سودان ملتهب شد/ صدها کشته و زخمی تا دومین روز درگیری‌ها

درگیری‌ها بین ارتش سوریه و نیروهای واکنش سریع وارد دومین روز شده است که تا امروز ۵۶ کشته و ۶۰۰ زخمی برجای گذاشته است.

گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از المیادین، ارتش سودان امروز اعلام کرد: درگیری‌ها همچنان ادامه دارد، اما وضعیت به سمت ثبات پیش می رود. همچنین ادعای شورشیان مبنی بر محاصره فرماندهی کل بی اساس است.

 

کمیته مرکزی پزشکان سودان امروز(یکشنبه 27 فروردین) اعلام کرد: تعداد کشته شدگان درگیری‌های سودان به 56 نفر و زخمی‌ها به 600  نفر رسیده است.

 

این کمیته اعلام کرد: بین غیرنظامیان زخمی و کشته شدگانی وجود دارد که امکان رساندن آنها به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی به دلیل سختی حرکت و رهگیری آمبولانس‌ها و امدادگران توسط نیروهای نظامی وجود نداشته است.

 

در همین حال، محمد الفحل، پزشک اورژانش وزارت بهداشت سودان گفت: وضعیت بهداشت در سودان فاجعه بار است.

 

الفحل افزود: در انتقال زخمی‌ها برای رساندن به بیمارستان‌ها مشکلات وجود دارد.

 

 در همین حال، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح سودان اعلام کرد: ارتش سودان تمامی مقرهای نیروهای واکنش سریع در ام درمان را با تمامی تجهیزاتشان تحت کنترل خود در آورده است.

 

سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح سودان امروز اعلام کرد: کنترل پایگاه‌ها و مقرهای نیروهای واکنش سریع در هشت شهر بورتسودان، کسلا، القضارف، الدمازین، کوستی، کادوقلی  و اردوگاه کرری در شمال ام درمان را به دست آورده است.

 

ارتش سودان همچنین سرلشگر الصادق سید، سرتیپ عثمان عوض الله را از بازداشتگاه های نیروهای واکنش سریع آزاد کرد.

 

سخنگوی ارتش سودان گزارش داد: نیروهای واکنش سریع پایگاه‌های خود در ام درمان را رها کردند و خودروها و سلاح‌ها را پشت سرگذاشتند.

 

در بیانیه ارتش سودان همچنین آمده است که جنگنده های نیروی هوایی سودان در حال انجام عملیاتی هستند تا «نیروهای واکنش سریع» را مجبور به توقف درگیری کنند.

 

پیش از این، نیروهای واکنش سریع سودان اعلام کردند: کنترل کاخ جمهوری(ریاست جمهوری) در خارطوم و فرودگاه بین المللی پایتخت و پایگاه هوایی در مروی در شمال این کشور را به دست گرفته اند.

 

نیروهای واکنش سریع سودان در بیانیه ای ارتش  را متهم به حمله به پایگاه خود در خارطوم با استفاده از انواع سلاح‌ها کردند.

 

از سوی دیگر، نیروهای واکنش سریع، آنچه درباره مرگ فرمانده شان در شمال و غرب دارفور شایع شده است، را نفی کردند.

 

وزارت امور خارجه سودان اعلام کرد: ارتش سودان کنترل فرودگاه بین المللی خارطوم را دوباره به دست گرفته است.

 

درگیری ها در سودان بنی نیروهای ارتش به رهبری سپهبد عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع شبه نظامی وفدادر به محمد حمد دقلو ادامه دارد.

 

خارطوم و شهرهای دیگر از شنبه شاهد درگیری مسلحانه بین نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع است. با این درگیری‌ها، تعدادی از کشورهای از این مسئله ابراز نگرانی کردند و ترس از گسترش درگیری‌ها را اعلام کردند.

 

کد خبر 1262205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha