رویکرد کلان سازمان تبلیغات در حوزه حجاب ایجابی است/بیش از ۷۵ درصد بانوان کشف حجاب را به نفع خود نمی دانند

حجت الاسلام حریزاوی با اشاره به اینکه تلاش سازمان تبلیغات اسلامی در بحث حجاب و عفاف در این راستا بوده است که در جامعه دو قطبی سازی نشود، گفت: فعالیت های سازمان تبلیغات در این زمینه ایجابی است نه سلبی.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست خبری قائم مقام و معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با موضوع عفاف و حجاب ظهر امروز 13 خرداد ماه در معاونت فرهنگی این سازمان برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام روح الله حریزاوی گفت: رویکرد کلان سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه حجاب و عفاف از ابتدای بروز کشف حجاب و با توجه به تلاش دشمن در میدان جنگ در قالب دو قطبی سازی تبیین ضرورت حفظ حجاب و یکپارچگی جامعه و پرهیز از دو قطبی سازی بوده است.

 

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: این سازمان تلاش کرده است سیاست های خود را در موضوع حجاب و عفاف به روش های مختلف اطلاع رسانی کند و با جامعه مبلغین در میان گذاشته است و هرگز در این موضوع قصوری نداشته است چرا که ما از ابتدا تلاش داشتیم در بحث حجاب و عفاف دو قطبی سازی نشود.

 

حجت الاسلام حریزاوی خاطرنشان کرد: فعالیت های سازمان تبلیغات اسلامی در موضوع حجاب و عفاف ایجابی بوده است و تبیین حجاب و عفاف و بیان ضررهای گسترش بی حجابی به ویژه در حوزه خانواده بوده است و همچنان نیز ادامه دارد.

 

وی ادامه داد: سازمان تبلیغات اسلامی با بهره گیری از ظرفیت جامعه تبلیغی و شبکه مبلغین در سراسر کشور به جز شیوه مستقیم و غیر مستقیم در عرصه حجاب و عفاف فعالیت کرده است و همواره این موضوع را مورد توجه قرار داده که در برابر این پدیده نوظهور اقدام صریحی نداشته باشد بلکه از جنبه تبلیغی در این زمینه فعالیت نموده اند؛ به عنوان مثال برگزاری برنامه جشن تکلیف دختران که با استقبال دختران نوجوان روبرو بود و همچنین جشن فرشته ها که در محضر مقام معظم رهبری به صورت نمادین برگزار شد و یا جشن روزه اولی ها از جمله برنامه های فرهنگی تبلیغی ما در این زمینه بوده است.

 

وی با اشاره به پیش بینی 20 فعالیت از سوی این سازمان در حوزه ایجابی عفاف و حجاب گفت: در بحث حجاب و عفاف سازمان تبلیغات اسلامی هرگز در حوزه سلبی دخالتی نداشته است و با وجود برنامه دشمن برای تخریب باورهای مردم و سرمایه گذاری کلان آنها در این زمینه ما سعی کرده ایم که با تولید برنامه های فرهنگی در این عرصه ورود داشته باشیم.

 

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: توقع این است که وقتی به بحث مقوله فرهنگی ورود پیدا می کنیم و از سرمایه گذاری در این زمینه سخن می گوییم از حمایت های مسئولان نیز برخوردار باشیم چرا که در سال های گذشته در حوزه فرهنگی آن گونه که باید سرمایه گذاری نشده است.

 

وی ادامه داد: انتظار می رود همان گونه که در حوزه آموزشی و زیرساختی برنامه هایی که دنبال می شود، مورد حمایت قرار می گیرد در حوزه فرهنگی نیز برنامه ریزی ها، حمایت و فعالیت های تبلیغی و رسانه ای اطلاع رسانی شود.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، حجت الاسلام رضا عزت زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه این سازمان به عنوان یک نهادی که در حوزه دین و حجاب و عفاف فعالیت تبلیغی می کند همواره و نیز بحث زن اعزام مبلغان به هیئات در سراسر کشور را وظیفه خود می داند.

 

وی ادامه داد: امروز با توجه به سرمایه گذاری دشمن در بحث فرهنگی که یک فضای متفاوتی را در فضای عمومی اجتماع ایجاد کرده است در این زمینه با همکاری دستگاه ها و نهادها برنامه ریزی و فعالیت های گسترده ای صورت گیرد.

 

حجت الاسلام عزت زمانی ادامه داد: طبق پژوهشی که مبتنی بر افکارسنجی و یافته های علمی بوده است، جمع قابل توجه ای از مردم که آماری بیش از 85 درصد بوده است اعلام کردند که به مبانی دینی اعتقاد داشته اند و تاکید کرده اند که رعایت موضوع عفاف و حجاب در جامعه لازم است. همچنین در پژوهشی که توسط مجموعه باقرالعلوم این سازمان انجام شد، بیش از 75 درصد بانوان شرکت کننده که در بین آنها خانم هایی بودند که حجاب کامل نیز نداشته اند، اعلام کردند که موضوع کشف حجاب به نفع حریم جامعه و حدود خانواده نیست و می تواند موجب بی امنیتی در بانوان شود. این پژوهش ها نشان می دهد که طبق آمار بخش قابل توجه ای از جامعه به بخش حجاب اعتقاد دارند و آن ریشه در دین دار بودن جامعه است.

 

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ابراز کرد: از دو سال پیش ستاد شورای سیاستگزاری حجاب و عفاف در این سازمان تشکیل شد و پیرامون فعالیت های ایجابی و فرهنگی در بحث حجاب و عفاف با حضور نهادهای مختلف به بحث و تبادل نظر پرداخته شد و در این زمینه به سند مشترکی در عرصه حجاب و عفاف رسیدند.

 

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم به مسئله حجاب نباید تنها به عنوان یک پوشش نگاه کرد بلکه باید همه جوانب آن و نیز جنبه خانواده توجه کرد.

 

وی در ادامه به رویکردهای این سازمان در این راستا اشاره کرد و گفت: در حوزه نوجوانان دختر و پسر تلاش داریم که فعالیت های فرهنگی را مورد توجه قرار دهیم و به عنوان یک رویکرد جدی دنبال کنیم. همچنین با همکاری دیگر نهادها و سازمان بنا داریم طرح ملی گوهرشاد که سال گذشته در تهران اجرا شد را امسال به عنوان یک جشنواره کلان در سطح ملی اجرا نماییم.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، حجت الاسلام محمد جنتی، مسئول ستاد حجاب و عفاف سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه مسئله حجاب میوه و ثمره سبک زندگی است، بیان کرد: اگر بخواهیم به موضوع حجاب بپردازیم باید از بحث سبک زندگی آغاز کنیم چرا که پرداختن به این موضوع به صورت عجله ای و ضربتی ممکن است بحث حجاب و عفاف را در جامعه به چالش بکشاند.

 

حجت الاسلام جنتی افزود: مسئله حجاب و عفاف امروز در بین مردم دنبال می شود و در موضوع نقش آفرینی آن نیز باید مردم ورود داشته باشند. سازمان تبلیغات اسلامی نیز تلاش دارد در کنار مردم در این عرصه فعال باشد و با استفاده از ظرفیت مردمی در این زمینه اثرگذار باشد.

 

مدیر کل مبلغین و مساجد سازمان تبلیغات اسلامی افزود: در حوزه حجاب و عفاف اتفاقات خوبی در کشور افتاده است که ما به ندرت از آن اطلاع داریم زیرا روایت کامل و جامعی در این زمینه صورت نگرفته است لذا باید مبانی و زیرساخت های پرداختن به بحث حجاب و عفاف را تقویت کنیم تا ثمره آن را در جامعه مشاهده کنیم.

 

وی با قدردانی از زحمات بزرگوارانی که در این سازمان در عرصه حجاب و عفاف فعالیت داشته اند، گفت: با اطلاع رسانی و تقویت فعالیت های صورت گرفته در این عرصه می توان شاهد دستاوردهای محسوس تر در این عرصه شود، بنابراین باید ظرفیت روایت گری در عرصه حجاب و عفاف را تقویت کنیم و الگوهای برتر در این عرصه معرفی شود تا دیگران نیز از این الگوها بهره برداری نمایند.

 

مسئول ستاد حجاب و عفاف سازمان تبلیغات اسلامی ایجاد رویدادهای ایده پردازی و تولید و خلق اتفاقات جدید، طراحی برنامه های هدفمند با حضور اندیشمندان، صاحب نظران فکر و اندیشه، بانوان فعال در عرصه تبلیغی، دعوت از حضور فعالان رسانه ای و گروه های اثرگذار را در تبیین بحث عفاف و حجاب اثرگذار دانست و افزود: لازم است از ظرفیت دختران دانشجو و طلبه، گروه های اجتماعی اثرگذار، بانوان کنشگر و ایده پردازان در این زمینه استفاده شود تا ایده های خوب را به اشتراک بگذارند.

 

حجت الاسلام جنتی بر لزوم تقویت برنامه هایی چون جشن فرشته ها تاکید کرد و گفت: برگزاری این برنامه ها ضمن تقویت همدلی و اخوت در میان نوجوانان می تواند موجب شود که مسئله حجاب مردم را در جامعه به اختلاف نکشاند.

 

وی تدارک برنامه هایی در ایام اوقات فراغت تابستان با همکاری مساجد و مدارس و فرهنگ سازی موضوع حجاب و عفاف در این برنامه ها تولید و انتشار محصولات رسانه ای، چند رسانه ای، حمایت از شبکه فعالان، ساماندهی و نیز سازماندهی مبلغین فعال در حوزه سبک زندگی را از دیگر اقداماتی دانست که لازم است در این زمینه مورد توجه قرار گیرد و گفت: سازمان تبلیغات اسلامی به زودی درصدد است که موسسه رصدمحور در راستای پاسخگویی به سوالات و شبهات مردم با بهره گیری از ظرفیت 10 هزار طلبه راه اندازی نماید؛ ضمن اینکه توسعه ویترین کتاب، راه اندازی پویش ها و مسابقات کتابخوانی با موضوع حجاب و عفاف و فعالیت های فرهنگی تبلیغی در مناطق تفریحی و تفرجگاه ها را در دستور کار دارد.

 

 

کد خبر 1271495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha