فرصت‌سازی‌ها شب قدر برای صعود انسان/ حضرت فاطمه زهرا(س) باطن شب قدر است

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی با بیان اینکه حضرت فاطمه زهرا (س) باطن شب قدر است، گفت: شب قدر می تواند مقدمه سیر صعود انسان باشد.

حجت الاسلام والمسلمین «محمدعلی رضایی اصفهانی» با حضور در غرفه خبرگزاری شبستان در بخش نهادها و موسسات دولتی سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با قرائت بخشی از سوره قدر «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» گفت: سه نکته را درباره سوره قدر باید مطرح کنیم؛ نزول قرآن در شب قدر، نزول مقامی است نه نزول مکانی، یعنی قرآن از مقام بالاتر و مراتب عالی وجود خدای متعال، علم الهی بر جبرئیل نازل شده است و جبرئیل به قلب مقدس پیامبر اکرم (ص) نازل کرده است و از آنجا در قالب الفاظ به ما ابلاغ شده است که این سیر نزول از خداوند، جبرئیل، پیامبر(ص) و ما بوده است.

 

مدیر مجتمع عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه افزود: شب قدر می تواند مقدمه سیر صعود ما هم قرار بگیرد که مراتب را برعکس سیر نزول قرآن طی کنیم تا به حقیقت قرآن برسیم که « فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ؛ لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ». حقیقت قرآن در لوح محفوظ است و در علم الهی است و افراد باید پاک و مطهر شوند تا به حقیقت قرآن دست یابند، این بحث برای پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) و کسانی است که راه پیامبر و ائمه اطهار را بروند و بتوانند به آن مراتب برسند.

 

مسئول انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: شب های قدر دارای ظاهر و باطن است؛ ظاهر شب قدر از مغرب آغاز می شود و تا طلوع فجر ادامه دارد اما در روایات آمده که باطن شب های قدر، حضرت فاطمه زهرا (س) است. دو روایت در این زمینه وجود دارد؛ مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار نقل کرده است که إنَّ فاطِمَةَ هِيَ‏ لَيْلَةُ الْقَدْرِ؛ حضرت فاطمه (س) باطن شب قدر است. شاید به دلیل مشابهت وجوه آن دو است؛ همان طور معرفت شب قدر را کسی نمی داند وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ؛ چه چیز تو را آگاه کرد که حقیقت شب قدر چیست؟» همان طور هم درک حقیقت حضرت فاطمه زهرا (س) و حق معرفت ایشان دشوار است.

 

این مفسر و مترجم قرآن افزود: از طرفی همانطور که مشخص نیست، شب قدر کدام یک از سه شب 19، 21 و 23 ماه مبارک رمضان است، تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و مکان دفن پیکر مطهر ایشان نامشخص است. در مجموع 20 وجه شباهت و توصیف گفته شده برای اینکه فاطمه همان شب قدر است.«إنَّ فاطِمَةَ هِيَ‏ لَيْلَةُ الْقَدْرِ» 

 

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی ادامه داد: شب قدر شب اندازه زنی است، قدر یعنی اندازه زنی، یعنی شبی که مقدرات انسان ها مشخص می شود و فرمود: تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ؛ ر آن شب فرشتگان نازل می شوند هم در زمان پیامبر (ص) و هم در آینده؛ تنزل فعل مضارع است یعنی ادامه دارد. فرشتگان در شب های قدر نازل می شوند و همه امور را عرضه می کنند. در روایت آمده است که امور را خدمت امام زمان (عج) عرضه می کنند انشالله چنین لیاقتی داشته باشیم که نامه اعمال خوب و پاکی خدمت امام زمان (عج) عرضه شود و بتوانیم در سال آینده مقدرات خوبی داشته باشیم.

 

کد خبر 1261524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha