مختومقلی فراغی از سرآمدان تفکر توحیدی و حلقه مستحکم اتحاد اسلامی است

زنگانه گفت: مختومقلی فراغی از جمله سرآمدان تفکر توحیدی و از حلقه های بلند و مستحکم اتحاد اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان گلستان، علی محمد زنگانه عصر امروز (پنجشنبه 28 اردیبهشت) در مراسم نکوداشت 290 مین سالروز تولد شعر و عارف ایرانی ترکمن «مختومقلی فراغی» در آرامگاه این شاعر شهیر در روستای آق توقای مراوه تپه استان گلستان گفت: جغرافیای فرهنگی ایران اسلامی بسیار گسترده تر از جغرافیای سیاسی آن است و فرهنگ و تمدن این سرزمین از دیرباز حضوری سازنده در اقصی نقاط عالم داشته است.

 

استاندار گلستان افزود: ما شاهد حضور ستارگانی در دامن ایران اسلامی بودیم که شکوفایی اندیشه ها و افکارشان از تمدن ایران اسلامی سرچشمه گرفته تا آن جایی که شاعران و عرفای این سرزمین از پیشگامان معرفت بودند و روح جامعه نیز نشات گرفته از روح قدسی این اشخاص الهی است.

 

وی ادامه داد: مختومقلی فراغی و ارادت ایشان به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بعد معرفتی عمیق به اشعار او بخشید.

 

زنگانه با بیان اینکه مختومقلی فراغی از جمله سرآمدان تفکر توحیدی و از حلقه های بلند و مستحکم اتحاد اسلامی است، گفت: وی عارفی دیندار و شاعری خداشناس بود که حکمت، ادبیات و برادری را به خوبی معنا می کند، به گونه ای که نه تنها ترکمن ها بلکه همه ایرانیان دانش دوست و علاقمندان به فراگیری علم و عرفان و بصیرت از دیگر کشورهای جهان از سرچشمه معرفتی زلال وی بهره می گیرند.

 

وی، تجلیل از این شاعرعزیز را تجلیل از انسانیت دانست و افزود: این شاعر ارزشمند با الهام گیری از سیره نبوی عارفانه به خاطر آرمان های حق جویانه کوشید تا حلاوت وحدت اسلامی و شیرینی استقلال و آزادی و رهایی از ظلم را به مردم بچشاند.

 

استاندار گلستان ادامه داد: او همچون فردوسی یک اثر ادبی، چون حافظ شوریدگی عارفانه و مانند سیدجلال اندیشه الهی را با بن مایه جملات فلسفی برای نسل آینده به یادگار گذاشت.

 

وی با بیان اینکه می توان از مختومقلی فراغی در کنار سایر عارفان به عنوان سمبل تفکر، تدین و ... یاد کرد، گفت: اندیشه مختومقلی فراغی، اندیشه محبت، وحدت، اتحاد و همدلی است.

 

زنگانه اظهارداشت: استان گلستان سرزمین برادری، نگارستان ایران اسلامی و رنگین کمان اقوام است و بخاطر این برادری و الفت خدا را شاکریم و در مقابل خداوندی که الفت و برادری و محبت را در بین اقوام و مذاهب در گلستان و در قلب ها قرار داد سجده شکر بجا می آوریم.

 

 

کد خبر 1267667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha