روستایی که با اقتصاد مسجدمحور خودکفا و الگوی تولید و اشتغال شده است

هاجر قادری، مدیر کانون فرهنگی هنری «معراج‌السعاده» بانوی کارآفرینی است که یک تنه و با همت جهادی خود، اقدام به راه‌اندازی کارگاه تولید قارچ و تقویت صنایع دستی بومی کرد تا از این رهگذر اقتصاد روستا را بهبود بخشد.

«هاجر قادری» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با اشاره به فعالیت‌های کانون فرهنگی هنری «معراج‌السعاده» در جوار مسجد امام حسن(ع) روستای بزنج (واقع در اسفراین از توابع خراسان شمالی) در عرصه تولید اشتغال اظهار کرد: ما با تکیه بر نیروی بومی روستای بزنج و با هدف کارآفرینی برای اهالی روستا و به ویژه بانوان، اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکارهای مختلف بومی-محلی کردیم.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری معراج‌السعاده ادامه داد: با توجه به اینکه روستای بزنج در عرصه‌هایی نظیر کشاورزی، دامداری، باغداری، صنایع دستی ظرفیت‌های فراوانی دارد، با پیگیری‌ و ممارست موفق به راه‌اندازی صندوق خُرد روستایی به نام کانون معراج‌السعاده شدیم، این صندوق با همکاری جهاد کشاورزی و فرمانداری شکل گرفت و تخصیص ۷۰ میلیون تومان وام به متقاضیان راه‌اندازی مشاغل خانگی و بومی روستا دستاورد این صندوق بود.

 

این فعال مسجدی در ادامه به راه‌اندازی کارگاه تولید قارچ در راستای حمایت از تولیدات کشاورزی روستا و اعضای کانون فرهنگی هنری معراج‌السعاده اشاره کرد و افزود: هدف ما از راه‌اندازی این کارگاه مهیا کردن شرایطی برای گسترش اقتصاد بومی روستا بر پایه تولید محصولات کشاورزی بود که با تلاش فراوان و همراهی اعضا، نه تنها موفق به راه‌اندازی کارگاه شدیم که ذیل آن ۲۵ نفر به صورت غیرمستقیم و سه نفر به صورت مستقیم شاغل شدند.

 

 

وی تصریح کرد: علاوه بر این بسته‌بندی محصولات، تولید میوه‌های خشک، ساخت صنایع دستی، راه اندازی کارگاه تولیدات چوبی و خیاطی، عروسک‌بافی و محصولات رزین از دیگر فعالیت های بچه‌های مسجد در روستای بزنج است که با محوریت کانون فرهنگی هنری معراج‌السعاده فرضت اشتغال را ایجاد کرده است.

 

 

 

 

قادری ادامه داد: با شکل‌گیری فعالیت‌های کانون در عرصه تولید قارچ و سایر محصولاتی که اشاره شد، شهرت خوبی در استان‌ها و سراسر کشور به دست آوردیم به طوری که هر ساله در نمایشگاه‌های مختلفی که برگزار می‌شود، کانون غرفه‌ای در قالب سیاه‌چادر داشته و تولیدات خود را عرضه و کسب درآمد می کند.

 

 

 

 

مدیر کانون فرهنگی هنری معراج‌السعاده ادامه داد: با توجه به موفقیتی که در برنامه‌ها و طرح‌های مختلف کانون ایجاد شد، از استان‌های همجوار نیز برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی به ما مراجعه کردند و شخصا برای راه اندازی کارگاه تولید قارچ و صنایع دستی کمک‌ و حمایت‌شان کردم تا از این طریق بتوانیم خودکفایی و گسترش اقتصاد روستایی را به شکل گسترده‌تری شاهد باشیم.

 

 

 

 

این فعال مسجدی که علاوه بر تمامی این فعالیت‌ها به عنوان یک نویسنده نیز فعالیت داشته و ۲۶ عنوان کتاب تالیف کرده است، افزود: سال ۱۴۰۰ اولین انتشارات مسجدی را با عنوان «دوستدار کتاب» راه‌اندازی کردم و امیدوارم بتوانم با حمایت‌های مسئولان زمینه فعالیت‌های این انتشارات را گسترش دهم تا بتوانیم فرهنگ مطالعه را در روستاهای دیگر نیز بیش از پیش ترویج کنیم.

 

 

 

 

وی در ادامه برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه‌های مختلف، برپایی نشست هیئت های اندیشه ورز با حضور نخبگان، مسئولان و معتمدین روستا و خیران را از دیگر اقدامات کانون فرهنگی هنری معراج‌السعاده برشمرد و تصریح کرد: این فعالیت‌ها با هدف مشارکت و تعامل مضاعف با ادارات، مدارس، مهدکودک، بهداشت شورا و دهیاری، پایگاه بسیج و خانه قرآن و هئیت مذهبی و... صورت می‌گیرد تا از این رهگذر بسیاری از فعالیت‌ها از جمله برپایی مراسم در مناسبت‌های ملی و مذهبی در طول سال با بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها محقق شود.

 

 

 

 

گفتنی است، کانون فرهنگی هنری معراج‌السعاده، موفق به کسب مقام کشوری در دو سال جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در سال ۱۳۹۶، برگزیده برگزیدگان در سال ۱۳۹۷ شد، همچنین در سال ۱۳۹۸ در اولین رویداد فهما شایسته تقدیر در رواق کتاب و کارآفرینی، در سال ۱۳۹۹ در دومین رویداد فهما به عنوان شایسته تقدیر ویژه در رواق کتاب و در سال۱۴۰۰ موفق به کسب رتبه شایسته تقدیر ویژه در رواق کارآفرینی در سومین رویداد فهما شد.

کانون فرهنگی هنری معراج‌السعاده همچنین از سوی صندوق کارآفرینی «امید» در سال ۱۴۰۰ به عنوان کارآفرین برتر کشوری تقدیر  شد، ضمن اینکه در آبان ۱۴۰۰ در اولین نشست فراکسیون کارآفرینی مجلس در محل اتاق بازرگانی ایران که با حضوری تعدادی از کارآفرینان سراسر کشوری و مسئولین برگزار شد حضور داشت.

 

لازم به ذکر است: هاجری قادری، مدیر کانون فرهنگی هنری معراج‌السعاده در سال۱۴۰۱ در دوره آموزشی سمینار فرصت‌های تجاری کشور تاجیکستان در تهران و مشهد با عنوان مدیر کانون و مدیر عامل صندوق خرد نیز حضور داشت.

 

کد خبر 1264255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha