نشست هم‌اندیشی نویسندگان دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج برگزار شد

نشست هم‌اندیشی نویسندگان دفاع مقدس و فعالان ادبیات پایداری استان کهگیلویه و بویراحمد در بنیاد شهید و امور ایثارگران استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، «سید ابوذر دیماد» امروز (۱ خرداد ماه) در نشست هم اندیشی نویسندگان و فعالان ادبیات پایداری استان کهگیلویه و بویراحمد از نویسندگان که دعوت بنیاد شهید، حوزه هنری و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس را پذیرفتند، تقدیر و تشکر کرد و گفت: این نشست هم اندیشی با هدف بررسی نگاه کنشگری و منتقدی نسبت به ادبیات پایداری و نویسندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد که از ضروریات در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، برگزار می شود.

 

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه و بویراحمد خطاب به نویسندگان حاضر در این نشست، افزود: شما به عنوان متولیان و کسانی که در این حوزه صاحب قلم، تفکر و جایگاه هستید جایگاه شما در جامعه بالا بوده و فعالیت در حوزه ایثار و شهادت پاداش اخروی نیز دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: هرچند به لحاظ «نشر شاهد» مشکل اعتباری نداریم ولی می طلبد که نویسندگان برای آثار خود در این حوزه به معاونت فرهنگی بنیاد شهید استان مراجعه کنند تا با بررسی آثار، همکاری لازم را داشته باشیم.

 

دیماد ادامه داد: هم اکنون حدود هفت کتاب حوزه ایثار و شهادت در دست اقدام داریم که باید نواقص آنها رفع شوند و روز گذشته کتاب «همپای ستاره ها» در یاسوج رونمایی شد.

 

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن اشاره به اینکه دست یاری به سوی نویسندگان در حوزه ایثار و شهادت دراز می‌کنیم، اظهار کرد: حضور پررنگی در زمینه ایثار و شهادت داشته باشید و ضرورت دارد که ما فرهنگ ایثار و شهادت، اهداف شهدا و مواردی را که انقلاب اسلامی پیگیری می‌کند را به این نسل های آینده منتقل کنیم.

 

وی یادآور شد: اعتقاد بنده این است که مسیر دهنده آرمان های این انقلاب و نظام کتاب است، هرچند که فیلم و هنر نیز جایگاه بالایی دارد.

 

دیماد بیان کرد: متاسفانه در کشور ما کتاب هنوز جایگاه واقعی خود را ندارد و این موضوع ضرورت ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را بیشتر نمایان می‌کند.

 

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: می طلبد که نویسندگان دست به قلم شوند و در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت ورود داشته باشند و اجازه ندهند کسانی برای نسل جوان ما ایده‌ای را پیش‌بینی کنند که آنها را به مسیرهای دیگری منحرف کند.

 

وی خاطرنشان کرد: اعتبارات فرهنگی نهادهای فرهنگی در سطح پایینی بوده و این موضوع مختص به بنیاد شهید و امور ایثارگران نیست، بلکه همه ادارات و نهادهای فرهنگی با این مشکل مواجه هستند.

 

دیماد افزود: با توجه به کمبود اعتبارات در حوزه فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران، حوزه هنری، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس باید تدبیری بیندیشیم و صرفاً به دستورالعمل ها اکتفا نکنیم و در زمینه کتاب و فعالیت های فرهنگی تلاش کنیم تا از دیگر محل های اعتبارات در این زمینه ها بهره ببریم.

 

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران استان در حوزه فیلم و فعالیت های فرهنگی علیرغم کمبود اعتبارات تلاش می‌کنیم تا برنامه ها به بهترین نحو برگزار شوند.

 

وی خواستار برگزاری نشست‌های ماهیانه نویسندگان فعال ادبیات پایداری استان در بنیاد شهید و امور ایثارگران شد و ادامه داد: نویسندگان و فعالان این حوزه می توانند در زمینه اجرای مطلوب برنامه ها و فعالیت ها در این بنیاد به بحث و تبادل نظر و ایجاد اتحاد، انسجام و همفکری بپردازند.

 

دیماد ضمن تاکید بر ضرورت برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب هایی که چاپ می شوند، افزود: ضرورت دارد که اصحاب رسانه نیز کتاب‌های مطلوب چاپ شده را برای شناخت بیشتر مردم به آنها معرفی کنند.

 

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: یکی از معضلات همه دستگاه ها آرشیوسازی فعالیت ها و اقدامات است و می طلبد آثار و کتاب های تولید و چاپ شده در زمینه ایثار و شهادت در این محل ضبط و نگهداری شود.

 

وی خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی یک ضرورت است که می طلبد این کارگاه ها به ویژه در بین دانش آموزان برگزار شود و بنیاد شهید این آمادگی را دارد با حضور اساتید این کارگاه ها را برای نویسندگی بهتر دانش آموزان در مدارس برگزار شود.

 

دیماد تاکید کرد: ارتباط بین دستگاه ها و نهادهای فرهنگی نیز باید مدنظر باشد و می طلبد در راستای اجرای بهتر فعالیت ها و برنامه ها این ارتباط ها بیش از پیش باشد.

 

گفتنی است، آموزش مستمر، دیدار مستمر، ایجاد دبیرخانه فعال، ایجاد نمایشگاه دائمی کتاب و نوشتار، برگزاری کارگاه آموزشی، حمایت از نویسندگان و توجه به جایگاه آنها، توجه به مسئله تولید و عرضه محصولات فرهنگی، توجه به سوژه های ناب، آرشیو و مستندسازی، جمع آوری و مکتوب کردن آثار راویان دفاع مقدس، اختصاص هزینه به فعالیت های نویسندگان، شناخت صحیح از فرهنگ و علم ادبیات، خط و استفاده از کارشناسان تخصصی در حوزه ادبیات پایداری از جمله موارد مطرح شده در این نشست بود.

 

«زنان و دفاع مقدس»، «تقویت مشارکت نویسندگان در حوزه ادبیات پایداری»، «بررسی آسیب‌ها و مسائل پیرامونی» و «راهبردهای دستگاه‌های اجرایی در حوزه ادبیات دفاع مقدس» از مهم‌ترین محورهای این نشست بود.

کد خبر 1268383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha