واجبی که ۲۰۰۰ بار از سوی معصومین توصیه شده است/ ریشه کنی فقر از چهره جامعه؛ فلسفه زکات

زکات آنقدر اهمیت دارد که در کتاب آسمانی مان ۵۹ مرتبه نسبت به آن توصیه شده و در کلام ائمه(ع) نیز هزار و ۹۸۰ حدیث در این باب نقل شده است.

خبرگزاری شبستاناستان فارسمهدی رحمانیان

 

«مایه تطهیر و تزکیه روح انسان؛ یکی از پنج ستون دین اسلام؛ فرونشاندن خشم خدا؛ نشانه علاقه خداوند به انسان؛ عامل محبوب شدن نزد خدا؛ عامل خیر و صلاح جامعه؛ آمرزش گناهان؛ عامل زیاد شدن روزی؛ تزکیه نفس و زیاد شدن مال؛ دفع بلا و درمان بیماران؛ سبب گشایش برای مردگان و...» این موارد و البته بیشتر از آن، همه از آثار «زکات» است که در کلام بزرگان دین و ائمه اطهار(ع) سفارش شده است.

 

آنقدر اهمیت دارد که در کتاب آسمانی مان 59 مرتبه نسبت به آن توصیه شده و در کلام ائمه(ع) نیز هزار و 980 حدیث در این باب نقل شده است.

 

در اهمیت زکات همین بس که در قرآن کریم، نام آن در کنار «نماز» 27 مرتبه ذکر شده و برای ترک کردنش نیز آثار زیانباری همچون تلف شدن اموال، محروم شدن از رحمت الهی، عدم پذیرش نماز، باعث بی برکتی زمین، خسارت دو برابر و... از سوی بزرگان دین نقل شده است.

لازمه قصد قربت در پرداخت زکات

زکات از جمله عباداتی به شمار می آید که ضروریات دین است از این رو «نیت» (قصد قربت) در آن شرط شده و از مهمترین برنامه های اقتصادی دین مبین اسلام است.

 

زکات دو نوع دارد؛ «زکات بدن» که همان زکات «فطره» است و در عید فطر پرداخت می‌شود و «زکات مال» که به غلات چهارگانه (گندم، جو، کشمش و خرما)، دام‎‌ها (گاو، گوسفند و شتر) و سکه‌ها (طلا و نقره) با شرایط خاصی تعلق می‌گیرد.

 

زکات لزوماً باید در مواردی همچون کمک به مساکین، فقیران، بدهکاران، افراد در راه مانده و درمانده، در راه رضای خداوند و... هزینه شود.

 

زکات مرز میان مسلمانی و نامسلمانی

به عقیده نماینده ولی فقیه در استان فارس، زکات عدالت در توزیع ثروت و مرز بین مسلمانی و نامسلمانی است که مدیریت آن باید عالمانه صورت بگیرد.

 

آیت الله لطف الله دژکام، همچنین نسبت به تبیین نحوه پرداخت زکات در جامعه تاکید و خواستار ترویج کارکردهای اجتماعی این واجب الهی شد. او همچنین لازمه امر زکات را داشتن آمار دقیق از نیازمندان می داند تا در مصرف آن خلل و مشکلی ایجاد نشود.

 

ریشه کنی فقر از چهره جامعه؛ فلسفه زکات

امام جمعه جهرم نیز معتقد است فلسفه پرداخت زکات ریشه کنى فقر از جامعه اسلامى است و به راستى اگر مسلمانان به این دستور حیات‌بخش به خوبى عمل کنند در جامعه اسلامى فقیرى باقى نمی ماند.

 

حجت الاسلام محمدحسین مدبر پرداخت زکات را مایه پاکی و رشد می داند و می گوید: این فریضه الهی زکات پردازان را از رذایل اخلاقی همچون دنیاپرستی، بخل و امساک پاک کرده و نوع دوستی و بخشندگی و توجه به حقوق دیگران را در جامعه پرورش می دهد.

به اعتقاد وی، زکات مفاسد و آلودگی‌های ناشی از فقر و فاصله طبقاتی و محرومیت گروهی در جامعه را برچیده، و صحنه اجتماع از  آلودگی پاک، و یک نوع همبستگی اجتماعی و پیشرفت اقتصادی در سایه آن تامین می‌شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص اهمیت پرداخت زکات فطره نیز گفت: زکات فطره به قدری اهمیت دارد که اگر سرپرست خانواده‌ای بعد از غروب آفتاب از دنیا برود، فطره او و خانواده اش را از مال او پرداخت می‌کنند.

 

کد خبر 1262937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha