بحران کاهش جمعیت و غفلت جوانان از فرزندآوری

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شیروان گفت: با توجه به توصیه های مقام معظم رهبری در بحث فرزندآوری، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، زوج های جوان از این موضوع مهم غفلت کرده اند و برخی هم ترس داشته و رغبتی به فرزندآوری ندارند.

محمدرضا حیدری- سرپرست شبکه بهداشت و درمان شیروان- در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی با اشاره به اهمیت موضوع فرزندآوری و کاهش جمعیت در سال های اخیر اظهارکرد: نرخ باروری جمعیت این شهرستان، 1.4 درصد است که در مقایسه با نرخ استان خراسان شمالی که 2.7 درصد  و کشور 1.7 درصد است، کمتر می باشد و باید تدابیری برای آن اندیشید.

 

وی بیان کرد: شناسنامه جمعیت زیر پنج سال این شهرستان، 116 هزار و 33 نفر معادل، 7.22 درصد و زیر 15 سال، 38 هزار و 766 نفر معادل، 24.7 درصد است.

 

حیدری خاطرنشان کرد: رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده، کاهش سن ازدواج، حمایت از زوج های جوان در تامین هزینه های زندگی و تربیت فرزند، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران ( بارداری و شیردهی ) در خصوص پوشش بیمه‌ای و هزینه های زایمان و درمان ناباروری، ترویج و نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی – ایرانی و ارتقای امید به زندگی از جمله عوامل تاثیرگذار در افزایش باروری است.

 

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شیروان عنوان کرد: ترغیب جوانان به ازدواج با فراهم نمودن شرایط لازم جهت تشکیل زندگی و کاهش سن ازدواج، افزایش محدوده سنی در استخدام جدید یک سال به ازای تاهل، اختصاص وام ودیعه خرید یا ساخت مسکن برای زوجین، اعطای وام به زوجین جوان با ضمانت های آسان، فرهنگ سازی و آموزش مسایل تربیتی و افزایش  حقوق با حق عائله مندی از جمله اقداماتی است که برای ترغیب جوانان و زوج ها با موضوع فرزندآوری انجام می شود.

 

وی اضافه کرد: افزایش فشار روانی و عدم حمایت از زوجین در بحث بهداشت روان، پرهزینه و زمان بر بودن فرآیند ناباروری، عدم پوشش خدمات ناباروری توسط بیمه ها و نبود مرکز تخصصی مشاوره و درمان نازایی  از جمله چالش های زوج های نابارور است.

 

حیدری در خصوص مشکلات زوج های نابارور تصریح کرد: قراردادن زوجین نابارور تحت پوشش بیمه درمان ناباروری، راه اندازی مرکز تخصصی ناباروری و ارجاع زوجین نابارور به این مراکز، حمایت مالی از زوجین نابارور و برگزاری دوره های تخصصی آموزشی و مشاوره از جمله خدمات درمانی برای زوج های نابارور است.

 

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی، 167 هزار و 696 نفر جمعیت دارد که از این تعداد،  84 هزار و 701 نفر مرد و 82 هزار و 997 نفر زن هستند.

 

 

فاطمه مقدسی

 

کد خبر 1262622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha