چاپ بالغ بر ۳۰ میلیون جلد قرآن در مرکز طبع و نشر قرآن کریم

توکلی با بیان اینکه در مرکز طبع و نشر قرآن کریم تا کنون ۳۰ میلیون جلد قرآن چاپ شده است گفت: موسسه روشندلان اصفهان چند میلیون تیراژ قرآن به خطر بریل چاپ کرده است.

مرتضی توکلی، مدیر بخش مصحف جمهوری اسلامی ایران در سی امین نمایشگاه بین الملی قرآن کریم  در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: این بخش برای نخستین بار در نمایشگاه بین الملی قرآن کریم راه اندازی شده است البته در سالهای گذشته تحت عنوان غرفه مرکز طبع و نشر در نهادها و سازمان ها فعالیت می کرد. لذا به جهت تنوع فعالیت ها و محصولات ارائه شده ما امسال پیشنهاد تشکیل بخش دادیم که خوشبختانه موافقت هم شد.

 

وی با اشاره به عنوان های مختلف بخش مصحف جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: اولین عنوانش سیر تاریخی کتابت قرآن کریم ( تحت عنوان سیر تطور کتابت) است که یک تاریخ مصور از کتابت قرآن از قرن اول تا چهاردهم را به تصویر کشیدیم به طوری که نمونه قرآن هایی را از قرون مختلف انتخاب نمودیم و در معرض دید عموم قرار داديم. ضمن اینکه به جهت محدویت فضا ما فقط دو قرآن را توانستیم نمایش دهیم، به همراه توضیحات تخصصی درباره نحوه نگارش کلمات، نحوه علامت گذاری، مواد نوشت افزاری که مورد استفاده قرار گرفته به طور کلی خصوصیات قرآن ها را در طول تاریخ در یک سیر تاریخی جامع ارائه دادیم همچنین بروشروهایی هم به علاقمندان تقدیم کردیم.

 

توکلی تصریح کرد: بخش دیگر ما نمایش مصاحف کشورهای اسلامی (از شرق آسیا تا غرب آفریقا ) است که قرآن های رسمی بیش ۵۰ کشور را در نمایشگاه قرآن عرضه کردیم. مدیر بخش مصحف جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فرایند تهیه مصحف به عنوان یکی دیگر از کارهای این بخش در نمایشگاه قرآن عنوان کرد: این فرایند تهیه مصحف در یک تابلو اینفو گرافی قابل مشاهده است و مراحل مختلف از تحقیق و پژوهش تا صحافی و تجلید را بیان می کند.

 

توکلی با اشاره به میز کارنامه نشر افزود: در این ۳۰ سال در حوزه نشر قرآن داریم بالغ بر ۱۷۰ عنوان قرآن را در قطع های مختلف با ترجمه، بدون ترجمه، با ترجمه فارسی، انگلیسی، آذری و پشتو چاپ کرده ایم ضمن اینکه قرآن بریل را برای اولین بار در کشور چاب نمودیم.

 

وی گفت: آخرین بخش ما بخش دارالکتابه است که هر روز کاتبان قرآن کریم اینجا به شکل زنده قرآن را تذهیب و کتابت می کردند و بسیار هم مورد استقبال مردم قرار می گرفت ضمن اینکه در کنار آنها ما مشاهیر کتابت ایران را به مردم معرفی می کردیم.

 

وی گفت: موسسه روشندلان اصفهان چندین میلیون تیراژ قرآن به خط بریل چاپ نموده است. چون در خط بریل تمام حرکات و حروف در کنار هم نوشته می شود لذا از جهت حجم چند برابر قرآن های معمول می شود. مثلا هر سه جزء را در قالب یک کتاب آماده کردیم ضمن اینکه اگر همراه با ترجمه باشد هر جزء یک کتاب می شود، با ترجمه ۳۰ جلدی و بدون ترجمه ۱۰ جزئی است.

 

توکلی با اشاره به تفاوت کتاب های قرآن کشورمان با کشورهای دیگر گفت: در کلیت تفاوت زیادی ندارند ولی از جهت علامت گذاری تفاوت هایی دارند لذا سعی کردیم قرآن های ما با سواد فارسی خودمان مطابقت داشته باشد، یعنی کمی از علائم و حرکاتش کم کردیم.

 

وی گفت: بخشی تحت عنوان آموزش در نمایشگاه قرآن داریم که تابلوهای مقایسه ای درست کردیم مثلا قرآن های عثمان طاها یا قرآن های عربستان را به صورت مقایسه ای کنار هم گذاشتیم و گفتیم در هر صحفه حدود ۲۰۰ علامت را حذف کردیم که این خط بسیار برای مردم آسان خوان شده است لذا مصحف مرکز طبع و نشر معروف به مصحف کم علامت شده است، یعنی فقط در حد ضرورت، علامت ها گذاشته شده است و این امر باعث سهولت در قرائت می شود. مدیر مصحف جمهوری اسلامی ایران گفت: تا کنون در مرکز طبع و نشر قرآن کریم بالغ بر ۳۰ میلیون جلد قرآن چاپ شده است.

 

وی گفت:مرکز طبع و نشر جمهوری اسلامی تنها مرکز علمی در کشور است که در حوزه رسم الخط و کتابت قرآن تحقیقات وسیعی انجام داده است. توجه به مبانی علمی رسم الخط قرآن و همچنین پیشینه تاریخی آن، از موضوعات مهمی است که همواره مد نظر محققان این مرکز بوده است.

 

توکلی افزود: در این مجموعه از میان مصاحف کتابت شده از قرن اول تا چهاردهم هجری به معرفی ۷۰ مصحف پرداخته شده است به گونه ای که برای هر قرن ۵ نسخه قرآنی انتخاب و بررسی شده است. این مصحف ها از مشهورترین کتابخانه ها و موزه های دنیا و از شهرهای مهم جهان اسلام انتخاب و معرفی شده است.

کد خبر 1261950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha