سردار «شیخ موسی نظری» شهید شاخص قرآنی مازندران معرفی شد

سردار «شیخ موسی نظری» که در محضر عالم ربانی آیت‌الله کوهستانی(ره) وآیت‌الله ایّازی(ره) دروس حوزوی را فرا گرفت و تا پایان عمر شیرین خود بیش از ۵۰۰شاگرد قرآنی تربیت نمود امروز در نمایشگاه کتاب و قرآن بعنوان شهید شاخص قرآنی مازندران معرفی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، سید علی علوی- معاون فرهنگی رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران-امروز(۲۷فروردین) در آئین رونمایی تمثال مبارک شهید شاخص قرآنی مازندران(سردار شیخ موسی نظری) در نمایشگاه بزرگ کتاب، قرآن و محصولات فرهنگی مازندران ویژه ماه مبارک رمضان که با حضور سید محمود حسینی پور، استاندار مازندران، حسین جوادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی دیار علویان و همسر و فرزندان این شهید والامقام همراه بود، اظهار کرد: این شهید والامقام در هشتم اسفند ۱۳۲۶ در خانواده‌ای مذهبی و کم‌بضاعت در روستای میانگله از توابع شهرستان نکا به دنیا آمد.

وی افزود: این شهید والامقام تا کلاس پنجم ابتدایی در مدرسه دماوند روستای میانگله درس خواند. پس از آن پدرش، او را به حوزه علمیه کوهستان و در محضر عالم ربانی آیت‌الله کوهستانی(ره) فرستاد تا در آن‌جا دروس حوزوی را فرا بگیرد. بعد از چندی به رستم‌کلای بهشهر رفت و از محضر آیت‌الله ایّازی(ره) نیز کسب فیض نمود.

 

علوی با بیان اینکه به اذعان خانواده و نزدیکان این شهید والامقام در تمام دورن زندگی به یادگیری و خواندن قرآن و کتاب‌های دینی اهتمام ویژه داشت، یادآورشد: شهید نظری در سال ۱۳۴۹ با دختری به نام خدیجه عبدالله‌زاده ازدواج کرد؛ حاصل این پیوند، تولد هشت فرزند به نام‌های علی‌رضا، معصومه، فاطمه، لیلا، مرضیه، حسین، مهدی و ابوالفضل بود؛ فرزند آخر ابوالفضل که نزدیکان وی را به نام پدر(شیخ موسی ) می خوانند چند ماه بعد از شهادت پدر به دنیا آمد.

 

وی بابیان اینکه شهید نظری هم‌زمان با کار در کوره‌های آجرپزی و نیز کارگری در شرکت‌هایی نظیر بهپاک بهشهر و کارخانه پنبه پاک‌کنی جهت تأمین مایحتاج زندگی، بعد از بازگشت از سربازی با همکاری یکی از خیرین، کلاس‌های قرآن رایگان را پایه گذاشت و تا سال ۱۳۵۵ بالغ بر پانصد شاگرد قرآنی را در روستای میانگله و روستاهای هم‌جوار تربیت کرد، ادامه داد: این شهید والامقام در ورزش، تعزیه خوانی، سحرخوانی و چاووشی خوانی نیز دستی برآتش داشت.

 

علوی یادآورشد: سردار شیخ موسی نظری در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۶۴در عملیات والفجر هشت در منطقه غملیاتی فاو به شهادت رسید.

به گزارش شبستان، نمایشگاه کتاب، قرآن و محصولات فرهنگی مازندران با عنوان بهار در بهار از ۲۷ لغایت ۳۱ فروردین ماه جاری صبح ها از ساعت ۱۰ تا ۱۴ و بعدازظهرها از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان برپا است. 

کد خبر 1262211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha