راه اندازی مراکز نیکوکاری تخصصی قرآن در استان‌ها

انجم شعاع از راه اندازی مراکز نیکوکاری تخصصی قرآن در استان ها همزمان با دهه کرامت خبر داد و گفت: با توافق کمیته امداد امام خمینی(ره) مقرر شد تا پایان دهه کرامت، مراکز نیکوکاری تخصصصی قرآن در تمامی استان‌ها راه‌اندازی شود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «محمد انجم شعاع» در نشست رسانه‌ای اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با موضوع «راه‌‌اندازی مرکز نیکوکاری تخصصی قرآنی» از راه اندازی مراکز نیکوکاری تخصصی قرآن در استان ها همزمان با دهه کرامت خبر داد و گفت: با توافق کمیته امداد امام خمینی(ره) مقرر شد تا پایان دهه کرامت، تمام مراکز نیکوکاری تخصصصی قرآن در تمامی استان‌ها راه‌اندازی شود.

 

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به فعالیت های موسسات قرآنی در مناطق، شهرستا‌ن‌ها، استان‌ها و حتی با گستره ملی و بین‌المللی افزود: فعالیت برخی از مؤسسات بزرگ قرآنی از محل موقوفات مردمی انجام می شود، تعدادی از مؤسسات قرآنی نیز فعالیت‌های خود را با حمایت‌های دولت انجام می دهند که وابستگی به دولت باعث نوساناتی در اعتبارات اختصاصی می شود.

 

وی با اشاره به جایگاه وقف قرآنی و توسعه این فرهنگ، خاطرنشان کرد: طبق برخی گزارش های سازمان اوقاف و امور خیریه، کمتر از ۲ درصد و در برخی مواقع کمتر از یک درصد به وقف قرآنی اختصاص یافته است که این امر بیانگر مظلومیت وقف در امور قرآنی است. موقوفات قرآنی اندک باعث شده است تا فعالیت های قرآنی در کشور همچنان با حمایت های مردمی انجام شود.

 

انجم شعاع با اشاره به ورود کمیته امداد امام خمینی (ره) در حوزه فعالیت های قرآنی، تصریح کرد: در توافقی که با کمیته امداد امام خمینی (ره) انجام شده است، مراکز نیکوکاری تخصصی قرآن در مراکز استان های سراسر کشور راه اندازی می شود تا حلقه واسطی بین خیران و فعالان در حوزه قرآن باشد.

 

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در خصوص روند راه اندازی مراکز نیکوکاری تخصصی قرآن در مراکز استان ها توضیح داد و گفت: مسئولان کمیته امداد، کمتر از ۲۴ ساعت با صدور مجوزهای لازم راه‌اندازی «مرکز ملی نیکوکاری تخصصی قرآن» را تأیید کردند و موضوع به اتحادیه کشوری ابلاغ شد. هماهنگی‌های لازم و جدی نیز در جلسه مشترک مدیران اتحادیه استان‌ها و مرکز نیکوکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) اول خردادماه انجام شد تا این مرکز تخصصی در هر استان با نام اتحادیه شکل بگیرد.

 

وی ادامه داد: اتحادیه کشوری موسسات و تشکل های قرآن و عترت در فرایند دریافت کمک‌های مؤمنانه و خیرین و متبرعات فقط به عنوان نقش ستادی عمل می‌کند و استان‌ها با راهنمایی کمیته امداد امام خمینی (ره)، حساب‌ بانکی افتتاح می کنند که حق برداشت از این حساب فقط در اختیار اتحادیه استانی می باشد.

 

انجم شعاع افزود: مقرر شده است تا هیئت مدیره و اجرایی مرکز نیکوکاری تخصصی قرآن با حضور ۵ تا ۸ نفر متناسب با آیین‌نامه هر استان و وسعت و جمعیت هر استان تشکیل شود.

 

وی با بیان اینکه اعلام رسمی راه‌اندازی قطعی مراکز نیکوکاری تخصصی قرآن در استان‌ها همزمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) انجام می‌شود، گفت: اختصاص کدهای واریزی وجه در اختیار متبرعان و خیرین براساس توانایی و با انتخاب فرد براساس اولویت‌های خیرین در حوزه آموزش عمومی، تخصصی، امر حفظ قرآن در اجزای مختلف و کمک به خرید تجهیزات آموزشی و قرآنی در مناطق محروم و عزم برای توسعه فرهنگ قرآنی از دیگر اقدامات در حوزه حمایت از فعالیت های قرآنی است.

 

انجم شعاع خاطرنشان کرد: پس از بررسی عملکرد و فعالیت مراکز نیکوکاری تخصصی قرآن، در صورت اجرای موفقیت‌آمیز، این کار طی شش ماه آینده در سطح شهرستان توسعه می یابد تا هسته‌هایی را در شهرستان‌ها ایجاد و منابع را قطره قطره جمع کنیم تا دریایی از الطاف بیکران الهی از طریق کمک‌های مؤمنانه خیرین در اختیار مجموعه‌های مردمی قرآن قرار گیرد. تصویر روشنی در تمام سامانه‌ها در اختیار اصحاب رسانه و خیرین قرار می‌گیرد که هزینه‌های دریافتی به چه شکل در خدمت قرآن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

 

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت یادآور شد: لاله افتخاری به عنوان مشاور بخش بانوان کمیته امداد امام خمینی(ره) در اجرایی شدن راه اندازی مراکز نیکوکاری تخصصی قرآن همراهی و مشارکت داشت.

 

انجم‌شعاع همچنین با اشاره به وضعیت بیمه‌ای ۲۷ هزار معلم و مدیر مؤسسات قرآنی گفت: با همکاری خوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سال‌های گذشته ۱۴ هزار نفر از معلمان، عضو صندوق هنر شدند که بیش از ۶ هزار نفر از بیمه فعالان قرآنی بهره‌مند شدند. 

 

وی ادامه داد: برای عضویت معلمان و مدیران مؤسسات قرآنی در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، ‌روستاییان‌ و عشایر پیگیری هایی انجام شده است که در این بخش نیز حدود ۶ هزار نفر عضو صندوق هستند که از این تعداد ۳ هزار و ۸۶۸ نفر بیمه شده‌اند.

 

کد خبر 1268402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha