سعه صدر و ارایه پاسخ‌های متقن؛ الگو و میراثی ماندگار از ثامن‌الحجج (ع) برای جلسات مناظره است

حجت‌الاسلام و المسلمین خاموشی، با اشاره به رویکرد امام رضا (ع) در مناظرات و نوع مواجه ایشان با افراد مختلف گفت: سعه صدر و ارایه پاسخ‌های متقن؛ الگو و میراثی ماندگار از ثامن‌الحجج (ع) برای مناظرات در جامعه امروز است.

حجت‌الاسلام و المسلمین «سید مهدی خاموشی» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، ضمن تبریک ولادت امام رضا (ع)، به سیره آن حضرت در مواجهه با افراد و اندیشه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: مسلما گفت‌وگو از ابزار مناسب ارتباط متقابل است به این معنا که اگر فردی می‌خواهد پرسشی را مطرح کند شخص مقابل با سعه صدر بشنود و پاسخ نخبگانی دهد.

 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: این مساله که پاسخ به پرسش‌های مختلف اعم از اعتقادی، حکمی و فلسفی باید از سوی افراد درخور و متخصص ارایه شود از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ به یاد می‌آورم روزی که عده‌ای از نخبگان پیرامون کرسی‌های نظریه‌پردازی نامه‌ای به مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نوشتند، معظم‌له در پاسخ به آنها مسایل و نکات بسیار مهمی را مطرح کرده بودند.

 

وی گفت: پرسش و پاسخ و برپایی مناظره، رویکرد بسیار مهمی است که امروز بیش از هر زمان باید در جامعه شکل بگیرد در غیر این صورت دچار مشکل می‌شویم؛ باید تحمل نظر مخالف را در مناظره داشته باشیم و با مواجهه مناسب و علمی در صدد پاسخگویی باشیم.

 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: امام رضا (ع) حتی با دشمن خود مناظره کرد آن هم در شرایطی که دشمن چنین صحنه‌ و شرایطی را تدارک دیده بود تا بتواند آن حضرت را نزد جماعتی از دانشمندان و اندیشمندان ادیان مختلف زیر سوال ببرد اما در جریان برگزاری مناظرات امام رضا (ع) پیروز بود و به تمامی سوالات پاسخ داد و هیچ پرسشی بدون پاسخ متقن باقی نماند؛ در واقع پرسش ها در جمع نخبگانی همراه با احترام متقابل مطرح و پاسخ ارایه شد.


حجت‌الاسلام و المسلمین خاموشی تصریح کرد: امروز نیز وظیفه ما این است که با تأسی از سیره امام رضا (ع) عمل کنیم، پرسش و پاسخ باید در جامعه رواج یابد و مهمتر از آن جنبه نخبگانی در آن لحاظ شود.

کد خبر 1270710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha