مرمت مسجد «سلیمیه» در «ادیرنه» ترکیه وارد فاز جدید شد

مرمت مسجد «سلیمیه» در استان «ادیرنه» ترکیه که شاهکار معمار «سنان»، معمار اصلی عثمانی قرن شانزدهم است، وارد مرحله جدید شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «dailysabah»، مرمت مسجد «سلیمیه» در استان «ادیرنه» ترکیه که شاهکار معمار «سنان»، معمار اصلی عثمانی قرن شانزدهم است، وارد مرحله جدید شده است.

 

مرمت این مسجد از دو سال پیش آغاز شده است و امروز نیز با بازسازی گنبد خیره کننده آن ادامه دارد.

 

مرمتی که توسط اداره کل بنیادها در نوامبر 2021 آغاز شد و قرار است حدود 3.5 سال طول بکشد، به طور همزمان در داخل و خارج سازه انجام می شود.

 

پس از بررسی دقیق تیم‌های مرمت در هر نقطه از کار، مداخلات لازم مطابق با اصل معماری مسجد انجام می شود.از گنبد تا مناره ها و کاشی‌ها و از چشمه تا دیوار باغ، کار مرمت در هر منطقه ادامه دارد.

 

بر اساس گزارش‌های دریافت شده، عملیات تحکیم گنبد اصلی و تزریق پوشش سربی به گنبدهای صحن مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد.

 

پیش بینی می شود فرآیند پوشش سربی گنبد اصلی که 90 درصد تکمیل شده است، هفته آینده به پایان برسد.

 

این در حالی است که کار مرمت در سایر مناطق مسجد که از سال 2011 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است،ادامه دارد.

 

 

مسجد سلیمیه، مسجدی متعلق به دوران امپراتوری عثمانی است که در شهر ادرنه ترکیه واقع شده است.

 

 این مسجد به دستور سلطان سلیم دوم و توسط معمار سنان بین سالهای 1568 و 1575 ساخته شد.

 

سنان این مسجد را که یکی از عالی ترین دستاوردهای معماری اسلامی در کل و معماری عثمانی به طور خاص است،شاهکار خود می داند.

 

بر اساس گزارش منتشر شده بر روی وب سایت یونسکو، مسجد مربع شکل با گنبد بزرگ و چهار مناره باریک بر خط افق پایتخت سابق عثمانی احاطه دارد.

 

بر اساس این گزارش،مسجد سلیمیه که با کاشی‌های شهر ایزنیک مزین شده است، گواهی بر نوعی هنری است که در این مسجد بی‌نظیر باقی مانده است.

 

ایزنیک شهری زیبا در بورسا ترکیه، یکی از معروف ترین زادگاه های کاشی های دست ساز معروف به کاشی های ایزنیک است در طول دوره عثمانی به اوج خود رسید. در دوره عثمانی بود که سرامیک ایزنیک معروف شد و انجمن هنرمندان سرامیک ساز ایزنیک شکل گرفت و تحت حمایت کاخ عثمانی شروع به کار کرد.

کد خبر 1263350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha