود: لذا حضرت برای اینکه مردم از آسیب‌های اجتماعی نجات پیدا کنند و هلاک نشوند آن ها را به قرآن ارجاع می دهد و نیاز جامعه بشری برای نجات از گرفتاری های نفسانی و شیطانی روی آوردن به دو چیز یعنی قرآن و اهل بیت علیهم السلام است.

 

امام جمعه زیرکوه در پایان گفت: امروز گمشده جامعه بشری قرآن است و باید برای رهایی از اضطراب، افسردگی، استرس، سرگشتگی و آلودگی‌های روحی به دامن قرآن پناه ببریم.

 

 

کد خبر 1261188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha