بازخوانی و تبیین حقیقت وجودی زنان در طرح «زن؛ آیینه خالق»

طرح «زن؛ آیینه خالق» با هدف بازخوانی و تبیین حقیقت وجودی زنان و وجوه مختلف زن تراز اسلام برای زنان، تغییر روند رایج زندگی زنان به سبک مورد قبول اسلام و فرهنگ ایرانی نگاشته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، زهرا اسلامی نیا در جلسه تشریح طرح «زن آیینه خالق» در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی که با حضور دکتر حاجیلویی قائم مقام دبیر شورا، دکتر مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، دبیر کارگروه زیست عفیفانه، 7نفر از اساتید عضو شورا، نماینده مرکز پژوهشهای مجلس و چند نفر از اعضای موسسه طراحان هویت اسلامی برگزارشد گفت: این طرح بر مبنای نکاه خالق در قرآن نسبت به زن، سنت، سیره بزرگان ، نگاه مترقی امامین انقلاب به زنان و به طور خاص آیه 97 سوره مبارکه نحل و باارایه یک مدل الگوگیری از حضرت فاطمه (س) که همه زنان بزرگ در ذیل ان بانو قابل دیدن وشنیده شدن والگو دهی هستند، برای همه زنان و دختران و در قالب دو برنامه پنج ساله طراحی شده است.  

 

پژوهشگر مسایل فرهنگی واجتماعی افزود: در طرح زن آیینه خالق ویژگی های زنان از حیث هوش و استعداد، تا ایمان و شخصیت و تأهل و تجرد و حتی دهک درامدی و سایر حیث های وجودی مورد رصد قرار گرفته است تا حل مسئله زنان به دست خود زنان تک ساحتی و تک بعدی نباشد.  

 

وی با اشاره به عمومی ترین مسایل رایج در زندگی زنان گفت: ضعف شناخت وظایف الهی در چهارعرصه ارتباطی انسان شامل خود، خدا، خلق و خلقت از عمومی ترین مسایل رایج در زندگی زنان است. وی افزود: وجود مراتبی از انواع فقر، اعم از حقوقی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی در اکثر زنان حتی تحصیلکرده تا گرفتاری در چنبره بعضی رسم های غلط حتی در ازدواج، تا نداشتن جهت معین، استراتژی مشخص و اولویت در زندگی از سایر مسایل و معضلات رایج در بین اکثریت زنان می باشد که نتایج ان ابتدا برای خود زنان و سپس در خانواده و بعد در جامعه پدیدار می شود. بعنوان نمونه بیان می شود که زنان شجاع و با اعتماد به نفس لازم می نوانند فرزندان شجاع وقوی چه در جایگاه یک پدر چه در جایگاه یک مسئول تربیت نمایند. پس سر ریز و باخورد ضعف های موجود در زنان در جامعه سازی فرهنگ سازی و حتی در تمدن سازی خود را نشان می دهد. رشد و توسعه ی خود اگاهی در بین دختران، زنان و مادران است که نسل امروز و نسل های فردا را می سازد. مواجهه ی امروز ما با ناهنجاری در موضوع پوشش نوعی پاسخ غیر مستقیم زنان و دختران به وجود این مسائل در زندگی آنان است. حل این مسائل خودبخود بخشی از ناهنجاری های موجود را رفع خواهد کرد چراکه عمل انسان اصولا خود اگاه است و گاه از منابع نگرشی و بینشی او ریشه می گیرد. گاه از گرایش های مختلفی که امروز فضای بی در وپیکر مجازی جهت دهنده ی بخشی از آن است و حاکمیت بابد برای آن تدبیر اصولی و قابل اجرا داشته باشد.

 

اسلامی نیا با اشاره به مسایل مهم بانوان در ادارات تاکید کرد: کم توجهی به پوشش مناسب توسط زنان در ادارات، بانک ها، بیمارستان ها، ارتباط بعضا ناصحیح با همکاران جنس مخالف و گاه بدگویی های زنانه از مسائلی است که نیاز به توجه دارد. توجه به قانون مندی و رعایت الزام اور وظایف کارمندی در جمهوری اسلامی از مواردی است که علاوه بر خوداگاهی زنان، می تواند رفع کننده ی این مشکل باشد.

 

 

وی در ادامه با اشاره به مسایل اختصاصی بانوان در طیف های مختلف توضیح داد: مسایل پیش روی بانوان فرهنگی دسته بندی دارد و مسایل دانش آموزان دختر دسته بندی دیگر که هریک در جای خود نیازمند پاسخ مناسب است. مابرای بازگشت دخترانمان به محیط غنی هویتی ایرانی واسلامی طرح زیبا و جذاب، رویای دخترانه دنیای دخترانه را از کلان طرح زن استخراج کرده ایم و با وزارت آموزش و پرورش نیز برای اجرای ان جلساتی برگزار شده است.

 

وی در ادامه با اشاره به هشت راهبرد مواجهه با مسایل پیش روی زنان: بازخوانی همه بعدی هویت زن، ترویج و توسعه و... را از راهبردهای حل مسایل پیش روی بانوان دانست.  

 

اسلامی نیا در بخش دیگر تبیین طرح زن آیینه خالق با اشاره به اهداف این طرح گفت: بازخوانی و تبیین حقیقت وجودی زنان و وجوه مختلف زن تراز اسلام برای زنان، تغییر آرام روند رایج زندگی زنان به سبک مورد قبول اسلام و فرهنگ ایرانی از جمله اهداف این طرح می باشد.

 

کارشناس مذهبی و مسایل خانواده با اشاره به ضرورت تهیه طرح زن آیینه خالق گفت: ترسیم آنچه که اسلام، انقلاب و امامین انقلاب از زن بیان کرده اند تا زنان در هر شغل و مسئولیت و جایگاهی که هستند، خود را در این آیینه ببینند و محک بزنند و همچنین در راستای اجرای صلاح دبد رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد مرکز فرا قوه ای زنان، حل مسئله زن به دست خود زنان، ایجاد امکانی برای تحقق طلبکاری ما از تمدن مدرن در موضوع زن و فضای واقعی مواجهه، تفکر، رشد و فعالیت سازنده برای دختران و زنان با هدف پی ریزی تمدن نوین اسلامی از نتایج اجرای این طرح کلان می باشد.

 

 اسلامی نیا، فعال فرهنگی سیاسی و طراح این طرح، با اشاره به فواید اجرای طرح زن آئینه خالق گفت: سازماندهی امور زنان، زمینه سازی رفع آسیب ها، رشد زنان و دختران، بکارگیری ظرفیت های بالقوه و بالفعل زنان، ایجاد اولین جایگاه بازخوانی حقیقت خود برای زنان، ایجاد باشگاه های دخترانه، همسرانه و مادرانه، ساماندهی فعالیت های بدون سازماندهی بانوان، کارآفرینی برای زنان، ایجاد اندیشکده های فعال مرتبط، ارایه محتوای فاخر فرهنگی از زبان انقلاب اسلامی، رویشگاه قاسم سلیمانی خطاب به دختران و زنان و تولید درآمد گردشگری و ایجاد جاذبه های گردشگری فرهنگی وفعال کردن صنعت فرهنگ از جمله فواید اجرای این طرح کلان می باشد.

 

 

این پژوهشگرحوزه عفاف وحجاب با اشاره به ابعاد طرح زن آیینه خالق گفت: ابعاد آموزشی، پژوهشی، معرفتی، هنری، رسانه ای، تبلیغی، تمرینی، تربیتی و مشاوره ای در این طرح وجود دارد. ترسیم الگوریتم های حل مسایل زنان در دسته بندی های مختلف دربرنامه های این طرح قرار دارد.

 

اسلامی نیا ادامه داد: موضوعات مطرح در طرح زن آئینه خالق بر اساس نقش های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، علمی، حقوقی، عبادی و بندگی، در برهه های دختری، همسری، مادری تعریف شده است و در قالب طرح مذکور به چالش ها و دغدغه های پیش روی بانوان پرداخته ایم و راهکارهای مواجهه با مسایل مختلف را ارایه کرده ایم.

 

وی گفت: با اجرای طرح زن آئینه خالق می توان به اقناع زنان در سطوح فرهنگی و اجتماعی و پاسخ به نیازهای آنها پرداخت و با برگشت دادن آنان به محیط دوستانه و عزت مندانه فرهنگی از سرعت حرکت مسایل زنان به سطح سیاسی و بعضا حتی امنیتی جلوگیری کرد.

 

مدیر مسئول موسسه طراحان هویت اسلامی، در ادامه خاطرنشان کرد: امکان حضور هدفمند، مفید، کم ضرر و متفکرانه اکثر زنان در فضای مجازی، و مشارکت انان در حل مسایل زنان به حرکت درمسیر دستیابی به وضعیت مطلوب، درباره زنان از دیگر مزایای اجرای طرح زن آئینه خالق است.

 

این طرح تحقیقی پژوهشی در اسفند 96 از طرف نگارنده، بعنوان مسئول امور زنان وخانواده ستاد امربه معروف استان البرز و در جلسه ستاد مطرح شد و با موافقت ایت الله حسینی همدانی نماینده محترم و اگاه ولی فقیه در استان البرز و رییس ستاد، مطالعات ان شروع شد و با حمایت معنوی ایشان و دبیر وقت ستاد استان سردار مولایی ادامه پیداکرد.

درسال ۹۹ و با هدف تمرین نحوه ی تقسیم کار در مدل پیشنهادی طرح (شهرک بانو) بیست وپنج گروه جهادی ثبت شد وتقسیم کار انجام گرفت و گروه ها فعال شد. تا سال 99 جلسات نیز در دفتر امام جمعه کرج و یا در مصلی و ستاد نماز جمعه کرج تشکیل می شد و بعد از تغییر سیاست ستاد مرکز و تغییر چارت سازمانی ستاد، ادامه پیگیری های طرح در موسسه طراحان هویت اسلامی و با تشکیل جلسات بصورت مجازی یا در منازل اعضا و ... ادامه بافت. طرح به مسئولین مختلف ارایه گردید. اگر چه کم لطفی بعضی باعث شد کار تا کنون به مرحله اجرا نرسد و به همین دلیل فعالیت گروه ها نیز مسکوت گذاشته شد. اکنون و در شرایط فعلی کشور و توطئه های دشمن زخم خورده از انقلاب عزیز اسلامی به نظر طراحان، این طرح از مصادیق بارز برنامه داشتن برای مواجهه معقولانه ومنطقی و همه بعدی با مسئله زن و البته موضوع پوشش بانوان است. مواجهه با زنان امروز که رفتار های نابهنجار دارند، هرگز از مواجهه ی شهید عزیز ما با قاچاق چی های کرمان که حاج قاسم از انان قاسم آباد درست کرد سخت تر نیست.

 

این طرح در دو قالب اماده شده است اولا بعنوان محتوایی برای مرکز فراقوه ای زنان که رهبر معظم سال 93 فرمودند لازم است ایجاد شد. ثانیا بعنوان طرحی برای پاسخ به همه مسایل زنان در یک فضای اختصاصی بانوان با عنوان؛ شهرک بانو یا «شهر مروج سبک زندگی اسلامی ایرانی.» که نظر موافق دکتر حاجیلویی با عنوان دوم در دو جلسه مطرح گردید.

 

بر اساس این گزارش، در ادامه اعضای حاضر در نشست دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص طرح زن آیینه خالق را ارایه کردند و بر این موضوع تاکید کردند که باید شهر سبک زندگی با محوریت زن مسلمان ایرانی طراحی شود و به واسطه آنکه دشمن قوی در فضای فرهنگی کشور فعالانه کار می کند، باید به دنبال کارهای جدید و قوی در حوزه فرهنگی برویم.

 

کد خبر 1268171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha