آمار تکان دهنده از کاهش نرخ باروری در کشور/کمتر از پنج سال فرصت جبران داریم

حجت الاسلام شاهمرادی با اشاره به تبعات ناشی از کاهش جمعیت و افزایش سالمندی در کشور گفت: کمتر از پنج سال فرصت داریم و بعد از آن وارد چاله جمعیتی می شویم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام محمدحسین شاهمرادی، سه شنبه(۲ خرداد) در شورای اداری استان با اشاره به هفته جمعیت؛ جوانی جمعیت را مسئله ای مبنایی قلمداد کرد که مسائل کشور و آینده نظام متأثر از آن است.

 

مسئول تعلیم و تربیت بسیج سپاه ثارالله استان کرمان اتخاذ سیاست کاهش جمعیت در دهه ۶۰ را با توجه به زیرساخت ها و نرخ جمعیت در آن برهه زمانی را سیاستی مقطعی و برای آن زمان صحیح دانست و گفت: تعداد فرزند در خانوارها و نرخ باروری در آن دوره 6 اما مبنای سیاست این بود در سال 1390 به عدد چهار برسیم در حالیکه در سال 71 به این عدد رسیدیم و در سال 90 نرخ 1.6 شد.

 

وی با بیان اینکه طی سه دهه گذشته نرخ باروری در دنیا کاهش 33 درصدی، جهان اسلام 41 درصد و ایران کاهش 70 درصدی داشته است؛ تصریح کرد: بر اساس آنچه سازمان ملل با سناریوی حد پایین ارزیابی می کند جمعیت کشورمان در سال 1480 تعداد 31 میلیون نفر خواهد بود که 47 درصد آن در سن پیری قرار دارند.

 

حجت الاسلام شاهمرادی با بیان اینکه هزینه نگهداری از سالمندان به شدت بالا است و کشوری که پیر شود نظام بهداشت آن دچار بحران خواهد شد؛ اظهار کرد: از دیگر تبعات کاهش جمعیت، این است یک فرزند نمی تواند والدین را در سالمندی اداره کند و دولت مجبور است ورود بکند و حتی اگر خود فرزند اداره کند، جلوی رشد اجتماعی او گرفته می شود.

 


وی کاهش نیروی کار که منجر به کاهش تولید می شود را از دیگر تبعات پیری جمعیت عنوان و بیان کرد: این در حالی است که تولید شاه کلید اقتصاد کشور است.

 


مسئول تعلیم و تربیت بسیج سپاه ثارالله استان کرمان بر تغییر نگرش و فرهنگ در خصوص فرزندآوری و اصلاح دیدگاه های نادرستی چون ارتباط فرزندآوری به گرانی و... را مورد تأکید قرار داد و افزود: در این زمینه مسائل مادی صرفاً ملاک نیست چراکه قشرهای مرفه تر فرزندان کمتری دارند.

 

وی با اشاره به دغدغه تربیت فرزند که عاملی برای جلوگیری از افزایش جمعیت از سوی خانواده ها شده گفت: تربیت؛ فردی نیست بلکه محیطی است و ما هستیم که محیط را فراهم می کنیم؛ دفاع مقدس محیط تربیتی بود که خروجی آن معراجی بود.

 

حجت الاسلام شاهمرادی آمار ناراحت کننده طلاق را هم مورد اشاره قرار داد و بر حل این مسئله با استفاده از راه حل های قرآنی و مسئله حکمین تأکید و سئوال کرد: چرا با یک اختلاف و دعوا سراغ دادگاه می رویم؟ 

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جایگاه مادر در خانواده و تذکر این مسئله که وقتی نقش مادر در جامعه ضعیف شود، فرزندآوری نیز کاهش می یابد؛ بر توجه به سیره ائمه تأکید کرد و ادامه داد: همه ما در حوزه جمعیت وظیفه داریم و فعالیت در زمینه جوانی جمعیت تکلیف است و همه ما مخاطب مقام معظم رهبری در این موضوع هستیم.

 

 

حجت الاسلام شاهمرادی در پایان با تأکید بر اینکه دادن امکانات، مسکن، پرداخت هزینه های درمان ناباروری، همکاری با مادران کارمند و ... باید مورد توجه قرار بگیرد؛ اهمیت کارهای زیبا و هنرمندانه در ترویج فرزندآوری را هم متذکر شد و گفت: کمتر از پنج سال فرصت داریم و بعد از آن وارد چاله جمعیتی می شویم.

 

کد خبر 1268576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha