مفسران و قرآن پژوهان باید با زبان ساده، روان و زیبا تفاسیر قرآنی را ارائه دهند

حجت الاسلام والمسلمین علوی مهر با بیان اینکه مفسران و قرآن پژوهان باید با زبان ساده، روان و زیبا تفاسیر قرآنی را ارائه دهند، گفت: پیام های درس آموز قرآن را به شکلی زیبا ارائه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین «علوی مهر» با حضور در غرفه خبرگزاری شبستان  در بخش نهادها و موسسات دولتی سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با بیان اینکه قرآن کتابی است که در متن زندگی مردم آمده است و با زندگی مردم عجین شده است، گفت: مردم باید از محتوای آن آگاهی و اطلاعات داشته باشند و بفهمند قرآن برای زندگی خانوادگی، فردی، سیاسی، اقتصادی، تربیت فرزند، حکومت چه برنامه ای دارد که این امر محقق نمی شود جز با تفسیر و تبیین گزاره های قرآنی تحقق پیدا نمی کند.

 

 

عضو هیات علمی جامع المصطفی با بیان اینکه در حوزه تفسیر عامه فهم، خلاهایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: تفسیرهایی که وجود دارد تفسیرهای طولانی و مفصل در ۱۵، ۲۰ یا ۲۷ جلد است این درحالی است که خانواده ای که تحصیلات متوسطی داشته باشند اگر بخواهند اطلاعاتی درخصوص مباحث قرآنی پیدا کند مسلما به چنین کتاب هایی مراجعه نمی کند.

 

 

رئیس مدرسه تفسیر  افزود: ترجمه های جدیدی که برای قرآن نوشته شده است نیز گاهی تنها به ترجمه لفظی بسنده می کند بنابراین تفسیر مورد مطالبه عموم مردم نیست و باز هم عموم مردم نخواهند توانست به آن مراجعه کنند.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین علوی مهر تصریح کرد: محققان، نویسندگان و پژوهشگران حوزه تفسیر قرآن کریم باید تفسیر و تبیینی از قرآن داشته باشند که بتوانند پیام های قرآن را به پیام هایی برای داشتن سبک زندگی قرآنی تبدیل کند.

 

 

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص تدوین تفاسیر ساده، روان و کوتاه گفت: در دیداری که با رهبر معظم انقلاب داشتیم، ایشان می فرمودند دلم می خواهد که تفسیر کوتاهی در حد یک تا سه جلد از کل قرآن داشته باشیم. پیام های زیادی از قرآن کریم داریم، آیاتی مانند « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ» یا آیاتی درباره ربا با توجه به اینکه زندگی مان پر از معاملات و پول و اقتصاد است و باید ببینیم مساله ربا چقدر در زندگی ما نفوذ پیدا می کند، باید از ربا فرار کنیم؛ قرآن کریم می فرماید ربا حرام است. چقدر زیبا است همین پیام را به شکل زیبا و معقول مطابق با دیدگاه های مفسران اسلامی در دو سه سطر بسیار کوتاه توضیح دهیم تا مومنان به سمت چنین چیزی نروند.

 

 

وی با بیان اینکه حوزه علمیه جامعه مسئول مباحث دینی و پیشگام در مسئولیت و پاسخگویی به مسائل دینی است، گفت: امروز دولت و نظام هزینه های زیادی برای تربیت افراد پاسخگو در حوزه های قرآنی پرداخت می کند. هم حوزه و هم نهادها و کسانیکه نظام برای آنها جایگاهی در حوزه بحث های اسلامی تعیین کرده است همه مسئول و موظفند که پاسخگوی مردم باشند و دین را در قالبی زیبا و هنرمندانه به مردم ارائه دهند.

 

عضو هیات علمی جامع المصطفی تصریح کرد: از همه مسئولان مسائل دینی درخواست داریم که دین و مسائل دینی به ویژه پیام های دین و قرآن را که کتاب زندگی است به شکل های مختلف، زیبا و هنرمندانه به مردم ارائه کنند.

 

کد خبر 1261657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha