همایش بین المللی مهدویت و انتظار در قم برگزار شد

همایش بین المللی مهدویت و انتظار در اندیشه‌ی آیت الله صافی گلپایگانی با پیام آیت الله نوری همدانی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، همایش بین المللی مهدویت و انتظار در اندیشه آیت الله صافی گلپایگانی که امروز(پنجشنبه21 اریبهشت ماه) با پیام آیت الله نوری همدانی دردارالشفای قم برگزار شد.

 

 آیت‌الله نوری همدانی در پیام تصویری به این همایش با اشاره به شخصیت علمی و اخلاقی مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به  شهامت و اخلاص ایشان در دفاع از مکتب تشیع گفت: این عالم ربانی در مبارزه با فرق انحرافی نیز اقدامات و فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دادند و کتاب منتخب الاثر فی امام ثانی عشر این عالم ربانی کتابی جامع و دارای محتوای کامل در عرصه مهدویت است.

 

وی افزود: یکی از پیام ما به حوزه های علمیه این است که این کتاب را و محتوای کاملی که راجع به مهدویت و امام عصر (عج) دارند را بیان کنند و یکی از درس ها همین باشد و خصوصیاتی که در این کتاب وجود دارد برای مردم بیان شود تا مردم شناخت کاملتری نسبت به امام عصر(ع) داشته باشند.

 

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور نیز در این همایش با بیان اینکه بزرگانی چون آیت الله صافی  آباء معنوی ما هستند، گفت: کتاب منتخب‌الاثر این عالم بزرگوار مهمترین کتاب مهدوی حوزه علمیه قم در 100 سال اخیر است که توانست در فرهنگ ایران و عالم تشیع موج آفرین باشد.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ادامه داد: این کتاب ارزشمند یکی از بهترین آثار حوزه در حوزه کلامی است که توانست گفتمان‌ساز بوده و نظر متفکران را به خود جلب کند.

 

آیت الله اعرافی با بیان اینکه مهدویت شیعی، مهدویت جامع، دقیق و دارای نقشه راه است افزود: یکی از بهترین آثار مهدوی، کتاب منتخب الاثری است که در دوره خود نقشه جامع مهدویت را ترسیم کرده است که جذاب و قابل اتکاست و نظریه جامع مهدویت را به روشنی تبیین کرده است. 

 

وی با اشاره به نگاه این مرجع تقلید در 70 سال پیش که خبری از انقلاب اسلامی نبوده است گفت: ایشان با استفاده از منابع اصلی، تفسیری کاملا زنده، پویا و فعال و اجتماعی از مهدویت ارائه کردند و نگاه ایشان به اسلام، تمدنی و پویابوده،تمدنی که می‌تواند امروز هم حیات و کنشگری داشته باشد.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن صافی گلپایگانی، استاد حوزه علمیه  نیز در این همایش گفت: آیت‌الله صافی محدث عالی‌مقام و شخصیتی ولایی و مهدوی در صدسال اخیر بودند. پدر ایشان ملامحمدجواد صافی گلپایگانی از مجتهدین بزرگ و کسانی بودند که در مسئله مهدویت تالیفات گسترده‌ای داشتند وشیدای امام عصر(عج) بودند و مرحوم والد ما در چنین خاندانی پرورش یافتند.

 

این استاد حوزه ادامه داد: اشعار پدر ایشان در خصوص امام زمان(عج) هم اشعار عجیب و زیبایی است؛ پدر ایشان در برابر بهائیت و منحرفان ایستادند. برخی بهائیون در گلپایگان به تبلیغ عقیده خود می‌پرداختند ولی والد ایشان یک تنه همه آنها را بیرون کرد.

 

وی با بیان اینکه همه بزرگان آیت‌الله صافی را به عنوان محدث و فقیه کلامی می‌شناسند گفت: اما امتیاز بزرگی که ایشان دارند همان مسئله اظهار علاقه و ارادت به ساحت مقدس آقا امام زمان(عج) است که ایشان را به عنوان مرجع مهدوی معرفی کرده است؛ شخصیتی که در همه عمر در خدمت به ساحت مقدس امام زمان از جوانی تا پیری در شهر و کشور خود و شهرها وکشورهای دیگر بودند.

 

این استاد حوزه ادامه داد: همه هم و غم ایشان این بود که امام زمان(عج) را به مردم معرفی کرده و انس مردم با امام عصر بیشتر شود.

 

رییس دفتر تبلیغات اسلامی نیز در این همایش  با اشاره به فرازی از یکی از آثار آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در خصوص عدالت گفت: ایشان در این فراز می فرمایند:«مسلمان همیشه به سوی آینده می‌نگرد و هر وضعی که موجود باشد اگرچه نسبتا خوب و عادلانه باشد او را قانع نمی‌کند، نشستن و تسلیم‌بودن و کناره‌گیری و تماشاگر صحنه‌های تباهی، فساد و فقر و انحطاط اخلاقی در اسلام جایز نیست».

 

وی ادامه داد:  این فراز چند نکته مهم دارد از جمله اینکه مسلمان، منتظر فعال و پویاست نه منفعل، دومین نکته اینکه بهینه‌ کردن شرایط اجتماعی تنها آرمان نیست بلکه همه نسبت به آن رسالت دارند. سوم اینکه باید کمال‌گرا بوده و نسبت به وضع موجود راضی نباشیم یعنی حتی شرایط اگر نسبتا خوب و عادلانه باشد نباید ما را قانع کند. همچنین احساس مسئولیت نسبت به آسیب‌های اجتماعی.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسین الهی‌نژاد، معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی  نیز با اشاره به فعالیت های علمی آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در زمینه مهدویت تصریح کرد: بیشترین آثار مهدوی در بین فقها و علما مربوط به این مرجع تقلید است که شامل  21 اثر فاخر می شود.

 

دبیر علمی همایش بین المللی مهدویت و انتظار در اندیشه آیت الله صافی گلپایگانی با بیان اینکه این همایش با همکاری بیت معظم آیت‌الله صافی و مؤسسه دارالزهراء(س) برگزار شده است ادامه داد: برنامه ریزی برای این همایش از یک سال قبل آغازشد و 16 نشست و کرسی پیرامون آن برگزار شده است .

 

وی با اشاره به برخی از اهداف این همایش تصریح کرد:علمی و استدلالی‌کردن مهدویت و آموزه‌های مهدویت، نهادینه و گفتمان‌سازی مهدویت در جامعه منتظران، همچنین تحلیل و تبیین نظریه انتظار براساس مکتوبات مهدوی آیت‌الله العظمی صافی گلپایگاین، پاسداشت مقام علمی فقیه مهدوی، بهره‌گیری از نظریه انتظار در اندیشه این مرجع تقلید برای ارائه راهبرد انتظار پویا در تمدن‌سازی اسلامی، فرهنگسازی مهدویت در میان مهدی باوران بر اساس اندیشه فقیه و مرجع مهدوی از جمله اهداف برگزاری این همایش بوده است.

کد خبر 1266624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha