تسلط ائمه جماعات بر مسائل روز لازمه نهضت بازگشت به مسجد است/ الزامات تبدیل هر مسجد به یک پایگاه قرآنی

حجت‌الاسلام سلیمانی با بیان اینکه آشنایی ائمه جماعات با علوم و مسائل روز از عوامل موثر در تحقق نهضت بازگشت به مسجد است، گفت: برای تبدیل هر مسجد به یک پایگاه قرآنی باید همچون مجالس اهل بیت(ع) به برگزاری جلسات قرآنی اهتمام داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین «حمیدرضا سلیمانی»، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در غرفه خبرگزاری شبستان  در بخش نهادها و موسسات دولتی سی‌امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اشارهه ضرورت تحقق نهضت بازگشت به مسجد، اظهار کرد: اگر بخواهیم مساجد رونق لازم را پیدا کنند باید کارکردهای آنها را احیاء کنیم. مسجد فقط  کارکرد عبادی ندارد بلکه کارکرد های اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، فرهنگی و اقتصادی هم دارد. بسیاری از این ویژگی ها در مساجد  صدر اسلام وجود  داشت به همین دلیلَ مردم در مساجد رفت و آمد می کردند و علاقمند به حضور در این مکان مقدس بودند.

 

وی تصریح کرد: امام حسن مجتبی (ع) در بیانی با اشاره به اهمیت جایگاه مسجد و ثمرات حضور در آن فرمود:ند هر کس  پیوسته به مسجد رود هشت فایده  نصیب او می شود. در یکی از این ویژگی ها فرمودنند: «عِلْمًا مُسْتَطْرَفًا» (کسی که با مسجد مانوس می شود علم نو می آموزد). یعنی مساجد ما باید از نظر محتوا به آن درجه از جایگاه برسند که وقتی یک دانش آموز، دانشجو یا افراد میانسال و کهنسال وارد مسجد می شوند از دانش علمای اسلام استفاده کرده و به نکات تازه‌ای دست پیدا کنند.

 

حجت الاسلام سلیمانی در ادامه افزود: لذا یکی از رسالت های مهم مبلغان و ائمه جماعات در مساجد این است که خودشان اهل مطالعه باشند و دائما مسائل دینی، سیاسی اجتماعی ، فرهنگی  و اقتصادی جامعه را دنبال و رصد کنند و تحلیل  روشنی از این مسایل را  برای مخاطبان خود در مسجد ارایه دهند چون همین مساله جاذبه فوق العاده برای حضور افراد در مسجد ایجاد می کند.

 

مشاور وزیر ارشاد در ادامه تاکید کرد: مساله دیگر اینکه قطعا در اطراف مساجد افراد نیازمند زندگی می کنند در صورتی که  ما کمک های مومنانه و همکاری های دلسوزانه خود در محلات را دنبال کنیم و با یک شیوه آبرومندانه از فقراء دستگیری نماییم به گونه ای که فاصله بین فقیر و غنی در جامعه کاهش یابد قطعا آنها به مساجد به عنوان یک پناهگاه نگاه کرده و این گونه تصور می کنند که با رفتن به مسجد گره ای از مشکلاتشان باز می شود و این امر نقش مهمی در رونق مساجد دارد.

 

وی در ادامه بیان کرد: نکته مهم دیگر اینکه در مساجد افراد مختلف با تخصص های مختلف (همچون پزشک، استاد دانشگاه، معمار و بنّا و ...) رفت و آمد می کنند، در صورتی که این ظرفیت انسانی داخل مسجد خوب شناسایی و معرفی  و ارتباط  میان اهالی محله با مساجد از جهت این نوع کارکردها برقرار و تقویت شود، همین مساله سبب جذب نسل جوان و اقشار مختلف به مسجد می شود.

 

وی با بیان اینکه مسجد پایگاه قرآن است، تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «اِنّما نُصِبَتِ المَساجِدُ لِلقُرآن؛ مساجد را برای قرآن بنا کرده‌اند»، ما باید همان طور که در مساجد به ثقل اصغر یعنی به اهل بیت (ع) اهتمام می ورزیم نسبت به ثقل اکبر یعنی قرآن هم توجه داشته باشیم و این دو را در کنار هم در مساجد دنبال کنیم. اگر در مساجد، مجالس عزاداری امام حسین (ع) برگزار می کنیم، جلسات قرآن، جلسات  تفسیر قرآن و امثال اینها را هم در رونق دهیم.

 

حجت الاسلام سلیمانی ادامه داد: همه اینها می تواند زمینه گرایش بیشتر علاقمندان به مسجد را فراهم کند و از لابه لای همین نشست و برخاست‌های محتوایی و ارزشی به مرور با سبک زندگی اسلامی آشنا می شویم و ضدارزش ها در زندگی ما رنگ می بازد.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یکی از برکات مهم  قرآن، سوزاندن ریشه های  کفر، نفاق ، حسد، کبر، خودخواهی و خودپسندی در انسان است، خاطرنشان کرد: .ما هر قدر انس خود با فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) را افزایش دهیم به همان میزان  هم سلامت دنیا و آخرت خود را تضمین  کرده ایم.

 

 

 

کد خبر 1261231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha