کیان خانواده با بی حجابی آسیب می بیند/ مساله کشف حجاب باید با عقلانیت حل شود

افشار گفت: باید تلاش کنیم مساله کشف حجاب با عقلانیت حل شود، به عنوان کسانی که الگوهای موفقی در حوزه های علمی، اجتماعی و فرهنگی داشته ایم، در عین حال وقار و متانت خود را حفظ کرده ایم.

« صدیقه افشار» در گفتگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: اصلی ترین هدف حوزه های علمیه خواهران تربیت نیروهای کارآمدی است که بتوانند در جامعه نقش آفرینی موثر و کنشگری فعال در عرصه تبیین و ترویج آموزه های دینی داشته باشند.

 

معاون آموزشی حوزه های علمیه خواهران کشور با بیان اینکه برنامه زندگی مان را از آفریدگاری می گیریم که به همه اقتضائات روحی و جسمی ما آگاه تر است، افزود: علاقه مندی زیادی در طیف بانوان وجود دارد برای اینکه بتوانند برنامه زندگی شان را براساس آموزه های دینی تنظیم کنند و ما سعی می کنیم با تربیت دینی این هدف را بیشتر دنبال کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: بیش از 400 مدرسه علمیه خواهران در کشور در سطح تخصصی فعال است که به عنوان پایگاه علمی، دینی و فرهنگی نقش تربیتی و پرورشی خود را ایفا می کنند. در عین حال مسائل مربوط به بانوان به صورت تخصصی تر در پژوهشگاه زن و خانواده دنبال می شود و مباحث علمی بسیار به روز و متناسب با نیاز جامعه، جامعه جهانی، در سطح ملی و فراملی مطرح می شود.

 

افشار با اشاره به برنامه های آموزشی حوزه های علمیه خواهران در حوزه زن و خانواده، گفت: در مسائل زن و خانواده، متناسب با شرایطی که جامعه دارد و مصالحی که مسئولان ارشد کشور در نظر دارند، حوزه های علمیه خواهران متناسب با این سیاست ها و در جهت تامین نیازها نقش آفرینی می کند. مهمترین رویکرد تربیت دینی و تهیه محتواهای دینی، پژوهش در زمینه آموزه های دینی است تا بتوانیم محتوا مناسب را به جامعه هدف ارائه کنیم.

 

وی درباره رسالت حوزه های علمیه برای تبیین و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب گفت: حوزه های علمیه نماد علمیت است و وظیفه دارد تا تفکر و تربیت عقلانی را در جامعه ترویج کند و به یک گفتمان و گفتگو تبدیل نماید بنابراین باید از هر گونه برخورد احساسی که برخاسته از انفعال است در این زمینه جلوگیری شود.

 

معاون آموزشی حوزه های علمیه خواهران کشور افزود: آنچه که مصلحت جامعه ایجاب می کند حفظ وحدت و یکپارچگی جامعه است و در کنار حفظ آن، پرداختن به مباحث مهمی نظیر عفاف و حجاب است.

 

افشار ادامه داد: دو مقوله را باید همزمان به پیش ببریم و صرفا پرداختن به عفاف و حجاب زن، مشکل را حل نمی کند، همانطور که باید حجاب بانوان را مورد توجه قرار دهیم، در بخش آقایان نیز اقداماتی در حوزه عفاف و حجاب را با طرح مباحثی مانند پاک چشمی، غیرتمندی؛ مقوله هایی که منحصر در دین نیست و از زمان ایران باستان و در طول تاریخ آموزه های عفاف وجود داشته و نگاه ها در جامعه حاکم بوده بنابراین بدون غیرت مردان نمی توانیم به بانوان فشار وارد کنیم که شما فقط باید عفاف و حجاب را رعایت کنید، پاسداشت و حفظ کیان خانواده به این معنا که مردان مدیریت کلان خانواده و بیرون را ایفا کنند. مردان وقتی این پاسداری و غیرتمندی را داشته باشند به طور طبیعی روی سطح بانوان تاثیر خواهد داشت و آنها نیز بیشتر مراعات خواهند کرد.

 

وی تصریح کرد: ضمن آنکه هر دو طرف باید بدانند که در مقوله بی حجابی و بی عفتی به کیان خانواده آسیب می رسد، یعنی ما و نسل ما را از بین خواهد برد این نیست که فقط مردان یا زنان در مقوله کشف حجاب متضرر شوند؛ به بهانه آزادی های بسیار سطحی و زودگذر آسیبی به بنیان خانواده زده می شود که ابتدا دامن خود بانوان را خواهد گرفت درحالیکه اگر خانواده سست باشد و مردان عادت کنند که امیال خود را به همه جا پرواز دهند، مهم ترین آسیب را ابتدا خود بانوان متحمل خواهند شد.

 

معاون آموزشی حوزه های علمیه خواهران کشور ادامه داد: باید تلاش کنیم مساله کشف حجاب با عقلانیت حل شود، به عنوان کسانی که الگوهای موفقی در حوزه های علمی، اجتماعی و فرهنگی داشته ایم، وقار و متانت خود را نیز حفظ کرده ایم.

 

افشار گفت: دختران ما باید متوجه این موضوع باشند که به عنوان یک انسان ارزشمند باشند. اگر ما علم و عقلانیت داشته باشیم و به مقوله ارزش ها اهمیت دهیم دیگر نیازی نداریم برای جلب توجه از ابزارهایی که نه رضایت خدا و نه رضایت بنده خدا در آن وجود ندارد، استفاده کنیم.

کد خبر 1261981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha