ایران و ایرانی زمینه سازان ظهور/ هجرت  علی بن موسی الرضا(ع) تمدن ساز بود

حجت الاسلام محمدیان با بیان اینکه هجرت علی بن موسی الرضا(ع) تمدن ساز بود و رشد عمومی و عمقی مکتب تشیع را ایجاد کرده است گفت: بعد از هجرت امام رضا(ع) دیگر شیعه منشق و متفرق نشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، حجت الاسلام محمد محمدیان_امام جمعه سنگر در خطبه های نماز امروز(جمعه، 5 خرداد) میلاد مسعود امام رئوف، سلطان توس علی بن موسی الرضا(ع) را تبریک گفت و اظهار کرد: یکی از تعهدات ایمانی هر شخص مومن که آثار فوق العاده ای مثل نماز، زکات و عبادت و...  دارد، مسئله حرکت و هجرت در راه رضای خداوند متعال است.

وی افزود: انسان هر قدر بزرگتر، بالاتر و مقربتر باشد هجرت و حرکت او آثار بیشتری در جامعه، تاریخ و زمان خواهد گذاشت.

محمدیان تصریح کرد: این هجرت فقط در دست اولیا و اوصیا نیست بلکه گاها در تک تک ما مومنین، و جامعه ایمانی هم صدق خواهد کرد.

وی گفت: قرآن نیز درباره هجرت برای خدا هم شاخصی قرار داده و فرموده است «کسانی که اهل ایمان هستند و هجرت و مجاهدت در راه خدا می کنند، اگر پشتیبان و همراه هم باشند، نصرت و یاری یک جامعه ایمانی را تشکیل خواهند داد و آنوقت آثار و برکاتش را نیز خواهیم دید».

محمدیان هجرت امام رضا(ع) را تحول ساز دانست و بیان کرد: هجرت امام رضا(ع)، هجرت تمدنی و زمینه سازی یک نقطه روشن برای تحولات بزرگ در جامعه اسلامی و دینی بود.

وی به هجرت های فراوانی که در طول تاریخ برای ابراهیم خلیل، موسی کلیم، پیامبر مکرم اسلام، امیرالمومنین(ع)، سیدالشهدا و... اشاره کرد و ادامه داد: هجرت ابراهیم و ساخت کعبه به عنوان خانه خدا که امروز مسلمین سرتاسر جهان را در مراسم حج به دور خود جمع میکند نشان دهنده قدرت و حیات اسلام و معدن سجودی، عزت و شکوه دین ما شده است.

وی افزود: هجرت بزرگ اصلاحی و صیانتی حضرت اباعبدالله الحسین از مدینه به کربلا و راهپیمایی عظیم اربعین خود شکوه و عظمت مکتب و ماندگاری شیعه را نشان می دهد.

محمدیان تصریح کرد: هجرت تحول آفرین دیگر، همین هجرت امام رضا(ع) بود که اگر چه شاید در ظاهر این هجرت به دستور مامون و توطئه ای برای خاموش کردن نور امامت و ولایت و جدا کردن محبین و شیعیان و ارادتمندان اهل بیت نسبت به امامشان بود اما هجرت امام رضا(ع) تجلی آیه «وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ» بود که یک نقطه حیاتی در حیات شیعه شد.

وی گفت: در حقیقت برخلاف منویات و نظر خلفای عباسی، این هجرت توسعه جغرافیای، سیاسی و فرهنگی شیعه شد و عملا مردم ایران و پارس را با تمام ظرفیت های خودشان تبدیل به شیعه خانه اهل بیت کرد.

محمدیان، ایران و ایرانی را زمینه سازان ظهور دانست و ادامه داد: معرفت و شناخت از اهل بیت را تا قبل از این هجرت، فقط خواص جامعه داشتند اما پس از این هجرت، شناخت به اهل بیت در عموم مردم که در طول مسیر و حتی زمان سکونت امام رضا(ع) در توس آشنا شدند، از نظر کمی و کیفی زیاد شد.

وی بیان کرد: این هجرت رشد عمومی و عمقی مکتب تشیع را ایجاد کرده است.

محمدیان خاطر نشان کرد: همه این هجرت ها برای آن هدف والا است.

محمدیان با اشاره به اینکه قبل از امام رضا(ع) ما در مکتب شیعه چهار و شش و هفت امامی داشتیم اما بعد از هجرت امام رضا(ع) دیگر شیعه منشق و متفرق نشد، گفت: کسی که امام رضا(ع) را به امامت قبول دارد تا امام دوازدهم و ظهور مهدی فاطمه را قبول خواهد داشت.

کد خبر 1269085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha