«پنجاه بدر» آیینی کهن و مذهبی در قزوین برای طلب باران

«پنجاه بدر» آیینی مذهبی و کهن در قزوین برای طلب باران است که هر ساله در پنجاهمین روز سال برگزار می شود.

خبرگزاری شبستان- قزوین؛

«پنجاه بدر» آیینی سنتی و کهن در قزوین است که هر سال در نوزدهم اردیبهشت ماه برابر با پنجاهمین روز از فصل بهار با حضور خانواده ها در پارک ها، بوستان ها، باغستان سنتی و مصلای قزوین برگزار می شود.

 

مراسم پنجاه بدر این آیینی سنتی و فراموش نشدنی، در واقع آیینی برای طلب باران و یا شکرگزاری برای بارش باران است که مردم با خواندن  دعا، نماز و استغاثه به درگاه الهی، از خداوند متعال طلب باران می کنند.

 

آیین پنجاه بدر در قزوین هر ساله به صورت شاخص در مصلای قزوین در جنوب شهر قزوین برگزار می شود، مکانی که برای مردم قزوین مقدس بوده چراکه برخی معتقد هستند که امام رضا (ع) و یارانش هنگام گذر از قزوین در این مکان نماز خوانده اند.

 

در کنار دعا، نیایش و خواندن نماز در این آیین سنتی، خانواده های قزوینی با حضور در  باغ های اطراف مصلا و یا در بوستان ها و پارک ها به تفریح و شادی پرداخته و با خوردن غذاهای مرسوم در این روز نظیر آش رشته، دیماج (عصرانه سنتی در قزوین)، انواع تنقلات و شیرینی ساعتی از روز را در دامان طبیعت سپری می کنند.

 

از دیگر ویژگی های آیین پنجاه بدر در قزوین «صله رحم» است به طوری که بسیاری از خانواده ها این روز را با اقوام و خویشان خود سپری کرده و این آیین در واقع  احیا کننده این سنت حسنه هم محسوب می شود.

 

آیین پنجاه بدر به گفته کارشناسان میراث فرهنگی قدمتی بیش از یک هزار ساله دارد که ریشه آن به پیش از تاریخ اسلام بازمی گردد و به گفته برخی کارشناسان با توجه به وجود معابد آناهیتا در شهرهای مختلف، برگزاری این مراسم در گذشته دربیشتر نقاط ایران مرسوم بوده است.

کد خبر 1266228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha