عملیات بیت المقدس پیامدهای بین المللی و منطقه ا ی دارد/آزادسازی خرمشهر به همگی درس وحدت و انسجام داد

امیر اکرمی نیا عملیات بیت المقدس را یک عملیات کم نظیر عنوان کرد و گفت: این عملیات سرفصلی از لحاظ عملیاتی و تاکتیکی در حوزه نظامی محسوب می شود و دارای پیامدهای بین المللی و منطقه ای است.

امیرسرتیپ محمد اکرمی نیا، معاون هماهنگ کننده سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد عملیات بیت المقدس و سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: خرمشهر بعد از 35 روز مقاومت در مقابل رژیم بعث در چهارم آبان 59 به اشغال دشمن درآمد و 19 ماه در تصرف نیروهای رژیم بعثی قرار داشت. بعد از مدتی که توانستیم مانع پیشرفت دشمن شویم و آنها را تثبیت کنیم، شروع به طراحی عملیات های آفندی کردیم که یکی از این عملیات های مهم عملیات بیت المقدس بود که از 10 اردیبهشت سال 61 آغاز شد و در 3 خرداد 61 به پایان رسید و منجر به آزادسازی خرمشهر شد. این عملیات یک عملیات کم نظیر و سرفصل از لحاظ عملیاتی و تاکتیکی در حوزه نظامی محسوب می شود و دارای پیامدهای بین المللی و منطقه ای است.

 

 

امیر اکرمی نیا در مورد ویژگی های این عملیات افزود: این عملیات بعد از زمان کوتاهی پس از عملیات فتح المبین اجرا شد در حالی که یک ماه از اجرای عملیات فتح المبین گذشته بود که این عملیات نیز از عملیات های بزرگ و مهم بود و دستاوردهای بی شماری داشت. عملیات بیت المقدس از لحاظ لجستیکی و نظامی بسیار حائز اهمیت است. در حقیقت این عملیات از لحاظ شناسایی محیط و منطقه بسیار مهم است که یک نیرو بتواند یک عملیات بزرگ را طراحی کند تا بتواند این نتایج بزرگ را از آن کسب کند.

 

 

 

وی ادامه داد: ویژگی دیگر عملیات بیت المقدس در وسعت منطقه عملیات است که سه برابر وسعت عملیات فتح المبین است و پنج هزار و 400 کیلومتر مربع در وسعت عملیات نیروهای رزمنده بود، برای اولین بار عملیات پیچیده عبور از رودخانه در عملیات بیت المقدس انجام شد و تلفات زیادی به دشمن وارد شد، 19 هزار اسیر از دشمن گرفته شد و 16 هزار نفر از نیروهای دشمن کشته یا مجروح شدند و تلفات سنگینی وارد شد و 2 لشکر عراق کاملا منهدم و به شش لشکر عراق آسیب های جدی وارد شد.

 

 

امیر اکرمی نیا گفت: از نظر هوایی حدود 53 فروند از هواپیماهای دشمن و سه فروند از بالگردهای دشمن ساقط شدند و 550 تانک و نفربر و 50 دستگاه خودرو و تعداد قابل توجهی توپ دشمن در این عملیات منهدم شد.

 

 

 

وی با بیان اینکه عملیات بیت المقدس از لحاظ تاکتیکی بسیار مهم بود، اظهار کرد: این عملیات به لحاظ روحی و روانی پیامدهای ملی منطقه ای و بین المللی داشت. عملیات بیت المقدس یک نقطه عطف در تاریخ جنگ های دفاع مقدس در مقابله با حملات سنگین دشمن است.

 

 

 

امیر اکرمی نیا با بیان اینکه این عملیات بی نظیر است، تصریح کرد:  در حوزه بین المللی بیت المقدس یک نقطه عطف در تاریخ بین المللی و در تاریخ جنگ های تاریخی ایران است. عملیات بی نظیری است که در جنگ 8 ساله عملیات بیت المقدس نقطع عطفی بود از این جهت که دفاع را به حمله و پدافند را به آفند تبدیل کرد و ما بعد از این عملیات وارد عملیات های تهاجمی و آفندی شدیم .

 

 

 

وی اظهار کرد: در طول 20 سال اخیر اولین بار است که ایرانیان توانستند بخشی از سرزمینی را که از دست رفته بود از اشغال بیگانگان خارج کنند و در حوزه داخلی انسجام خوبی در نیروهای مسلح به دلیل قرارگاه های مشترک در این عملیات ایجاد شد و توانست انسجام عینی و عملی را  نشان  دهد و وحدت ملی میان مردم و نیروهای مسلح ایجاد کرد.

 

 

 

وی گفت: در سطح منطقه ای شاید تا آن برهه از دفاع مقدس برتری نظامی را تا اجرای این عملیات همه کشورها با نیروهای بعثی می دانستند اما بعد از این عملیات توازن قدرتی میان ایران و عراق علرغم تمام تحریم ها و حمایت تمام کشورها از عراق این توازون برقرار شد.

 

 

 

وی ادامه داد: باید بگوییم درسهایی که بعد از پیروزی در سوم خرداد گرفتیم، درس وحدت و انسجام بود و در عمل دیدیم که اگر وحدت داشته باشیم چه دستاوردهای بزرگی را کسب می کنیم و بعد از این عملیات نیز پیروزهای بزرگی را در جبهه های جنگ شاهد بودیم و درس بزرگی بود که ازعملیات بیت المقدس یاد گرفتیم. مقاومت درعملیات در زیر فشار، اتکا به خود و خودباوری در پی عملیات بیت المقدس  اموختیم و رزمندگان این درسها را در طی این عملیات فرا گرفتند.

 

 

 

وی در مورد بازتاب های عملیات بیت المقدس ادامه داد: یک توازن قوا در جبهه جنگ بعد از این عملیات ایجاد شد و تقریبا عراقی ها ناامید شدند از اینکه بتوانند بخش هایی از کشور را به تصاحب خود درآورند و یا روند تهاجمی خود را ادامه دهند و دشمن در جای خود ایستاد و نتوانست به پیشرفت ادامه دهد و ورق در این عملیات برگشت.

 

 

 

وی در مورد پیامدهای سیاسی این عملیات در رسانه ها گفت: با مرور در رسانه های آن دوران ، تاثیرات عملیات بیت المقدس در برخی از رسانه ها به خوبی مواضع خود را اعلام کردند و تحیل های زیادی در این باره ارایه شده و این شکست را تصریحا برای عراق بزرگ اعلام کردند و یک پیروزی بزرگ برای ایران دانستند.

 

 

 

امیر اکرمی نیا یاد آور شد: روزنامه فایناشنال تایمز مطلبی را در این باره به چاپ رسانده بود که در آن عنوان شده که" سقوط خرمشهر و اسارت هزاران سرباز عراقی را فقط یک شکست فاجعه آمیز می توان دانست و ارتش عراق تحقیر ناشی از آن را نمی تواند فراموش کند" و این مطلب را روزنامه ای می نویسد که دولت آن حمایت های مستقیم و غیر مستقیم از عراق می کند و ارتش عراق توانست پس از یک ماه جنگ شدید و تحمل تلفات سنگین شهر خرمشهر را به تصرف خود درآورد.

 

 

 

وی ادامه داد: این روزنامه به مقاومت 34- 35 روزه خرمشهر اشاره می کند و می گوید "به رغم آنکه ایرانی ها آماده جنگ نبودند اما عراقی ها برای تصرف خرمشهر طی 4- 5 روز شدیدترین حملات را در خرمشهر به عمل آوردند تا توانستند خرمشهر را تصرف کنند اما ایرانی ها پس از طراحی های فراوانی که انجام دادند بعد از دو روز جنگ شدید در خرمشهر، شهر آزاد شد" البته عملیات بیت المقدس 24- 25 روز به طول انجامید اما این روزنامه اشاره می کند که این جنگ در شهر به دو روز ختم شد و ایران توانست خرمشهر را دوباره بازگرداند و این یک پیروزی بزرگ برای ایران است.

 

 

 

وی اظهار کرد: روزنامه لیبراسیون فرانسه در این باره می نویسد: "پس از باز پس گیری خرمشهر توسط ایرانیان بلافاصله آمریکا، اروپا و برخی کشورهای منطقه ابتکارات متعددی را برای پایان دادن به جنگ به کار گرفتند تا به این ترتیب از سقوط صدام جلوگیری کنند" تا آن زمان مستقیما به آتش جنگ می دمیدند و مرتبا اعلام می کردند که در این جنگ باید از صدام حمایت کرد.

 

 

 

معاون هماهنگ کننده سازمان عقیدتی سیاسی ارتش ادامه داد: وقتی این عملیات به پایان می رسد و دشمنان از خرمشهر بیرون می روند، حامیان غربی صدام نیز متوجه می شوند که ورق برگشته است و این روند نمی تواند ادامه یابد و چه کار باید کرد تا از سقوط صدام جلوگیری شود زیرا با ادامه روند موجود سقوط صدام حتمی است و بر همین اساس کمک های خود را افزایش می دهند.

 

 

 

وی گفت:  با بررسی در آن مقطع تاریخی می بینیم که به همین شکل نیز نشان داده می شود که کمک های سیاسی، اقتصادی، تسلیحاتی در حوزه خلیج فارس در کشورهای منطقه و غربی کمک های خود را در قالب هواپیما، تسلیحات شیمیایی، کمک های مالی نقدی و موشک های دوربرد را در اختیار صدام قرار می دهند تا از روند سقوط آن جلوگیری کنند.

 

 

 

معاون هماهنگ کننده سازمان عقیدتی سیاسی ارتش  تصریح کرد: این موضوع نشان می دهد که عملیات بیت المقدس بسیار مهم بوده است و تاثیرات زیادی در سطح نیروهای مسلح و در سطح ملی، غرور ملی و اعتماد ملی بر جای می گذارد و در سطح منطقه نیز دشمن را متوجه می کند و حامیان دشمن را نیز به این موضوع توجه می دهد که حمایت از صدام نتیجه ای نخواهد داشت. نتایج عملیات بیت المقدس به قدری مهم و بی نظیر بود که بعدها در سایر عملیات های دفاع مقدس از آن استفاده شد.

کد خبر 1268550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha