گیلان میزبان محفل مجازی ملی قرآنی «بهار در بهار»/ قرآن در کتابخانه های عمومی تلاوت شد

همزمان با آخرین روز ماه مبارک رمضان محفل ملی قرآنی «بهار در بهار» با حضور قاریان و حافظان قرآن به میزبانی اداره کل کتابخانه های گیلان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان،  محفل قرآنی «بهار در بهار» امروز(جمعه، ۱ اردیبهشت) همزمان با آخرین روز ماه مبارک رمضان به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در کتابخانه عمومی میرزاکوچک جنگلی رشت با حضور قاریان و حافظان قرآن کریم با قرائت سوره های نازعات، انس، حمد و جمعی از کتابداران در ارتباط زنده مجازی با محفل قرآنی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به میزبانی کتابخانه عمومی میرزاکوچک جنگلی رشت برگزار شد.

 در این سلسله محفل قرآنی که به صورت روزانه و ملی از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۵ در کتابخانه‌های منتخب سراسر کشور با خوانش و تفسیر قرآن آغاز می شود، امروز حاج «محمد فلاح پور»_ قاری بین اللملی قرآن کریم جزء سی قرآن کریم را تلاوت کرد و سپس هر یک از حافظان گیلانی آیاتی از کلام الله مجید را قرائت نمودند.

صفرعلی احدی_ مسئول دارالقرآن واحد قرآن، عترت و نماز معاونت پرورشی و فرهنگی اداره آموزش و پرورش ناحیه‌ یک رشت با اشاره به سوره علق و سوره نصر اولین و آخرین سوره هایی که بر پیامبر نازل شد، با تاکید بر تدبر ذر قرآن به تفسیر کوتاهی از آیات کلام الله پرداخت و گفت: سوره نصر صحبت از پیروزی است و خداوند در این سوره به ما دستور پیروی داده است.

وی با تاکید بر اینکه، پیام سوره نصر و این آیات این است که حتی زمانی که به پیروزی رسیده اید خدا را نباید فراموش کرد، گفت: همانگونه که مرد بزرگی چون بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران وقتی گزارش پیروزی و آزادسازی خرمشهر را به ایشان دادند فرمود«خرمشهر را خدا آزاد کرد».

یاسر تقوی، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان  ضمن قدردانی از برگزار کنندگان محفل انس و الفت با قرآن اظهار کرد: قسم به آیه های قرآن یکی از ویژه گی هایی است که خداوند تکرار می کند.

وی با اشاره به اینکه خداوند در سوره شمس 11 بار قسم یاد می کند، افزود: در این قسم ها خداوند به انسان تاکید می کند که سعادت بشر در تزکیه نفس اوست.

تقوی، تزکیه نفس، یاد خدا و قرآن را سه ویژگی دانست که ما را به خداوند نزدیک می کند و تصریح کرد: این سعادت بشر با بحث کتاب و کتابخوانی و به ویژه کتاب مقدس قرآن و عمل به آن، برای رسیدن به جامعه مهدوی بسیار دست یافتنی است.

حجت الاسلام محمدی، مفسر قرآن نیز در این محفل قرآنی با اشاره به اینکه امروز آخرین روز ماه مبارک رمضان مصادف شده با روز جمعه که متعلق به امام زمان(عج) است، گفت: ۳٠٠ آیه در شآن ایشان آمده است که نشان از توجه به امر فرج و آخرالزمان دارد.

وی ویژه گی های یک منتظر واقعی را با توجه به فرمایش امام صادق(ع)،  تقوا، ورع و اخلاق کریمانه دانست و اظهار کرد: امام زمان آمدنی نیست بلکه آوردنی است.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه 2 نوع انتظار سازنده و مخرب داریم افزود: انتظار سازنده ما را به پویایی، رشد و بالندگی می رساند چون برای رسیدن به آن حرکت و تلاش می کنیم اما در انتظار مخرب منتظر هیچ کاری نمی کند و معتقد هستند نباید حرکتی کرد چون زمانی که فساد زیاد شود حضرت خودشان ظهور می کنند.

وی اذعان کرد: یک منتظر واقعی باید اخلاق کریمانه داشته باشد و برای فرج زمینه سازی کند.

استاد ربیعی _ کارشناس مجری برنامه با بیان اینکه، کسانی که یک ماه در این شب ها و روزهای نورانی، پاک و سپید به حرف های خدا گوش دادند نشان از با تقوا بودن آنان است،  گفت: روز عید فطر روز گرفتن جایزه از خداوند است و مهمتر اینکه چه چیزی را از خدا بخواهیم.

استاد زرنوشه_ حافظ کل قرآن و استاد دانشگاه نیز با بیان اینکه سعادتمند کسی است که در مسیر بندگی خدا باشد،  به دعاهای 44-45 صحیفه سجادیه اشاره کرد و افزود:  این دعاها دعاهای شروع و وداع ماه مبارک است که شایسته است در این روز پایانی خوانده شود.

وی اظهار کرد: امام سجاد(ع) در این دعای وداع می فرماید«چه بسیارند آزاد شدگان در تو،  چه خوشبخت است کسی که حرمت ترا رعایت می کند،  اگر با تو وداع می کنم بخاطر خستگی و دلزدگی نیست بلکه بسیار هم شیرین و گوارا بود و....»

زرنوشه با اشاره به اثر ماه مبارک رمضان بیان کرد: کسی که در این ماه مشغول بندگی خدا باشد از غضب خدا نجات می یابد و به کامیابی و خوشنودی و رضای حق دست پیدا می کند.

استاد خانم محمدی نیز در این محفل اذعان کرد: اگر بابت نعمت هایی که به ما می رسد شکرگزاری کنیم هم خوبی ها وسیع می شوند و هم خودمان، آن موقع طلبه بیشتری داریم و به خوبی های بیشتری خواهیم رسید.

استاد محمدی نیز با معرفی کتاب «تطهیر با جاری قرآن» تفسیر جز سی قرآن از علی صفایی حائری و خوانش بخش هایی از مقدمه این کتاب پنجره جدیدی در نگاه به قرآن را برای علاقه مندان باز کرد.

گفتنی است، همچنین این نشست‌ها با اجرای برنامه‌های متنوعی چون مسابقات قرآنی، معرفی کتاب های تربیتی، پیام قرآنی، آموزش نکات قرآن با عنوان «یک آیه، یک مهارت»، قصه‌های فکری و قرآنی، اجرای پویش «منم اومدم» (با دعوت از دوستان برای پیوستن به این محافل) و اعلام نفرات برتر مسابقات روزهای گذشته همراه بود.
همچنین روزانه از ۵ تا ۷ نفر از شرکت‌کنندگان در این مسابقات با اهدای جوایز ۲ میلیون ریالی تقدیر به عمل می آمد.

کد خبر 1262971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha