ندای لبیک از سرزمین وحی شنیده می‌‌شود/ زائران آماده طواف در حریم عشق‌/ اینجا همه به یک چشم دیده می‌شوند

حج نماد مسلمانان است؛ از هر رنگ و نژاد؛ اینجا همه برای یک هدف گردهم آمده اند فارغ از هر گونه تفاوت و سلیقه؛ در اینجا مهم انسان بودن است؛ فرقی ندارد سفید پوست یا سیاه پوست باشی؛ آسیایی یا اروپایی؛ حاکم باشی یا رعیت؛ اینجا همه به یک چشم دیده می شوند.

خبرگزاری شبستاناستان فارسمهدی رحمانیان

 

«حج»؛ سفری ناب برای رسیدن به معبود؛ لحظاتی خاص برای ملاقات با خدا و عبادت او در مکانی که نقطه وصل بندگان با معبودشان است؛ حج نماد مسلمانان است؛ مسلمانانی از هر رنگ و نژاد؛ اینجا همه تنها برای یک هدف گردهم آمده اند فارغ از هر گونه تفاوت و سلیقه؛ در اینجا مهم انسان بودن است؛ فرقی ندارد که شیعه باشی یا سنی؛ سفید پوست یا سیاه پوست؛ آسیایی یا اروپایی؛ حاکم باشی یا رعیت؛ اینجا همه به یک چشم دیده می شوند.

 

در سرزمین وحی که پا می گذاری هر چه از تاریخ اسلام خوانده ای و برایت گفته اند پیش رویت قرار دارد؛ کافی است گوش دلت را تیز کنی آن وقت است که صدای اذان بلال، صوت زیبای قرآن با نوای خوش پیامبر(ص) و حتی شاید قبل تر از آن زمزمه عبادت ابراهیم خلیل الله را به خوبی خواهی شنید.

 

ایام حج فرا رسیده و امسال فارغ از سال های گذشته که ویروس منحوس کرونا مانع مسلمانان دنیا برای به جا آوردن اعمال حج بود؛ فوج فوج حاجیان آماده قدم گذاشتن به سرزمین وحی هستند تا ضمن عهد بستن با خدای خود و برائت از هواهای نفسانی سعادت دنیا و آخرت شان را رقم زنند.

 

در قرآن کریم و در باب اهمیت حج آیاتی نازل شده که از جمله آن «ان اول بیت وضع للناس للذی ببکه مبارکا و هدی للعالمین» نخستین خانه ای که برای مردم قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکه است که پربرکت و مایه هدایت جهانیان است».

 

و در آیه دیگر، خانه خدا را عامل قیام و پایداری مردم معرفی کرده است «جعل الله الکعبه البیت الحرام قیاما للناس...؛ خداوند کعبه بیت الحرام را وسیله استواری و سامان بخشیدن به کار مردم قرار داده است».

حج در کلام معصومین(ع)

در باب اهمیت حج، فضائل و ویژگی های آن احادیث متعددی از سوی بزرگان دین نقل شده که از جمله آن سخن گهربار رسول خدا(ص) است که می فرمایند: «... اما انه لیس شی ء افضل من الحج الا الصلوه و فی الحج هیهنا صلوه. چیزی برتر از حج نیست جز نماز و در حج، نماز هم هست.»

 

از مولای متقیان علی(ع) نقل شده است که فرمود: «خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشید تا هستید، آن را خالی نگذارید. زیرا اگر حج متروک شود نظر رحمت خدا از شما قطع خواهد شد».

 

همچنین وجود مقدس حضرت امام صادق(ع) نیز در حدیثی می فرمایند: «حاجی و عمره گزار مهمان خدایند. اگر چیزی بخواهند به ایشان دهد. اگر او را بخوانند، پاسخ می گوید. اگر شفاعت کنند. شفاعت ایشان را می پذیرد، اگر سکوت کنند، با آنان آغاز سخن می کند و در برابر هر درهمی که خرج کرده اند، یک میلیون درهم به آنان می پردازد».

 

در روایت دیگری از رئیس مذهب جعفری اینگونه آمده: «هیچ راهی از راههای خدا برتر از حج نیست مگر اینکه مردی شمشیر بردارد و در راه خدا جهاد کند تا شهید گردد».

 

حج از دیدگاه امامین انقلاب

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در سخنان خود به ضرورت مسئله حج تاکید کرده اند و آن را دارای ویژگی هایی همچون توحیدگرایی، اخلاص و خودسازی، ایجاد و تقویت وحدت، رشد فکری و فرهنگی، منتظر واقعی ظهور شدن، تقویت روحیه ایثار واز خودگذشتگی، آگاهی از جامعه اسلامی، پرهیز از قوم گرایی و اختلاف، نظم اجتماعی، فراگیری احکام فقهی و... دانسته اند.

 

امام(ره) همچنین در گوشه ای از بیانات خود به بعد سیاسی اجتماعی حج اشاره کرده و اینگونه می گویند: «فریضه حج در میان فرایض، از ویژگی خاصی برخوردار است وشاید جنبه سیاسی و اجتماعی آن بر جنبه های دیگرش غلبه داشته باشد، با آن که جنبه عبادی اش نیز ویژگی خاصی دارد».

 

امام در جای دیگری می فرماید: «یک همچو مجلس هایی که اسلام درست کرد مثل حج هیچ قدرتی نمی تواند درست کند؛ هیچ قدرتی، همه ممالک اسلامی و سران ممالک اسلامی جمع بشوند که نیم میلیون جمعیت را یک جایی ببرند نخواهندموفق شد... این اجتماعات، اجتماعات سیاسی است. باید در این اجتماعات گویندگان و نویسندگان همه بلاد مسلمین در آن جا مسائل اسلام را مسائل بلاد مسلمین، گرفتاری هایی که دارند، مسلمین ازدست کی گرفتاری دارند و آن باید چه بکند، دولت هایی که بامسلمین چه می کنند با او چه بکند کوشش کنند».

 

رهبری انقلاب سال گذشته و در پیام خود به کنگره عظیم حج، خطاب به امت اسلامی و حجاج بیت الله الحرام وحدت و معنویت را 2 پایه اساسی حج دانستند و اینگونه فرمودند: «وحدت مسلمانان یکی از دو پایه‌ اساسی حج است که چون با ذکر و معنویّت -که پایه‌ اساسی دیگر این فریضه‌ پُر راز و رمز است- همراه شود، می تواند امّت اسلامی را به اوج عزّت و سعادت برساند و آن را مصداق «وَ لِلَّهِ العِزَّةُ وَ لِرَسولِهِ وَ لِلمُؤمِنین» قرار دهد. حج، ترکیبی از این دو عنصر سیاسی و معنوی است؛ و دین مقدّس اسلام آمیزه‌ پُرشکوه و باعظمتی از سیاست و معنویّت است.»

 

در جای دیگر نیز فرمودند: « حج، مظهر توحید و کعبه، خانه توحید است. اینکه در آیات کریمه مربوط به حج بارها از ذکراللّه سخن رفته نشانه آن است که در این خانه و به برکت آن باید هر عامل غیر خدا از صحنه ذهن و عمل مسلمین زدوده شود و بساط انواع شرک از زندگی آنان برچیده شود. در این محیط، محور و مرکز هر حرکتی خدا است و طواف و سعی و رمی و وقوف و دیگر شعائراللّه حج، هر یک به نحوی نمایش انجذاب به «اللّه » و طرد و نفی و برائت از «انداداللّه » است. این است آن «ملت حنیف ابراهیم علیه السلام»، بت شکن بزرگ و منادی توحید برفراز قله تاریخ».

آمادگی بیش از ۳۵۰۰ نفر از اهالی فارس برای اعزام به سرزمین وحی

امسال نیز 2 ونیم میلیون مسلمان از اقصی نقاط دنیا، خود را برای فریضه حج آماده می کنند؛ این در حالی است که حدود 88 هزار زائر ایرانی این روزها در حال بستن بار سفر برای زیارت خانه خدا هستند و در استان فارس نیز بر اساس آنچه مدیرکل حج و زیارت عنوان کرده سه هزار و 550 نفر به حج تمتع اعزام می شوند.

 

به گفته علیرضا زینلی البته از این تعداد زائر سرزمین وحی، تعداد 115 نفر نیز از اهالی استان کهکیلویه و بویراحمد بوده که در قالب یک کاروان از فرودگاه شیراز زائر خانه خدا می شوند.

 

براین اساس، 24 کاروان از استان فارس در بازه زمانی 14 تا 19 خردادماه از فرودگاه شیراز به سمت فرودگاه مدینه اعزام و پس از به جا آوردن اعمال و مناسک حج در بازه زمانی 22 تا 28 تیرماه به میهن اسلامی باز می گردند.

 

«همراه با شهدا، حرم تا حرم» عنوان کاروان های امسال حج تمتع است که زینلی به آن اشاره کرده و عنوان می کند زائران استان فارس به عنوان کاروان مدینه قبل عازم سرزمین وحی می شوند.

 

آمادگی زائران برای اعزام به خانه خدا از تاکیدات و توصیه های مدیرکل حج و زیارت استان فارس است که زینلی در این زمینه می گوید: همزمان با فرا رسیدن هفته حج همایش زائران حج تمتع استان فارس نیز به منظور آمادگی هر چه بهتر زائران برگزار شده که این همایش همراه با نصب نمادین ماکت کعبه، حجر اسماعیل، مقام ابراهیم و سعی صفا و مروه و آموزش نمادین اعمال مناسک حج و عمره تمتع به زائرین اعزامی به مکه مکرمه و مدینه منوره توسط مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) حج و زیارت در منطقه جنوب کشور بوده است.

 

مدیرکل حج و زیارت استان فارس یکی از برنامه‌های این هفته را برپایی محفل انس با قرآن عنوان کرد که به‌منظور انس زائران با قرآن کریم برگزار می‌شود.

 

کد خبر 1266483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha