کاهش بداخلاقی های اجتماعی در تعامل جامعه با قوه قضاییه

تعامل بین ارکان مختلف جامعه از جمله دانشگاه ها و تشکل های مردمی با قوه قضاییه برای کاهش بد اخلاقی ها و وقوع جرم است که این تعامل در استان اصفهان رقم خورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، روند فزاینده پرونده های قضایی و ناهنجاری های اجتماعی برای جامعه اسلامی نگران کننده و نیازمند برنامه ریزی و همکاری های مشترک برای درمان این درد بوده و نباید این ماموریت بر عهده یک نهاد قرار گیرد.

قوه قضاییه وظیفه پیشگیری از وقوع جرم را در کنار دیگر ماموریت های خود دارد اما تحقق این موضوع مستلزم مشارکت و همکاری جامعه است که تشکل های مردمی مثل سمن ها، مساجد، کانون های فرهنگی و هنری و انجمن های علمی و دانشگاهیان در این خصوص ماموریت مهمی دارند.

 

استان اصفهان پیشگام در این جریان موثر شده و با راه اندازی مراکز صلح و مشاوره در مساجد و آموزش همگانی در مراکز دینی و همچنین تعامل دانشگاه ها با قوه قضاییه در کاهش بد اخلاقی ها و پرونده های قضایی شده است.

راه اندازی مراکز تخصصی حقوقی برای آموزش و ایجاد فرصت های صلح و سازش در کاهش روند فزایند پرونده های قضایی بی تاثیر نبوده و امروز جامعه فراگیری مفاهیم قانونی و احترام به ارزش ها را وظیفه خود می داند.

 

آمار بالای پرونده های قضایی دادگستری استان اصفهان

 

استان اصفهان با پیشنه فرهنگی و ظرفیت بالای اخلاقی که در تاریخ خود دارد امروز با چالش روند فزاینده پرونده های قضایی روبرو شده که زیبنده این خطه نبوده و باید برای آن کار کرد.

تقویت باورهای دینی برای کاهش ناهنجاری های اجتماعی از طرفی و کار در این حوزه برای گسترش فرهنگ صبر و گذشت جز الزامات به حساب می آید.

 

رئیس کل دادگستری اصفهان، اطاله دادرسی را چالش بزرگ برای دستگاه قضایی این استان اعلام کرد و گفت:  آمار بالای پرونده های قضایی دادگستری استان اصفهان از سطح آمار کشور هم بالاتر است.

حجت الاسلام اسدالله جعفری افزود: همین آمار بالا اطاله دادرسی را افزایش داده که پیشگیری از وقوع جرم و افزایش نیروی انسانی برای رسیدگی به پرونده ها می تواند، سرعت کار را افزایش دهد.

وی ادامه داد: جامعه با کمک به دستگاه های قضایی برای آموزش، پیشگیری از وقوع جرم و قانونمداری می تواند کاهش پرونده ها را رقم بزند و در تحول دستگاه قضایی نقش آفرینی کنند.

 

حجت الاسلام جعفری با اشاره به اینکه دانشگاه ها نقش مهمی در این خصوص دارند، تصریح کرد: از اساتید دانشگاهی در کمسیون های تخصصی استفاده می شود و همکاری دانشجویان و اساتید رشته حقوق می تواند در تحول قضایی و رسیدن به برنامه این حوزه نقش داشته باشد.

 

تعامل دانشگاه ها در توسعه علمی و پیشگیری از جرم



دانشگاه ها هر کدام در رشته های مختلف می توانند با انجام فعالیت های پژوهشی، آموزش و مطالعات راهبردی و ارائه راهکار به افزایش قانونمداری و حفظ هنجارهای اجتماعی کمک کنند.

عوامل موثر بر وقوع رفتارهای ضد اجتماعی مثل کشف حجاب نمونه ای از موضوعات پژوهشی و جامعه شناختی است که جامعه دانشگاهی با بررسی آن و ارائه راهکار قادر به پیشگیری از وقوع جرم هستند.

دانشگاه های استان اصفهان با راه اندازی مراکز تخصصی حقوقی در این حوزه وارد شده اند و علاوه بر توانمند سازی دانشجویان حقوق به توسعه علمی کمک کرده اند و از طرفی مطالعات راهبردی و ارائه ایده ها و روش ها توانسته درکاهش نگرانی های جامعه کمک کند.

 

راه اندازی کلینیک تخصصی حقوق در دانشگاه پیام نور

 

تیم رشته حقوق دانشگاه پیام نور و انجمن علمی حقوق این دانشگاه با برگزاری برنامه های مشترک حقوقی به توسعه علمی و تحقق ماموریت های قوه قضاییه از دریچه علمی کمک کرده اند.

راه اندازی کلینیک تخصصی حقوق و انعقاد تفاهم نامه با دادگستری کل استان اصفهان توسط دانشگاه پیام نور قدرت قابل توجه ای برای و توسعه علمی و تعاملات مشترک برای کاهش ناهنجاری ها و پرونده های قضایی خواهد شد.

 

دانشجویان رشته های حقوق و دیگر رشته های دانشگاهی می توانند هر کدام نقش خود را در ماموریت عظیم تحول قوه قضاییه و کاهش جرم، مشکلات اجتماعی و پرونده های قضایی داشته باشند.

همین دانشجویان و اساتید دانشگاهی نه تنها در مرکز علمی و محل فعالیت خود بلکه در محله سکونت با محوریت موسسات مردم نهاد و مساجد می توانند نقش آفرینی کنند.

صلح وسازش، آموزش افراد، پیشگیری از وقوع جرم و حمایت اجتماعی از جمله اقدامات موثر و اثر بخش در حوزه اجتماعی خواهد بود.

 

 

 

کد خبر 1267567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha