توجه به اقتصاد هنر لازمه ماندگاری آن است

اعلایی گفت: از امروز باید در ارکان موثر حاکمیت در حوزه میراث فرهنگی و هنر، موضوع اقتصاد هنر در دستور کار قرار گیرد که این امر در ماندگاری و توجه نسل های بعد به این حوزه اثرگذار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، محمدمهدی اعلایی- استاندار قزوین- در آیین ملی نکوداشت پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس خوشنویسی و میراث مکتوب که امروز (شنبه ۳۰ اردیبهشت) در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: احیای پیشینه پرافتخار قزوین رخ نمی داد اگر هنرمندان پرچم پرافتخار خوشنوسی را به اهتزاز درنمی آوردند و وقتی امروز نام پرافتخار پایتخت خوشنویسی برای قزوین نامگذاری می کنیم، تنها متکی به گذشته نیست بلکه متکی به نامدارانی است که به تثبیت این جایگاه کمک می کنند.

 

استاندار قزوین ادامه داد: جایگاه خوشنویسی استان در سطح ایران اسلامی و فراتر از مرزهای کشور شناخته می شود و این موضوع دارد نهادینه می شود که اینجا زبانزد و صاحب سبک و ادعا در حوزه خوشنویسی است.       

 

وی عنوان کرد: این ویژگی های قزوین در کنار بسیاری از داشته های منحصر به فرد استان است که متکی به تاریخ کهن و عمیق این دیار و داشته های پرافتخار تاریخی، طبیعی و فرهنگی است که این استان را می تواند بییشتر نام آور کند و این امر مسئولیت ما، شهروندان و کسانی است که دل در گرو شناساندن مزیت های قابل توجه ایران اسلامی بزرگ دارند.

 

اعلایی اعلام کرد: تلاش می کنیم در سطح استان با هماهنگی بین نهادهای متولی، نخبگان و مجموعه های مردمی که می توانند در این جایگاه نقش آفرینی کنند، این جایگاه را ارتقا دهیم، قزوین داشته هایی دارد که آنگونه که باید شناسنانده نشده و برگزاری برنامه هایی از این دست می تواند به طی سریع این مسیر کمک کند.

 

وی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که نسبت به آن دغدغه داریم بحث اقتصاد میراث فرهنگی، اقتصاد گردشگری و اقتصاد هنر است و در شرایط حاضر یکی از الزامات، توجه به اقتصاد هنر است و در ادارات میراث فرهنگی و فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برای این موضوع برنامه داشته باشند و در کنار ظرفیت هنری باید اقتصاد خوشنویسی هم مورد برنامه ریزی قرار گیرد.

 

استاندار قزوین گفت: از دیگر ظرفیت های قزوین قرار گرفتن در کنار یکی از اصلی ترین مسیرهای مواصلاتی کشور است به طوری که روزانه یک میلیون تردد خودرو در مسیرهای مواصلاتی داریم که رود نیلی از فرصت هاست و اگر بناست چیزی به فروش رود، به نمایش گذاشته شود و در کانون توجه قرار گیرد، این حجم تردد و فرصت دیده شدن نعمت دیگر خدادادی به این جغرافیاست.

 

وی خاطر نشان کرد: استان قزوین به لحاظ موقعیت جغرافیایی، ظرفیت های کشاورزی، مزیت های صنعتی، تاریخی و ظرفیت های جغرافیایی وضعیت منحصر به فردی دارد و قزوین آمیخته ظرفیت های تاریخی و طبیعی است و از همه اینها مهمتر و اثرگذار تر، فرهنگ منحصر به فرد و انسان های اصیل و باشرافتی است که در این جغرافیا زندگی می کنند.

 

اعلایی یادآور شد: از امروز باید در ارکان موثر حاکمیت در حوزه میراث فرهنگی و هنر، موضوع اقتصاد هنر در دستور کار قرار گیرد و اگر بنا باشد در آینده چنین گردهمایی داشته باشیم باید گزارش شود در حوزه اقتصاد هنر چه اقداماتی انجام شده که در ماندگاری و توجه نسل های بعد به این حوزه اثرگذار است.

 

کد خبر 1267875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha