ناوشکن تمام ایرانی دنا برای اولین بار پهنه اقیانوس آرام را طی کرد

امیر دریادار ایرانی با اشاره به اقتدار ناوشکن تمام ایرانی دنا از ۲۱۳ روز عملیات دریانوردی این ناوشکن تمام ایرانی خبر داد و گفت: نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار پهنه اقیانوس آرام را طی کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، امیر دریادار شهرام ایرانی در نشست خبری ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به سفر دور دنیا  با ناوشکن اما ایرانی دنا با اصحاب رسانه با گرامی داشت یاد شهدا و امام (ره) گفت: امروز نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران جدی ترین و مهمترین ماموریت و اقدام خود را رقم زده است و این امر به دعای خیر رهبر انقلاب و حمایت تمام مردم این زمین در آبهای بین المللی دنیا رقم خورده است که گزارش آن به سمع و نظر هموطنان می رسانم.

 

 

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی افزود: فرزندان شما ملت ایران در این مقطع زمانی و تاریخی برای اولین بار با بکارگیری دانش های نوین و حرکت در مسیر فناوری و بکارگیری تجهیزات به روز با بکارگیری ناوشکن تمام ایرانی دنا که حاصل آخرین دستاوردهای فنی و صنعتی و علمی تمام جوانان کشور در صنعت دفاعی است؛ توانستند ماموریت شناور کردن این ناوشکن را در قالب ماموریت کد ۳۶۰ در دور کره زمین اجرا کنند.

 

 


امیر دریادار ایرانی خاطر نشان کرد: مدت این ماموریت دریانوردی ۲۱۳ روز عملیاتی بوده و این ناوگروه در مسیر اقتدار و در مراجعت در محدوده خلیج عدن مأموریت اسکورت ناوهای تجاری و نفتی را نیز برعهده داشته است.

 

 

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: این ماموریت از مهر ماه ۱۴۰۱ این مأموریت شروع شد و در نقشه دریانوردی این ناوشکن به سمت شرق حرکت کرده و با توجه به برقراری دیپلماسی ارتباطات و تعاملات با همسایگان در مسیر خود از کشور هندوستان و اندونزی بازدید کرده و برای اولین بار به پهنه اقیانوس آرام گام گذاشته است و در شمال قاره اقیانوسیه ادامه مسیر داده و به محدوده مرکزی اقیانوس آرام حضور یافته و در این منطقه مهم با توجه به ویژگی‌های حوزه اقیانوسیه رزمایش مشترک انقلابی را با احراز تمام تمرینات انجام داده است.

 

 

امیر دریادار ایرانی با بیان اینکه این ناوشکن بیش از ۸ هزار مایل دریایی عرض دریا را طی کرده که در این مسیر شناورهای مدعی غرق شدند، گفت: این ناوگروه سه توفان سهمگین را پشت سر گذاشته و از محدوده آمریکای لاتین عبور و وارد اقیانوس اطلس شده است.

 

 

وی ادامه داد: این ناوگروه توانسته در این مأموریت و مسیر طولانی بدون هیچ گونه حادثه‌ای انجام دهد، در حالی که شناورهای کشورهای مختلف در این مسیر دچار مشکلات فراوانی می شود. ناوگروه ۸۶ برای اولین بار در قاره آمریکا حضور یافته و در مسیر خود بازدید از کشور برزیل داشت و توانسته به خوبی ماموریت خود را انجام بدهد.

 

 

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز به لطف خداوند و دعای مردم عزیزمان به سمتی رفته که می تواند دریا را به کنترل خود در بیاورد و الحمدالله با حضور در آفریقای جنوبی و اقیانوس های آرام و اطلس و اقیانوس هند پرچم جمهوری اسلامی ایران را به اهتزاز در آورد و هم اکنون در منطقه خلیج عدن حضور دارد.

 

 

وی یادآور شد: ملت عزیز، فرزندان شما در ناوگروه ۸۶ از ۲۹ استان در این ماموریت حضور دارند و توانستند با اقتداری مثال‌زدنی دنیا را طی کنند بنابراین بر خود لازم می‌دانم به عنوان فرزند ایران از تمامی مسئولان، نخبگان و جوامع علمی و دانشگاهی که آشنا به این عرصه هستند و در این مسیر به نیروی دریایی ارتش کمک کردند، تشکر کنم.

 

 

وی با بیان اینکه این ماموریت عظیم و چشمگیر با توان داخلی به دست آمده و ما توانستیم در این مسیر همه اقیانوس ها را پشت سر گذاشته و از تنگه های راهبردی جهان عبور کنیم خاطر نشان کرد: ما در این مأموریت هر جا که منافع جمهوری اسلامی ایران نیاز داشته باشد در آن منطقه توانستیم حضور داشته باشیم.

 

 

امیر دریادار ایرانی تصریح کرد: امروز مفتخرم که اعلام کنم فرزندان شما به عنوان دست بلند نظام در جایگاه قرار دارند که به عنوان لبه بیرونی دفاع از آرمان‌های ملت شریف ایران با خودباوری و قدرت توام با اقتدار و عظمت ایران اسلامی را به نمایش بگذارند.

 

 

وی ادامه داد: ایران اسلامی با تقویت مولفه‌های قدرت دریایی و با رویکرد صلح طلبانه، توانسته منافع و اهداف خود را پیگیری کند یکی از عرصه‌های غیرقابل اغماض در این زمینه عرصه دریایی است.

 

 


وی یادآور شد: کشور ما یک کشور دریایی است و در شمال و جنوب کشور مستقیما با دریا در ارتباط هستیم و از این طریق می‌تواند با همه کشورها ارتباط برقرار کند پس می تواند در این عرصه نه تنها با نمایش توانمندی دریایی خود بلکه در تامین امنیت تجارت دریایی و بهره‌برداری از منابع اقیانوس اهداف خود را پیگیری کند.

 

 

فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: امروز جهان با خطرات بیشتری در عرصه دریا روبروست، حراست و حفاظت از منافع دریایی و همچنین برقراری امنیت در محورهای مواصلاتی و حفظ امنیت آبراهه‌ها در این زمان به توان دستان جوانان این کشور و شما مردم عزیز ایران اسلامی رقم خورده و همرزمان من در نیروی دریایی راهبردی ارتش توانستند پرچم افتخار دریایی ایران را در جهان به اهتزاز درآورند.

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر عکس العمل کشورهای بیگانه نسبت به این مأموریت اظهار کرد: برخی از بیگانگان در منطقه ما به دنبال برهم زدن موازنه هستند اما نظام مقدس ما با توان و اقتدار دریایی خود توانسته در حوزه هندسه نظم نوین جهانی حرف بزرگی را بزند و خودش را به جهانیان ثابت کند.

 

 

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: نظم جهانی لیبرال به سمت چند قطبی شدن در حال تغییر است و قدرت‌های نو ظهور هم در حال توسعه قدرت خود و ائتلاف هستند و در این بین گفتمان ایران هم گفتمان مقاومت، صلح و حمایت از مظلومین در جهان است. دشمنان باید بدانند ایران اسلامی و انقلابی هرگز منزوی نمی شود بلکه ایران تحریم گریز و انزوا ناپذیر است.

 

 

وی اظهارداشت: انجام ماموریت توسط ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش و عبور از اقیانوس‌های مختلف نشان داد که ملت شریف ایران را نمی‌توان محدود کرد و این ملت با اقتدار و صلابت در مسیر آرمان‌های خود حرکت خواهند کرد.

 

 

وی گفت: ناوگروه ۸۶ در رزمایش ذوالفقار ارتش، شرکت کرده است و پرواز بالگرد، پهباد، تیراندازی و عملیات‌های زیر دریایی در این ماموریت و در قالب رزمایش مشترک ارتش انجام شد.

 

 

وی گفت: امروز ناوشکن تمام ایرانی دنا تعجب تمام دنیا را برانگیخته است که چگونه  توانسته در آبها دور دنیا  و در سهمگین ترین اقیانوس های دنیا حضور یابد که این حضور تداوم یافته و دستاوردهایی را تجربه کرده که به سمع و نظر مردم می رسد. حضور ما در این مأموریت و پیام ما به جامعه جهانی صلح  و امنیت و اقتدار ایران اسلامی است و جز آن مأموریت دیگری را دنبال نمی کند.

 

 

بنابراین گزارش در پایان این مراسم از تمبر یادبود ناوگروه ۸۶ رونمایی شد.

کد خبر 1266708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha