روایت خواندنی «معمار حرم» از آنچه حاج قاسم در عتبات انجام داد

«معمار حرم» با بازخوانی نقش حاج قاسم در شکل‌گیری ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، با نقش‌آفرینی ایشان در فرماندهی کرمانی‌ها آغاز کرده و به ساعت یک و ۲۰ دقیقه بامداد جمعه، لحظه اجابت آرزوی دیرینه سردار دل‌‌ها ختم می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، کتاب «معمار حرم (نقش شهید سلیمانی در شکل‌گیری ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات)» به همت این ستاد و با تدوین بهنام باقری در آستانه سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر رونمایی شد.

 

این کتاب در ۹ فصل تدوین شده که عبارتند از: فرمانده کرمانی ها، امن و امان در دو سوی مرزهای ایران، خشت اول، پیوند مجدد علی و فاطمه علیهماالسلام در نجف، علمدار، تمدن‌ساز، سیل موکب ها، کوثر الهی و یک و بیست دقیقه بامداد به ترتیب عناوین این فصول نُه‌گانه را شامل می شود. تصاویر پایان بخش این کتاب است.

 

در فصل سوم از کتاب «معمار حرم» با عنوان «خشت اول» و از زبان حسن پلارک، رئیس سابق ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات آمده: حاجی از رنج و غصه مردم عراق خیلی دلگیر بود. وقتی آمریکایی ها با آن سخت افزار نظامی وارد صحنه عراق شدند نهایت بهره برداری را کرد و جریاناتی را که از قبل آماده کرده بود، وارد میدان نمود و صحنه را در دست گرفت؛ البته نه صحنه نظامی بلکه صحنه اجتماعی و ارائه خدمات مردمی. می گفت: «این مردم عراق خیلی زیر ستم بودن. الان ما باید به فکر مردم باشیم و بریم یه کاری براشون بکنیم». زمستان آن سال ها، ایشان کار خاص و مهمی کرد که ما فکر می کدریم اصلا این کار، کار یا وظیفه ما نیست یا اصلا در توان ما نیست؛ ما را وادار کرد برویم برای مردم عراق سوخت‌رسانی انجام بدهیم تا آنها بعد از سقوط صدام مزه کمک مردم ایران را بچشند.

عراقی ها به زیارت کربلا در نیمه شعبان اعتقاد خاصی دارند اما صدام از تجمع مردم در این روز ممانعت می کرد. اولین نیمه شعبان بعد از صدام هم از راه رسید. آقای سلیمانی یک کار بسیار بزرگ فرهنگی کرد: از مردم خواست برای زیارت امام حسین(ع) به کربلا بیایند و به ما هم گفت: «باید برید غذای مردم را فراهم کنید». کاری را که ما امروز در اربعین می کنیم و اسمش موکب داری است او سال ۱۳۸۲ گفت انجام بدهیم!

 

در فصل چهارم کتاب با عنوان «پیوند مجدد علی و فاطمه علیهماالسلام در نجف» از قول اسماعیل سعادت آمده: می گفت باید معماری تمام حرم های اهل بیت(ع) معماری ایرانی اسلامی باشد، به این معماری خیلی عنایت داشت.

 

همچنین در همین فصل از قول مسعود شوشتری بیان می شود: هر چند وقت یکبار می آمد بازدید می کرد و نظرها و تذکرهایش را می داد. مواقعی هم که نمی توانست بیاید، نماینده اش را می فرستاد. به ما می گفت: «من دوستانی را می فرستم میان اونجا بازدید می کنن، توجیهشون کنین که چه کارایی انجام دادین.» الحمدالله ارتباطمان تنگاتنگ بود و نظرهایش را انجام می دادیم.

 

در فصل ششم معمار حرم با عنوان تمدن‌ساز و از زبان عباس قطب‌الدین می خوانیم: نجف و کربلا و کاظمین زائران خاص خودشان را داشتند اما به سامرا کمتر زائر می رفت. با پیگیری های حاج قاسم و دستورهایی که ایشان داد، یک دفعه روزنه ای باز شد تا زائران بتوانند به طرف سامرا هم بروند. به این ترتیب، سامرا هم نسبتاً شلوغ شد. اربعین سال ۱۳۹۵ در سامرا مشکلاتی پیش آمد و کمبود مواد غذایی و اسکان احساس شد. خود حاجی به سامرا آمد و با هماهنگی هایی که انجام داد مشکل را رفع کرد و برگشت.

 

معمار حرم با پرداخت به یک و بیست دقیقه بامداد ۱۳۹۸ یعنی زمان اجابت آرزوی سالیان سال حاج قاسم و شهادتش پایان می یابد. شهادت گمشده حاج قاسم و دعای خیر پدر در حق او بود که نهایتاً در فرودگاه بغداد و در کنار همرزمانش به آن رسید.

 

گفتنی است، معمار حرم در ۳۱۲ صفحه، با تدوین بهنام باقری و با همکاری ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات و مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه روانه بازار نشر شده است.

 

 

کد خبر 1268788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha