کارگران در هزارتوی مشکلات/ عدم بیمه و دستمزد پایین، آفت جان کارگران

گرامیداشت روز کارگر، فرصت مغتنمی جهت قدردانی از بلندهمتانی است که در بدترین شرایط، سخت گیری کارفرما، ساعات کاری زیاد با دستمزدهای ناچیز و نداشتن بیمه خم به ابرو نمی آورند تا مبادا از همین شغل هم بیکار شوند.

خبرگزاری شبستان- خراسان شمالی؛ فاطمه مقدسی

به بهانه یازدهم اردیبهشت ماه گرامیداشت هفته کار و کارگر، گریزی به زحمت کش‌ترین قشر جامعه می زنیم که هر روز از صبح تا پایان عصر با اندک حقوق ناچیز، هزینه های بالای معیشتی و سایر مسائل و مشکلات اقتصادی، چتر حمایتی و  امیدی در دل خانواده هایشان هستند. کارگرانی که در بدترین شرایط آب و هوایی، سخت گیری کارفرمایان، ساعات کاری بالا با دستمزدهای ناچیز، نداشتن بیمه و غیره خم به ابرو نمی آورند تا مبادا از همین شغل هم بیکار شوند و شرمنده خانواده هایشان شوند.

 

با این اوضاع و نرخ بالای بیکاری شاهد افزایش مهاجرت کسانی هستیم که برای  ایجاد زندگی آبرومندانه و خرج و مخارج خانواده، بسیاری از جوانان با سن بسیار پایین، تحصیل را ترک می کنند و برای دست یافتن به شغل حتی کارگری، دل از دیار خود بسته و راهی کلان شهرها و زندگی در غربت و به دور از خانواده می شوند. گویا مسئولان و کارفرمایان این قشر جامعه متوجه مشکلات اقتصادی و دغدغه های آنان هستند و فقط سکوت پیشه کرده اند و این قشر مظلوم و دردکشیده هر ساله فقط یک روز به نام کارگر چشم انداز نگاه ویژه مسئولان و خبرهای خوش افزایش حقوق و سایر مزایا هستند اما دریغ از پایان دغدغه های آنان و وعده های تکراری و دروغین مسئولان.

 

طی سال‌های اخیر تعداد شرکت‌های پیمانکاری بسیار افزایش یافته است،: شرکت‌های دولتی بی ضابطه و بی قید و بند به بخش خصوصی واگذار شدند تا جایی که امروز روند کار در این شرکت‌ها تبدیل به فاجعه شده است که دیگر قابل کنترل هم نیست.

 

یکی از کارگرانی که در شهرک صنعتی مشغول به فعالیت است خواستار توجه و حمایت ویژه دولت به کارگران شد و بیان کرد:  این قشر باید از حقوق متناسب با کار بهره مند شوند چرا که برخورداری از این حقوق، حق زحمات شبانه روزی کارگر است.

 

سیده حنیفه دالمن با اشاره به تفاوت های کارفرمایان نسبت به حق و حقوق های این قشر عنوان کرد: علاوه بر اینکه الزامات مورد نیاز کارگران باید معرفی و تأمین شود، امنیت شغلی و تأمین منابع کارگران یک امر ضروری است که باید به امور معیشتی آنها توجه ویژه صورت گیرد.

 

وی که مادر سه فرزند یتیم و سرپرست خانوار است، تصریح کرد: به خاطر مشکلات و خرج و مخارج خانواده از ساعت 8 صبح تا 5 عصر در این شرکت تولیدی مشغول به فعالیت هستم، کار کردن را دوست دارم ولی ساعت کاری بسیار زیاد و خسته کننده  و از سویی دستمزدها پایین است و با گذشت هفت ماه هنوز صاحب شرکت هیچ گونه اقدامی جهت بیمه انجام نداده که همین موضوع موجب بی رغبتی ام شده است.

 

یکی دیگر از کارگران شرکت تولیدی لبنیات می گوید: جامعه کارگری با مشکلات بسیاری دست و پنچه نرم می کند و هیچ کس صدای این مظلومان را نمی شنود، لازم است قانون کار اجرا شود و مسئولان برای جامعه ای با نیروی انسانی فعال تر به فکر معیشت و امنیت شغلی کارگران باشند.

 

مراد مردانی با اشاره به مشاغل سخت کارگران در جامعه اضافه کرد: اکثر کارگران فاقد بیمه هستند و در برخی از شرکت ها در صورتی که کارفرما نسبت به بیمه کارگر اقدام کند فقط پرداخت هفت روز را متقبل می شود که این به دور از اخلاق و غیرمنصفانه است و وقتی معترض می شویم اربابان سنگدل و بی رحم با بی اعتنایی حرف از انصراف و لغو قرارداد می زنند.

 

وی با بیان اینکه سالانه شاهد افزایش قیمت در تمام سطوح از جمله مسکن، اجاره بها، خوراک، پوشاک و غیره هستیم افزود: این در صورتی است که حقوق کارگران فقط 20 درصد افزایش می یابد که حقوق های پایین با افزایش نرخ کالاها و سایر خرج و مخارج و اجاره بهاء یک خانواده سازگاری ندارد و مقرون به صرفه نیست واین میزان حقوق ناچیز فقط 20 روز از ماه کفاف زندگی با حداقل ها را می دهد.

 

مردانی خاطرنشان کرد: اکثر شرکت ها خود را بی نیاز از نیروی انسانی متخصص و متبحر می دادند و اکثریت کارگران هم شرکتی و قراردادی موقت هستند که با این اوضاع گرانی افسار گریخته جامعه، معوقات پرداخت نشده و سایر مشکلات ریز و درشت، این قشر دیگر توان سرپا ایستادن در پشت دستگاه ها با اتاق های تنگ و تاریک  و فضای نامناسب و خالی از امکانات سرمایشی و گرمایشی انگیزه کاری ندارند و یا فقط از روی اجبار برای تهیه لقمه نانی مجبور به هرگونه تحمل هرگونه شرایط سخت هستند.

 

یکی از کارگران سنگ فروشی گفت: پیمانکار و یا کارفرما وقتی کار خوب می خواهد و اقدام به اخذ و جذب نیروی انسانی ماهر، فعال و متخصص می کند در وهله نخست باید تمام حق و حقوق و مزایای کارگر را در نظر گیرد، وضعیت معیشتی کارگران خوب نیست و نباید اجازه داد فقر بیشتر از این دامن گیر آنان و خانواده هایشان شود.

 

قباد پورسلیم عنوان کرد: اکنون در بسیاری از واحدهای تولیدی و خدماتی مشاهده می شود زنان و دخترانی کم سن وسال به خاطر مشکلات خانواده که مشغول به کار آبروندانه هستند مورد نگاه برده داری و تضییع حق و حقوق از سوی کارفرما هستند و به خاطر داشتن قرارداد موقت و نبود امنیت شغلی حتی لب به شکایت و اعتراض هم نمی گشایند.

 

وی بیان کرد: باید تمام تلاش ها به سوی بهبود معیشت این قشر سوق یابد، شرایط سخت اقتصادی و تنگناهای مادی کمر این قشر مظلوم را خمیده کرده و بی مهری و بی حرمتی ها و تضییع حق و حقوق آنان درد بزرگی بر قلب و دل آنان به یادگار گذاشته و چشمان خسته و دستانی چروکیده و کمرهای خمیده ای که برای یک لقمه نان حلال مجبور به تحمل هرگونه شرایط سخت و طاقت فرسا هستند.

 

پورسلیم تصریح کرد: امیدواریم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به شرایط معیشتی و مشکلات اقتصادی و دغدغه های بسیاری از کارگران در این خصوص اقدام اساسی جهت افزایش حقوق، مزایا، بیمه، حق مسکن این قشر داشته باشد تا آنان که همیشه خاصانه و خاضعانه ساعت ها کار می کنند با امید و انگیزه بیشتری در این راستا بیش از بیش فعالیت کنند.

 

کد خبر 1264026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha